| کد خبر: 71441 |

از تسهیلات صندوق توسعه استفاده می‌کنیم اگر…

تین نیوز | دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد هرچند قبول کردن هواپیما به عنوان ضمانت بانک‌ها مسئله مهمی برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی به حساب می‌آید، اما ایرلاین‌ها برای دریافت این تسهیلات خواسته‌های دیگری نیز دارند که در صورت عدم تحقق آن‌ها دریافت وام سخت می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی اظهار کرد: قطعا اینکه از هواپیما به عنوان ضمانت بانک عامل برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه استفاده شود، می‌توان به عنوان حرکتی مثبت و تاثیرگذار در آینده ناوگان هواپیمایی کشور یاد کرد. اما در کنار این موضوع موارد دیگری نیز وجود دارد که امیدواریم صندوق توسعه با بخشی از آن‌ها موافقت کند.

وی در توضیح این موارد اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائل موجود بحث سهم آورده شرکت‌های هواپیمایی برای دریافت این تسهیلات است. طبق اساسنامه فعلی ایرلاین باید 25 درصد از سهم کل خرید هواپیما را بیاورد. این در شرایطی است که شرکت‌های هواپیمایی تقاضا دارند این رقم به 10 درصد کاهش یابد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از افزایش دوره تنفس برای بازپرداخت تسهیلات نیز به عنوان یکی دیگر از موارد مذاکره ایرلاین‌ها با صندوق توسعه خبر داد و گفت: در حال حاضر این دوره تنفس شش ماه است. این در شرایطی است که با توجه به شرایط اقتصادی دشوار ایرلاین‌ها ما درخواست این را داشته‌ایم که این زمان به سه سال افزایش پیدا کند. در کنار آن کل دوره بازپرداخت وام نیز سه سال است که ما تقاضا دادیم حداقل این دوره به 10 سال افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به سن هواپیما به عنوان یکی دیگر از موارد اختلافی میان ایرلاین‌ها و صندوق توسعه ملی تاکید کرد: در حال حاضر اساسنامه این صندوق تنها وام دادن به هواپیماهای نو را مجاز می‌شمرد اما ما تقاضا داریم طبق قوانین سازمان هواپیمایی این سن به هواپیماهای تولیدی بالای سال 2000 افزایش پیدا کند.

سامانی ادامه داد: بحث دیگری نیز که بسیار در فرآیند بازپرداخت مهم است، نرخ ارز تعیین شده در آن است. در حال حاضر با توجه به اینکه تمام تسهیلات باید با ارزهای خارجی پرداخت شود، این نگرانی وجود دارد که در طول دوره بازپرداخت نرخ ارز بالا رفته و این موضوع کار را برای شرکت‌های هواپیمایی دشوار کند اما در صورتی که نرخ ارز تعیین شده در این وام‌ها بر اساس مبلغی که در زمان پرداخت تسهیلات بوده تعیین شود، قطعا بعضی از مشکلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها به محدودیت‌های صندوق توسعه در ارائه وام واقف هستند، اظهار کرد: شرایط برای دو طرف قطعا سخت است و صندوق توسعه نیز با توجه به محدودیت‌هایی که مجلس برای آن وضع کرده مشکلاتی خواهد داشت اما ایرلاین‌ها ضمن قدردانی از پذیرش هواپیما، به عنوان ضمانت وام از سوی بانک‌های عامل درخواست این را دارند که با برخی از شرایط دیگر نیز موافقت شود تا امکان بازپرداخت این تسهیلات با شرایط بهتری ممکن باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ستاره سهیل 0 0

    به بعضی رو بدی آستر هم می خوان خدا رو شکر کنن که چنین وامی فراهم است