| کد خبر: 71088 |

قطعه‌سازان با تاکید بر افزایش میزان صادرات مطرح کردند

صنعت قطعه، نیازمند ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری

تین نیوز | اختصاص ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی کشور، یکی از محورهای گفت‌وگوی فعالان اقتصادی در همایش تجاری ایران و ژاپن طی چند روز اخیر بوده است.

در این بین و بر اساس گفته فعالان این صنعت، پیش‌بینی شده که حدود ۴ میلیارد دلار از این رقم به سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش اختصاص داده شود که این امر در صورت همکاری و مشارکت با کشورهای خارجی میسر خواهد شد. بدون شک سرمایه‌گذاری ۸میلیارد دلاری منجر به تقویت زیرساخت‌های صنعت قطعه‌سازی خواهد شد که به دنبال آن افزایش کیفی قطعات و افزایش میزان صادرات قطعات خودرو برای دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴ را به همراه دارد.

در همین زمینه محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور از نیاز صنعت قطعه‌سازی کشور به ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در افق ۱۰ ساله خبر داد و  گفت: این میزان سرمایه‌گذاری باید در بخش‌های مختلف صنعت قطعه‌سازی انجام شود. به گفته وی، با توجه به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه همکاری‌های مشترک در صنعت خودرو کشور، ۴۰درصد ظرفیت تولید باید ساخت داخل باشد و شرکت‌های خارجی نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین بر مبنای این سیاست، ۳۰ درصد تولیدات مشترک باید در فرآیند صادرات قرار گیرند. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور با توجه به نیاز ۸ میلیارد دلاری صنعت قطعه‌سازی ایران به سرمایه‌گذاری در افق ۱۰ ساله گفت: شرکت‌های ژاپنی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی می‌توانند با همتایان خود در ایران وارد مذاکره شوند. براساس اظهارات نجفی‌منش، اگرچه درکشور ژاپن روند تصمیم‌گیری‌ها طولانی و بلندمدت است، اما به محض آنکه تصمیمی گرفته شود، وارد مرحله اجرایی خواهد شد. بر این اساس این آمادگی وجود دارد که شرکت‌های قطعه‌سازی ایران و ژاپن همکاری‌های بلندمدت خود را آغاز کنند.

نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی
افزایش کیفیت قطعات خودرو و ساخت قطعات جدید نیازمند سرمایه‌گذاری است و به‌طور قطع اختصاص سرمایه به این بخش، تحولات مثبتی را برای صنعت قطعه کشور رقم می‌زند. ‌به اعتقاد محسن رزمخواه، مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور نیاز صنعت قطعه به ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تقویت زیرساخت‌های این صنعت است تا ضمن رقابت‌پذیری، امکان تامین نیازهای داخلی و دستیابی به اهداف سند ۱۴۰۴ را فراهم کند.

رزمخواه  اظهار کرد: این ۸ میلیارد دلار باید در بخش‌های مختلف صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری شود و مبالغی که باید در بخش‌های مختلف این صنعت اختصاص داده شود، در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی مشخص شده است. وی گفت: سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی از صنعت قطعه‌سازی، ایجاد واحدهای قطعه‌سازی در کلاس جهانی را تسهیل خواهد کرد که با تحقق این امر، مسیر قطعه‌سازان برای دستیابی به تولید ۳۱میلیارد دلار قطعه و صادرات بخشی از این تولیدات که در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است، محقق خواهد شد. به گفته رزم‌خواه، یکی از مهم‌ترین راه‌های تامین سرمایه در صنعت قطعه‌سازی کشور همکاری با قطعه‌سازان خارجی و سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش است. بنابر گفته‌های وی، قطعه‌سازان کشور نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید دارند تا بتوانند دانش فنی خود را ارتقا دهند اما متاسفانه هیچ‌گونه حمایت مالی دریافت نمی‌کنند.

این درحالی است که برای تولید خودروهای کیفی، حمایت از قطعه‌سازان الزامی است. آنطور که مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور می‌گوید: ۳۰ درصد قطعات تولیدی باید به کشورهای خارجی صادر شود و این امر درصورتی محقق خواهد شد که سرمایه لازم در بخش ماشین‌آلات، طراحی، تولید و مهندسی تامین شود. وی تصریح کرد: درحال‌حاضر درصد ناچیزی از قطعات به کشورهای خارجی صادر می‌شود. 

