| کد خبر: 72022 |

صنعت دریایی باید یک متولی اجرایی خاص داشته باشد

تین نیوز | ظرفیت ساخت کشتی در کشور وجود دارد اما سرگردانی عجیبی در این صنعت وجود دارد که باعث شده تلاش ها به نتیجه منتج نشود.
 

ظرفیت ساخت کشتی در کشور وجود دارد اما سرگردانی عجیبی در این صنعت وجود دارد که باعث شده تلاش ها به نتیجه منتج نشود.
 
مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان ضمن بیان این مطلب گفت: شرکت اروندان از سال 88 تا سال 91 دچار تعطیلی های مستمر بود و وضعیت اسفناکی داشت و ما عملا با تعطیلی کل پروژه ها مواجه بودیم. برق و آب شرکت قطع شده بود و بیش از 80 نفر از پرسنل در آستانه بازنشستگی بودند و اروندان عملا اعتبار خود را از دست داده بود.
 
ارسلان غمگین در ادامه افزود: با این شرایط ما شرکت را تحویل گرفتیم و توانستیم حقوق معوقه را پرداخت و احکام حقوقی بیش ا ز30 پرونده را حل و فصل کنیم همچنین ساخت 9 فروند لندینگ کرافت را که قراردادشان مربوط به سال 81-82 بود و بلاتکلیف مانده بودند را حل و فصل کرده و با متقاضیان جدید مجددا قرارداد بستیم.
 
به آب اندازی پنج شناور تا اردیبهشت 95
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر از میان 9 فروند لندینگ کرافت، چهار فروند آنها به آب اندازی شده است و مابقی نیز تا پایان امسال و اردیبهشت سال 95 به آب اندازی و تحویل می شود. 
 
غمگین افزود: درحالکیه از سال 84 آمادگی پرداخت وام از سوی بانک ها وجود داشت، کسی حاضر نبود با اروندان قراردادی امضاء کند اما از سال 92 با بازگرداندن اعتبار از دست رفته اروندان توانستیم بیش از 120 میلیون دلار تفاهم نامه و قرارداد جدید با متقاضیانی که حاضر شدند در اروندان شناور بسازند منعقد کنیم. 
 
وی گفت: متقاضیان ساخت شناور به وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی معرفی شده اند و علیرغم اینکه مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی در به آب اندازی برخی پروژه ها در اروندان حضور داشته اند اما هنوز تسهیلاتی پرداخت نشده است. 
 
مدیرعامل اروندان گفت:علاوه بر وجوه اداره شده به شورایعالی صنایع دریایی مراجعه کردیم و جلسات متعدد با آنها منجر به چندین قرارداد شده که متقاضیان مربوطه به بانک معرفی شده اند .
 
وی اظهار داشت: همچنین ساخت دو فروند کروبوت به تایید شورایعالی صنایع دریایی رسیده و به بانک هم معرفی شده است و شرکت متقاضی در حال تهیه مستندات حقوقی خود است چنانچه تسهیلات پرداخت شود عملیات ساخت آغاز می شود. علاوه براین یک بارج سه هزارتنی را در دست ساخت داریم که تا کنون 36 درصد پیشرفت داشته است.
 
وی با اشاره به قرارداد ساخت چهار فروند شناور خدماتی پشتیبانی bp2 یادآور شد: هر یک از این شناورها 16.3 میلیون دلار و جمعا 65 میلیون دلار قیمت دارند که توسط شوریعالی صنایع دریایی تایید و به صندوق توسعه صنایع دریایی معرفی شده اند یک فروند از این چهار فروند به بانک معرفی شده و ما در انتظار پرداخت تسهیلات هستیم تا عملیات ساخت را آغاز کنیم.
 
وی در خصوص ساخت دو فروند کاتاماران گفت: در این خصوص با یک شرکت ایرانی مستقر در امارات به عنوان سرمایه گذار برای تکمیل این دو فروند شناور به توافق رسیده ایم و از مرداد ماه تکمیل همزمان این شناورها را در دست اقدام داریم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه سال 95 این شناورها به آب اندازی شود. 
 
وی با اشاره به بازپس گیری کارخانه شماره دو اروندان از شرکت تاسیسات دریایی ایران افزود: شرکت تاسیسات دریایی ایران تنها با ماهی 25 میلیون تومان این کارخانه را اجاره کرده بود که با پیگیری های بسیار این قرارداد فسخ شد و از دی ماه 93 این کارخانه از شرکت تاسیسات دریایی پس گرفته شد و چون تمام حوضچه ها و تاسیسات کارخانه از حیز انتفاع خارج شدند یک طرح توجیهی بسیار جدید در این کارخانه ایجاد شد. 
 
غمگین گفت: قصد داریم سیستم تراول لیفت را برای کارخانه شماره دو با 250 میلیارد ریال اجرایی کنیم که به واسطه این سیستم سالانه 120 شناور در این کارخانه تعمیر خواهد شد و از خروج ارز به مبلغ 380 میلیارد ریال در سال جلوگیری می شود. 
 
وی گفت: شورایعالی صنایع دریایی این طرح را پس از بررسی،تایید و به بانک معرفی کرده است. ما منتظر کمک صاحب سهام برای دریافت وام از بانک هستیم.
 
غمگین تصریح کرد: در حال حاضر و با وضعیت موجود به واسطه رمپ خاکی که در کارخانه شماره دو ایجاد شده تعمیرات برخی از شناورها انجام می شود به گونه ای که در حال حاضر تعمیر پنج فروند شناور در حال انجام است و با نصب سیستم تراول لیفت امکان تعمیر شناورهای 1000 تا 1200 تن قابل انجام خواهد بود.
 
متولی قدرتمند نداریم 
مدیرعامل شرکت اروندان با بیان لزوم ایجاد یک سازمان متولی صنایع دریایی در دوران پساتحریم گفت: ما متولی قدرتمند در صنایع دریایی نداریم در حالیکه متولی صنایع دریایی باید سیاست های کشور در بخش دریایی را تبیین کند . چنین سازمانی می تواند چندین شرکت کشتی سازی و ساخت سازه های فراساحلی را تجهیز و نظارت کند. 
 
غمگین افزود: در حال حاضر گاهی انجمن صنایع دریایی و گاهی شورایعالی صنایع دریایی متولی صنعت دریایی است که هیچکدام دارای مکانیزم اجرایی نیستند سازمان بنادر و دریانوردی هم متولی صنایع دریایی نیست زیرا نوع وظایفش متفاوت است.
 
وی اظهار داشت: صنعت دریایی باید در قالب وزارتخانه یا سازمان یک متولی خاص داشته باشد تا بتواند اقدامات لازم را در پسا تحریم انجام دهند. 
 
سرگردانی در صنایع دریایی 
غمگین گفت: ظرفیت ساخت کشتی در کشور وجود دارد اما چون سرگردانی عجیبی در این صنعت وجود دارد همین سرگردانی باعث شده تلاش ها به نتیجه منتج نشود.ما نباید پراکنده حرکت کنیم باید سازمان و متولی صنایع دریایی در کشور بوجود آید سپس آن سازمان سیاست های کشتی سازی را تبیین کند. شورایعالی صنایع دریایی باید از حالت شورا خارج و تبدیل به سازمان اجرایی شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.