| کد خبر: 77826 |

◄ یک پیشنهاد به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

وبلاگ تین نیوز | مجید بابایی موسس اتاق فکر حمل و نقل، در نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تصویب " روز پاک بدون خودرو " در هر ماه را پیشنهاد داد.

متن این نامه در ادامه آمده است:

همانطور که مستحضرید موضوع محیط زیست و صیانت از آن با بسیاری از فعالیت های بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور گره خورده است. در این بین نقش بخش حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار و آلاینده محیط زیست برکسی پوشیده نیست و شما هم به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور در حوزه زیست محیطی کاملا براین امر واقف هستید.

متاسفانه اتخاذ رویکردهای غلط در مسیر توسعه زیرساخت های بخش حمل و نقل و عدم حمایت کافی از توسعه حمل و نقل عمومی طی دهه های اخیر موجب گردیده که امروز وضعیت کلان شهرهای ما از حیث تردد مناسب شهروندان و از همه مهمتر آلودگی هوا به درجه بحران رسیده است که ضمن وارد آمدن خسارات عظیم به اقتصاد کشور تاب تحمل را نیز از شهروندان گرفته است.

تفکر توسعه خودرومحور سالهاست که یر بدنه بخش حمل و نقل شهری سایه افکنده و سرمایه های بسیاری با این تفکر به هدر رفته است. طی این سال ها توسعه معابر و بزرگراه ها در کلان شهرها به عنوان بهترین گزینه جهت بهبود تردد و کاهش ترافیک و آلودگی هوا تشخیص داده شده و بدون توجه به تجربیات دیگر کشورها راه رفته 50 سال پیش آنها را با صرف میلیاردها تومان از سرمایه کشور مجددا آزموده ایم و چه کنیم که آزموده را آزمودن خطاست. بدتر اینکه این رویکرد خودرومحور که بویژه در کلان شهرهای کشور  به شدت حاکم است به مرور الگویی شده است برای دیگر شهرهای در حال توسعه کشور و شهرداران محترم گوی رقابت بر سر گسترش معابر و بزرگراه ها را از یکدیگر می ربایند.

در حالی که نقش حمل و نقل عمومی و بویژه نوع ریلی آن در حل معضلات ترافیکی و آلودگی هوا برهیچ کس پوشیده نیست، توسعه این بخش طی سالیان اخیر در مقایسه با توسعه معابر روندی بسیار کند و لاکپشتی داشته و در پیچ و خم بازی های سیاسی دولتمردان اسیر بوده است.





از سوی دیگر به دلیل ضعف شبکه حمل و نقل عمومی متاسفانه شهروندان نیز در این رقابت بحران زا با استفاده وسیع از خودرو شخصی شرکت داشته و محدودیت های مقطعی اعمال شده از سوی مراجع ذیربط از جمله طرح های زوج و فرد بدلیل حل نشدن ریشه ای معضلات کمکی به رفع بحران ننموده است.

از اینکه این یادداشت را می نویسم یک درخواست و یک پیشنهاد است:
درخواستم این است که با توجه به سابقه گسترده شما در مدیریت سازمان محیط زیست و با عنایت به ابزارهایی که در این حوزه در اختیار دارید نهایت سعی و تلاش خود را در جهت تغییر رویکرد مسولین شهری از خودرومحوری به سمت حمل و نقل عمومی پاک به عمل آورید و در این راه قطعا حمایت جمع وسیعی از متخصصین حوزه حمل و نقل شهری را به همراه خواهید داشت.

اما در خصوص پیشنهادم، تصویب "روز پاک بدون خودرو" در هیئت دولت برای یک روز مشخص از هر ماه مثلا آخرین سه شنبه هرماه. دلیل طرح این پیشنهاد این است که اولا نگرش مردم را به مرور به سمت استفاده مدیریت شده از خودرو شخصی تغییر دهیم تا همزمان با توسعه حمل و نقل عمومی نسبت به همراه نمودن افکار عمومی در این راستا نیز موفق باشیم. و دلیل دوم اینکه دغدغه بحرانی بودن آلودگی هوا به عنوان موضوعی ملی و بطور مستمر مورد توجه دولتمردان قرار گیرد و تنها به یک روز سمبولیک هوای پاک در سال خلاصه نگردد.

بدین ترتیب حداقل دوازده روز در سال بستری برای تفکر پیرامون این دغدغه ملی خواهد بود. حداقل دوازده روز در سال مسولین به مردم گزارش بدهند که چه کرده اند و چه برنامه هایی پیش رو دارند. و حداقل دوازده روز در سال به فرزندانمان می آموزیم که چگونه با محیط زیستشان رفتار نمایند. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.