این درحالی است که قطعه‌سازان کشور از قابلیت لازم برای ساخت و تولید قطعات کیفی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی به منظور صادرات برخوردار هستند، از این‌رو به وسیله مشارکت با شرکت‌های معتبر قطعه‌سازی خارجی و با همکاری این کشورها، این رقم به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد زیرا همکاری با کشورهای خارجی منجر به ورود سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت خواهد شد. رزمخواه افزود: انتظار می‌رود که ۵۰ درصد از سرمایه موردنیاز صنعت خودرو به وسیله کشورهای خارجی تامین شود، یعنی از رقم ۸ میلیارد تومان، حدود ۴ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص داده شود؛ در این صورت و با تامین سرمایه‌های موردنیاز صنعت قطعه‌سازی به طور قطع شاهد ورود ماشین‌آلات جدید و افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهیم بود.

وی گفت: درحال‌حاضر خبرهایی مبنی بر همکاری شرکت پژو با شرکت ایران‌خودرو شنیده می‌شود و به طور کلی شاهد اتفاقات مثبتی در همکاری‌های صنعت خودرو با کشورهای خارجی خواهیم بود که به دنبال آن همکاری قطعه‌سازان ایرانی با این شرکت‌ها منجر به ساخت قطعات جدید و افزایش میزان صادرات آنها خواهد شد. مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور درباره همکاری کشور ژاپن با قطعه‌سازان ایرانی نیز توضیح داد: ژاپنی‌ها به منظور همکاری با قطعه‌سازان داخلی همواره آمادگی داشته‌اند اما این کشور از سیاست‌های امریکا پیروی می‌کند و محافظه‌کار است، از این‌رو نمی‌توان روی مشارکت ژاپن برای همکاری با شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی حساب باز کرد.

تقویت زیرساخت‌های قطعه‌سازی
سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی روشی برای تقویت زیرساخت‌های صنعت قطعه‌سازی است، از سویی ورود فناوری‌های جدید در شرایطی که بسیاری از ماشین‌آلات صنعت قطعه‌سازی فرسوده شده، منجر به افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد شد. مهدی مطلب‌زاده، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز درباره ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی گفته است که سرمایه‌گذاری در این بخش منجر به تقویت زیرساخت‌های این بخش می‌شود که خروجی آن افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد بود.

مطلب‌زاده به فرسوده بودن ماشین‌آلات قطعه‌سازی اشاره کرده و اظهار می‌کند که ماشین‌آلات فرسوده و قدیمی از دقت لازم برای تولید قطعات مرغوب برخوردار نیستند، بنابراین با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان شاهد ماشین‌آلات، تجهیزات جدید و به‌روز بود. به باور عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور ورود ماشین‌آلات جدید و همچنین رشد دانش فنی ساخت قطعات خودرو از عواملی هستند که زیرساخت‌های قطعه‌سازی کشور را تقویت خواهند کرد، از این‌رو تقویت این زیرساخت‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری در این بخش است.

وی عنوان کرد: یکی از راه‌های تامین سرمایه موردنیاز در صنعت قطعه‌سازی مشارکت با قطعه‌سازان خارجی و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک (جوینت ونچر) است که در این صورت شاهد انتقال فنی ساخت قطعات خودرو و همچنین وورد فناوری‌های جدید به این صنعت خواهیم بود. براساس این گزارش و آنطور که کارشناسان اظهار می‌کنند، در شرایط کنونی حمایت از قطعه‌سازان داخلی و سرمایه‌گذاری در این بخش، به پیشبرد صنعت قطعه‌سازی کشورمان کمک می‌کند. درشرایطی که بسیاری از کشورهای خارجی برای همکاری با ایران اشتیاق فراوانی دارند، توجه به این امر ضروری به نظر می‌رسد. از همین رو براساس تصمیم‌گیری‌های فعالان این حوزه رقمی معادل ۸میلیارد دلار برای این صنعت پیش‌بینی شده است که این مبلغ باید در حوزه‌های مختلف صنعت قطعه‌سازی هزینه شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.