| کد خبر: 71198 |

کشتی سازی اولویت معرفی شده وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پذیرش سرمایه های خارجی

تین نیوز | وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار گزارشی 36 صفحه ای 3 شرط ایران برای پذیرش سرمایه های خارجی را تعریف و 17 حوزه مهم و اولویت دار برای سرمایه گذاری و 6 چارچوب قراردادی را اعلام کرد.

در حالی که انتظار می رود طی ماه های آینده با اجرایی شدن توافق هسته ای تحریم ها علیه کشور برداشته شود وزارت صنعت و معدن و تجارت با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی و آشنایی آن ها با فرصت های پیش رو بسته‌ای را تهیه و منتشر کرده است.

این بسته 36 صفحه ای که برای سرمایه گذاران خارجی مایل به فعالیت در ایران تهیه شده است «راهنمای همکاری های سرمایه گذاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنعت، معدن و تجارت» نام دارد.

وزارت صنعت در این بسته نخست به معرفی ایران و بخش صنعت، معدن و تجارت ایران پرداخته است و با ارائه آماری از جایگاه اقتصادی ایران در جهان، فهرست اولویت‌های سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن کشور، 30 پروژه اولویت دار برای سرمایه گذاری، و چارچوب های قراردادی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران ادامه می یابد. آشنایی با قوانین اقتصادی و طرح استراتژیک وزارت صنعت،‌معدن و تجارت نیز از دیگر بخش های این گزارش است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارش خود از وجود 87 هزار واحد تولیدی در کشور که دارای مجوز تولید هستند خبر داده است و اشتغالزایی بخش صنعت در کشور را 3.4 میلیون نفر اعلام کرده است.

همچنین رتبه ایران از نظر قدرت رقابت صنعتی در جهان بر اساس آمار سال 2012 بالغ بر 67 اعلام شده است. در ادامه رتبه ایران از نظر تولید برخی کالاها در جهان بر اساس آمار سال 2014 بیان شده است که بر اساس آن ایران 1.2 درصد کل تولید خودرو جهان را در اختیار دارد و از این نظر در رتبه 18 قرار گرفته است. میزان فولاد تولیدی ایران 1 درصد کل تولید فولاد جهان و رتبه ایران از این نظر 14 برآورد شده است.

تولید آلومینیوم ایران نیز معادل 0.63 درصد کل تولید جهان، سیمان 1.8 درصد، مس 1.04 درصد، سرب 0.72 درصد و روی 0.96 درصد بوده است. رتبه جهانی ایران در تولید آلومینیوم، سیمان، مس، سرب، و روی به ترتیب 22، 4، 16، 16 و 16 اعلام شده است.

این وزارتخانه در ادامه گزارش خود 3 شرط را برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران برشمرده است که عبارتند از:1- لزوم صادرات حداقل 30 درصد کالاهایی که در ایران تولید می شوند. 2- کالاهایی که در ایران تولید می شوند باید رقابتی باشند. 3- شرکت خارجی باید بخشی از سرمایه خود را در بخش تحقیقات و توسعه در ایران با هدف انتقال تکنولوژی و دانش فنی صرف کند.

در ادامه تاکید شده است سرمایه گذاران خارجی از مزایای قانون سرمایه گذاری خارجی در ایران بهره مند می‌شوند و بر طبق این قانون با سرمایه گذار خارجی مثل سرمایه گذار ایرانی برخورد می شود.

گزارش مزبور 5 اولویت را برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران برشمرده است که عبارتند از: 1- سرمایه گذاری متقابل خارجی. 2- انتقال دانش فنی و تحقیقات و توسعه. 3- سرمایه گذاری مستقیم خارجی. 4- تولید با برند. 5- تولید تحت لیسانس.

بر اساس این گزارش 17 حوزه مهم و اولویت دار برای سرمایه گذاری در ایران تعیین شده است. حوزه های اولویت دار عبارتند از: اکتشاف، استخراج، فلزات و کالاهای فلزی، مواد غیر فلزی، پتروشیمی، مواد شیمیایی، پلیمر، سلولز، صنایع غذایی، دارو، منسوجات و پوشاک، برق، لوازم خانگی، ماشین آلات، تجهیزات پزشکی، خودرو و تجارت.

وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین 30 پروژه را برای سرمایه گذاری به شرکت های خارجی پیشنهاد کرده است که در هفت گروه خودرو، کشتی سازی، معدن، فلزات پایه، پتروشیمی، منسوجات و صنایع سلولز جای می‌گیرند.

در این گزارش 6 چارچوب قراردادی به شرکت های خارجی سرمایه گذار در ایران پیشنهاد شده است که عبارتند از:1- قرارداد همکاری. 2- قرارداد تولید با برند یا تحت لیسانس. 3- قرارداد بی او تی . 4- قرارداد بی او او . 5- قرارداد پی پی پی برای پروژه های زیرساختی مثل آب، برق، ریل، جاده و ارتباطات. 6- قرارداد انتقال تکنولوژی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.