| کد خبر: 77823 |

جزئیات خرید هواپیما از ایرباس / «ساچه» پول هواپیما را می‌پردازد

تین نیوز | مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران جزئیاتی جدید از خرید هواپیماهای ایرباس را اعلام کرد و گفت: «ساچه» پول ایرباس‌های ایران را پرداخت کرده و ایران ۱۵ تا ۲۰ ساله اقساط آن را خواهد پرداخت.

 سید کمال سید علی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با ارائه جزئیاتی جدید از خرید هواپیماهای ایرباس از سوی ایران گفت: موسسه اعتباری ساچه پول ایرباس های ایران را پرداخت کرده و ایران ۱۵ تا ۲۰ ساله اقساط آن را پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: پوششی از سوی موسسه اعتباری ساچه به بانکهای اروپایی برای خرید ایرباسهای ایرانی صورت می گیرد که بر این اساس ایران در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ ساله به صورت اقساط بلندمدت پول این هواپیماها را پرداخت می کند.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: ساچه قراردادی با بانک مرکزی امضاء کرده تا تامین مالی برخی پروژه های ایرانی را صورت دهد که از جمله آن خرید هواپیماهای ایرباس است.
وی تصریح کرد: ساچه پول ایرباسهای ایرانی را پرداخت خواهد کرد و ما به صورت اقساط هزینه خرید این هواپیماها را پرداخت می کنیم.

منعی برای همکاری با شهرام جزایری نداریم
سیدعلی در پاسخ به پرسش دیگر  گفت: چنانچه برخی افراد که بدهکاران بزرگ سیستم بانکی به شمار می روند، بدهی خود را به صندوق ضمانت صادرات ایران پرداخت کرده و به لحاظ فعالیت اقتصادی منعی از سوی دولت نداشته باشند، این صندوق آماده خدمات رسانی به آنها است.

وی افزود: اگر شهرام جزایری مجدد به صندوق ضمانت صادرات ایران برای دریافت خدمات مراجعه کند، قطعا آن را اعتبارسنجی خواهیم کرد و البته وی نباید به لحاظ دادگاهی و قانونی منعی برای فعالیت اقتصادی داشته باشد. در این میان اگر منعی برای صادرات نداشته و کارت بازرگانی هم دریافت کرده باشد، منوط به نداشتن بدهی قبلی و یا تسویه آن می تواند مجدد از خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران بهره مند شود.

به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، محروم کردن افراد از فعالیت اقتصادی و دریافت خدمات عمومی منوط به حکم دادگاه است و ما نمی توانیم بی دلیل فردی را از دریافت خدمات بی‌نصیب کنیم.

پوشش نوسانات نرخ ارز
سیدعلی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص پوشش نوسانات نرخ ارزی گفت: زمانی که روابط کارگزاری میان بانک‌های ایرانی با همتایان خارجی خود برقرار شود، تبادل ارز به ارز بسیار ساده و روان اتفاق می افتد و به راحتی بانک می تواند با یک خط اعتباری تبدیل یک ارز به ارز دیگر را پوشش دهد و کارمزد آن هم تنها یک دهم درصد است، اما در خصوص پوشش نوسانات ارز به ریال باید به صراحت گفت تا قبل از یکسان سازی نرخ ارز نمی توان اقدامی در این رابطه صورت داد، اما باید به این نکته هم توجه کرد که پوشش نوسانات ارز به ریال صرفا کار بانک مرکزی است و البته ریسک زیادی دارد اگر قرار باشد نوسانات نرخ ارز در جایی به غیر از بانک مرکزی صورت گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بورس ارز نمی تواند نوسانات نرخ را پوشش دهد و البته در این موقعیت هم نیست پس باید صبر کنیم تا بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز را صورت دهد و کشور به ثبات ارزی برسد تا شورای پول و اعتبار بتواند در این خصوص مصوبه ای داشته باشد و سیستم بازار مشتقه ارزی نیز راه اندازی شود.

کاهش ۸۰ درصدی کارمزد صندوق
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه از مصوبه دولت برای کاهش کارمزدهای صندوق ضمانت صادرات ایران تا سقف ۸۰ درصد خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این تصمیم در شرایط جدید اقتصاد ایران کارمزدها کاهش یافته تا صادرکنندگان بیشتری از خدمات صندوق استفاده کنند؛ ضمن اینکه سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران نیز به میزان ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به طور قطع می تواند در خدمات رسانی تحول ایجاد کند و فعلا هم نیازی به افزایش سرمایه نیست.
آماده تامین مالی نسیه‌فروشی صادراتی هستیم
سیدعلی در ادامه خاطرنشان کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران آماده است تا با پوشش های خود زمینه نسیه فروشی صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی را فراهم آورده و ریسک های حاصل از آن را پوشش دهد به این معنا که صادرکننده بتواند با قدرت رقابتی بالاتر کالای خود را در سایر کشورهای هدف صادراتی به صورت نسیه به فروش رسانده و در مقابل پول نقد حاصل از این فروش خود را در ایران از صندوق ضمانت صادرات دریافت کند.
وی ادامه داد: در سال ۸۸، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار پوشش بیمه ای از سوی صندوق ضمانت صادرات صورت گرفته که در آن زمان صادرات کشور ۱۸ میلیارد دلار بود، اما اکنون تحریم ها متوقف شده و گشایش LC صورت می گیرد که با توجه به شرایط کنونی در دوران پساتحریم فعالیت های مجددی در این زمینه از سوی صندوق آغاز خواهد شد.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران توضیح داد: وقتی نتوان مدیریت ذخایر را صورت داد و وجوه حاصل از صادرات نفت را دریافت کرد، تبدیلات ارزی صورت داد، کشور با مشکلات زیادی مواجه می شود، در حالی که هم اکنون با گشایش هایی که پس از اجرایی شدن برجام صورت گرفته شرایط به نفع کشور و صادرات رقم خورده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.