| کد خبر: 71490 |

۲۰ ماه پس از سقوط جت فالکن، ایران دوباره صاحب «فلایت‌چک» شد

دورخیز ایران برای پروازهای ایمن‌تر

تین نیوز | وجود یک هواپیمای بازرسی در آشیانه، قوت قلبی برای مسئولان هوایی کشور برای بررسی وضعیت تجهیزات کمک‌ناوبری فرودگاهی است؛ هواپیمایی که به‌دلیل یک سانحه، حدود ۲۰ماه است در مالکیت ایرانی‌ها نبوده و جای خالی آن، هر بار با یک هواپیمای اجاره‌ای پر شده است.

براساس مقررات سازمان بین‌المللی هوایی کشوری (ایکائو) اطمینان از صحت عملکرد دستگاه‌های کمک‌ناوبری رادیویی، تجهیزات بصری و دستگاه‌های ارتباطی که در ناوگان حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌شوند، از الزامات فعالیت همه فرودگاه‌های دنیا است و در راستای تامین ایمنی پروازها، بازرسی این تجهیزات باید به طور متناوب انجام شود.

تا اسفند۹۲، بار بازرسی تجهیزات ناوبری فرودگاه‌های کشور را یک جت فالکن۲۰ به دوش می‌کشید اما با تکه تکه شدن این هواپیما در سانحه‌ای که در آن زمان برای این هواپیمای ۲۰ساله، بر فراز خلیج‌فارس به وقوع پیوست، سرنوشت بازرسی فرودگاه‌های کشور مبهم شد. ادعای ابهام از آن جهت مطرح می‌شود که از آن زمان، مسئولان سخنان مختلف و گاه متناقضی در این باره مطرح کردند. به‌عنوان نمونه علیرضا جهانگیریان، رییس سابق سازمان هواپیمایی کشوری در اردیبهشت۹۳ اعلام کرد که جایگزین این هواپیما تا چند روز دیگر پرواز خواهد کرد.

از سوی دیگر، چندی بعد سید علی‌اکبر میری روشن، مدیر ایمنی و تضمین عملیات ایران ایر در گفت‌وگوی رسانه‌ای اعلام کرد که پس از سقوط جت فالکن، بازرسی دستگاه‌های ناوبری به تعویق افتاده است. او البته این توضیح را هم اضافه کرد که یک جت فالکن پاکستانی اجاره‌ای تا اندازه‌ای کار بازرسی فرودگاه‌ها را انجام داده است اما باز هم در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد.
 
خرید هواپیما بعد از ۲۰ماه
انجام بازرسی دستگاه‌های ارتباطی و ناوبری هوایی مستقر در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های هوانوردی از وظایف حاکمیتی سازمان هواپیمایی کشوری است و با توجه به اینکه در اثر سانحه جت‌فالکن۲۰ در سال۹۲ دیگر انجام آن مقدور نبود، فرودگاه‌ها هزینه این خدمات را به این سازمان می‌پرداختند و در نبود هواپیمای بازرسی، با اجاره هواپیما از کشورهای دیگر این بازرسی‌ها را انجام می‌دادند و سازمان هواپیمایی کشوری با تایید نتیجه بازرسی، اجازه فعالیت فرودگاه را تمدید می‌کرد.

این را علیرضا منظری، معاون سابق سازمان هواپیمایی و کارشناس ارشد صنعت هوانوردی در گفت‌وگو با صمت می‌گوید و می‌افزاید: با توجه به ساختار دولتی سازمان هواپیمایی کشوری، مشکلاتی برای خرید هواپیما وجود داشت، در نتیجه مقرر شد شرکت فرودگاه‌ها هواپیما را خریداری کند، به همین دلیل یک هواپیمای کینگ‌ایر۳۵۰ از یکی از کشورهای اروپایی خریداری و وارد کشور شد.

خبر خرید هواپیمایی که منظری به آن اشاره دارد، بهانه اصلی این گزارش است. در چند روز اخیر خبر آمد که بالاخره بعد از حدود ۲۰ماه از سقوط جت فالکن۲۰ در آب‌های خلیج‌فارس، یک هواپیمای بازرسی وارد ایران شده که این‌بار اجاره‌ای نبوده و در مالکیت شرکت فرودگاه‌هاست. آنطور که منظری به صمت می‌گوید، این نوع هواپیما تاکنون در ایران فعالیت نداشته و در سایر کشورها به منظور مسافری و باری استفاده شده است، در عین حال بسیاری از کشورها از آن برای بازرسی فرودگاه‌ها بهره می‌برند.
 
جایگاه مطلوب ایران در بازرسی فرودگاهی
جزییات بیشتر درباره هواپیمای وارد شده به کشور که قرار است بازرسی دستگاه‌های ناوبری فرودگاه‌ها را به عهده بگیرد را سید جواد هاشمی‌تهرانی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی قطعات هوایی کشور در اختیار صمت قرار می‌دهد. به گفته او، هواپیمای کینگ‌ایر ۳۵۰آی خریداری شده، یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهایی است که در سال‌های اخیر وارد کشور شده است. زمان ساخت این هواپیما ۲۰۱۳ میلادی بوده و با مجهز بودن به جدیدترین سیستم‌های دیجیتال و ساعت پرواز بسیار کم، آخرین فناوری پروازی روز دنیا در آن وجود دارد.

