| کد خبر: 71867 |

در کنفرانس بررسی ابعاد اقتصادی صنعت خودرو مطرح شد

مدیریت دولتی، معضل صنعت خودرو

تین نیوز | دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد میزبان کنفرانسی با عنوان «بررسی ابعاد اقتصادی صنعت خودرو» بود که با همت انجمن علمی اقتصاد و خانه صنعت خراسان رضوی برگزار شد و در آن دلایل و تبعات کمپین نخریدن خودرو داخلی و وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو مورد بررسی قرار گرفت. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این کنفرانس تنها راه برون‎رفت اقتصاد کشور از رکود را توانمندسازی بخش خصوصی دانست و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در تحقق اقتصاد مقاومتی مبنی بر توانمندسازی بخش خصوصی و رفع موانع تولید اظهار کرد: متاسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه‎ها انجام نشده است.

سیدحسن حسینی یکی از مشکلات خودروسازی را دولتی بودن این صنعت برشمرد و تصریح کرد: عمر خودروسازی کشور به بیش از 50 سال می‌رسد اما به‌دلیل مدیریت دولتی این صنعت، رشد و توسعه‎ای که انتظار می‎رفت، در آن محقق نشد.  وی با اشاره به اهمیت بحث ایمنی و مصرف سوخت در خودروها خاطرنشان کرد: اگر به فکر به‏روزرسانی و تحقیق و توسعه خودروها بودیم، اکنون در منطقه حرف اول را می‌زدیم.

یک کارشناس صنعت خودرو نیز در بخش دیگری از این کنفرانس با اعتقاد بر اینکه کمپین نخریدن خودروی داخلی کمپین مردمی نبود، اعلام کرد: مردم هیچ‌گاه یک صنعت استراتژیک را تحریم نمی‎کنند؛ این کمپین، اقدامی بود که بر احساسات مردم سوار شد و از این موج برای ضربه به صنعت داخلی استفاده کرد؛ این کمپین مردمی نبود، زیرا اگر مردمی بود، از اعطای وام‎های 25 میلیون تومانی چنین استقبالی نمی‌شد. امیر شهلا ادامه داد: آیا افرادی که گفتند خودروی داخلی نخرید، گفتند چه خودرویی خریداری کنید؟ متوسط قیمت خرید خودروی داخلی در کشور 35 میلیون تومان است؛ با این قیمت تنها می‎توان خودروهای چینی خرید که به‌دلیل عدم ارائه خدمات پس از فروش و نبود قطعات این خودروها، خیابان‎های کشور در آینده به گورستان خودروهای چینی تبدیل می‎شود.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه این کمپین نمی‎تواند تقاضای کشور را از بین ببرد، خاطرنشان کرد: سالانه تقاضا برای خرید یک میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که حدود 600 هزار دستگاه آن در داخل تولید و به عبارت دیگر 50 درصد تقاضای کشور از خارج تامین می‎شود؛ هیچ فردی نمی‎تواند مدعی شود خودرو چینی با کیفیت‎تر از خودرو داخلی است. مدیرعامل ساپکوی شرق کشور نیز گفت: اینکه گفته می‎شود خودروسازان وبال گردن دولت هستند، درست نیست، تعرفه خودروهای وارداتی هیچ‎گاه به جیب خودروساز نرفته، بلکه به جیب دولت‌ها رفته است؛ در دولت قبل هزینه‎‏های بسیار زیادی از جیب خودروسازان و مردم بابت سیاست‎های خارجی اشتباه دولت پرداخت شد.

سهیل‌داورپناه با اشاره به اینکه صنعت خودرو از سال 84 به کما رفت، اعلام کرد: در این مدت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو تعطیل شد و کارشناسان خودرو که برای به‌کار گرفتن آنان هزینه زیادی شده بود به‌دلیل شکل مدیریتی حاکم بر خودرو از ایران رفتند اما با روی کار آمدن دولت جدید تحقیق و توسعه در صنعت خودرو دوباره آغاز شد؛ برای موفقیت در این عرصه باید تحریم‏ها برداشته و ارتباط با صنایع خارجی برقرار شود تا بتوانیم محصول رقابتی داشته باشیم. رئیس انجمن قطعه‎سازان خودرو خراسان رضوی نیز در بخشی از این کنفرانس با تاکید بر اینکه صنعت خودرو باید ماندگار شود، به کمپین نخریدن خودرو داخلی اشاره کرد و گفت: علت شکل‎گیری این کمپین افرادی بودند که به دنبال رانت‌هایی برای ورود خودروهای خارجی به کشور بودند و از آن سوءاستفاده کردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.