وی می‌افزاید: بر اساس دستورالعمل‌های شماره ۸۰۷۱ ایکائو (volume ۱) این هواپیما وظیفه بازرسی همه دستگاه‌های ناوبری و کمک‌ناوبری فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های کمک‌ناوبری کشور و براساس دستورالعمل شماره ۸۱۶۸ ایکائو وظیفه بررسی همه طرح‌های پروازی، طرح‌های تقرب و... را بر عهده دارد. همه این اسناد و نتایج در کتاب جامع هوانوردی کشور (AIP ) و برای چاپ در نقشه‌های پروازی مورد استفاده قرارگرفته و به همه دنیا ارسال می‌شود. به گفته او با توجه به نقش حیاتی که این هواپیما در چرخه هوانوردی کشور دارد، امنیت و استاندارد بالای فرودگاه‌های کشور تضمین شده و شرایط برای پذیرش هر نوع هواپیما در فضا و همه فرودگاه‌های کشور مهیا می‌شود.

آنطور که او می‌گوید، در حال حاضر همه فرودگاه‌های کشور الزامات و استانداردهای لازم برای نشست و برخاست انواع هواپیماها را دارند و با استفاده از این هواپیما و تجربه بالای خلبانان کشورمان، علاوه بر افزایش ایمنی تمامی پروازها، زمینه قرارگرفتن فرودگاه‌ها در بالاترین سطح استانداردهای جهانی فراهم می‌شود.
 
به گفته هاشمی‌تهرانی در این زمینه ایران یکی از کشورهای پیشرو بوده و حتی بعد از سانحه هواپیمای فلایت چک در کیش و با وجود مشکلات ناشی از تحریم، شرکت فرودگاه‌های کشور اجازه هیچ‌گونه کاهش ایمنی را نداده است. این فعال صنعت هوانوردی با اشاره به استفاده از هواپیمای اجاره‌ای در نبود هواپیمای ملکی در ۲۰ماه گذشته می‌گوید: خرید هواپیما با این ویژگی‌ها، بسیار پیچیده، سخت و مستلزم زمان طولانی است.

از سوی دیگر بر اساس دستورالعمل‌های ایکائو بازرسی‌ها باید به‌طور مرتب انجام شود. به همین دلیل شرکت فرودگاه‌ها چاره‌ای جز استفاده از هواپیماهای اجاره‌ای در این مدت نداشته است.
او با اشاره به سخنان مهدی مومنی‌رخ، عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور درباره اجاره هواپیمای بازرسی از کشورهایی همچون قزاقستان و پاکستان در این مدت می‌افزاید: با خرید این هواپیما، بار دیگر به جایگاه ویژه خود در منطقه بازمی‌گردیم و استانداردهای فرودگاهی خود را در عالی‌ترین سطح حفظ خواهیم کرد.

در نبود هواپیمای بازرسی در کشور، برخی کارشناسان معتقد بودند که ایمنی دستگاه‌های ناوبری فرودگاه‌ها بررسی نمی‌شد. هاشمی‌تهرانی در پاسخ به پرسشی در این باره، ضمن رد این موضوع می‌گوید: این ادعا غیرمنطقی و ناشی از بی‌اطلاعی است. شرکت فرودگاه‌ها برای حفظ ایمنی فرودگاه‌ها، ماهانه و با صرف هزینه‌های گزاف، اقدام به اجاره هواپیمای خارجی کرد تا بتواند ایمنی فرودگاه‌ها را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند.
 
عملیاتی شدن هواپیما تا ۴ماه دیگر
با توجه به اینکه کینگ‌ایر برای نخستین بار وارد کشور می‌شود، لازم است تمهیدات لازم برای تعمیر و نگهداری و تربیت نیروی انسانی انجام شود. هاشمی‌تهرانی در این باره می‌گوید: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم از مدت‌ها قبل انجام شده و در دست اقدام است. با استفاده از ظرفیت‌های فنی و تخصصی موجود در کشور، نگرانی در این زمینه وجود ندراد.

به گفته او، به زودی تعدادی از خلبان‌های کشور به همراه گروه فنی، برای گذراندن دوره تایپ این هواپیما عازم یک کشور خارجی شده و پرواز هواپیما تا ۳ یا ۴ ماه آینده عملیاتی خواهد شد. هاشمی‌تهرانی با اشاره به سخنان بیان شده در رسانه‌ها توسط مومنی‌رخ، عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها یادآوری می‌کند که در این مدت همچنان از هواپیمای اجاره‌ای خارجی برای بازرسی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌ها استفاده خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی قطعات هوایی کشور دومین فروند از این هواپیما با حمایت وزیر راه و شهرسازی، به زودی وارد ایران خواهد شد. این خبر نیز اهمیتی برابر با وارد شدن هواپیمای بازرسی به کشور دارد زیرا با توجه به اهمیت بازرسی ایمنی تجهیزات کمک‌ناوبری فرودگاهی، کارشناسان معتقدند لازم است بیش از یک فروند از این هواپیماها همواره در حالت آماده‌باش باشد تا در موارد اضطراری بتوان از آن استفاده کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.