| کد خبر: 69245 |

◄ آیا کمیته پایش آلاینده صوتی تشکیل خواهد شد؟؟

 تین نیوز | آلودگی صوتی را می توان به هر نوع صدای ناخواسته ای که باعث بر هم زدن آرامش و تمرکز افراد در حین انجام کار می شود نسبت داد. عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیط های شهری ناشی از وسایل حمل و نقل است  که عمدتا به سه گروه اصلی ترافیک جاده‌ای، ترافیک هوایی و ترافیک ریلی تقسیم می‌شوند. در این بین سرو صدای حاصل از حرکت موتورسیکلت، ماشین های سواری، ماشین های سنگین و نیمه سنگین، سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها بخصوص شهر تهران به خود اختصاص داده اند.
 
به گزارش تین نیوز، بر اساس آمار منتشره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران متاسفانه خودروهای پیکان و موتور سیکلت ها سهم بسزایی در ایجاد آلودگی صوتی در تهران ایفا می کنند که علیرغم تلاش زیاد شهرداری و پلیس تغییر چندانی در وضعیت تردد و نوسازی آنها به چشم نمی خورد.


در نقشه های مدل سازی نزدیک به 1700 مرکز آموزشی و درمانی در 20 منطقه شهرداری تهران در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز قرار دارند. بر پایه آمار تحلیل شده توسط این واحد، 76 درصد مراکز درمانی و 32 درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز، در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند. یعنی میزان آلودگی صوتی آنها بیش از 15 دسی بل A از حد مجاز فراتر است. کاهش این میزان تراز صدا بسیار مشکل و در بعضی موارد غیر ممکن است.

 
اما رئيس كميته محيط‌ زيست شوراي شهر تهران در توضيح برنامه عملياتي كاهش آلودگي صوتي شورای شهر تهران اعلام کرد: قرار شده به‌منظور بررسي و شناسايي راهكارهاي كاهش آلودگي صوتي در شهر تهران و اتخاذ تصميمات مؤثر در زمينه رفع آن، كميته دائمي تحت عنوان كنترل و پايش آلودگي صوتي شهر تهران تشكيل شود. در اين كميته، كنترل، كاهش و پايش آلودگي‌هاي صوتي به جد دنبال مي‌شود.
 
بر اساس این گزارش، اهميت اين كميته تا آنجاست كه تمام معاونين شهردار تهران به همراه مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا، نماينده سازمان محيط‌ زيست، نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئيس ستاد محيط‌ زيست و توسعه پايدار شهرتهران و مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل در آن عضويت دارند. به گفته حقاني، تمام اعضاي اين كميته بايد حداكثر ظرف 6‌ماه برنامه‌هاي خود را براي كنترل، پايش و كاهش آلودگي صوتي ارائه كنند.
 
شناسايي تراز صوتي درمناطق 22 گانه، شناسايي پهنه‌هاي با تراز صوتي غيرمجاز به همراه منبع و مولد آنها، تهيه نقشه‌هاي آلودگي صوتي و به‌روزرساني آنها، نصب ديوار صوتي در پهنه‌هاي حساس، استفاده از آسفالت ویژه به‌منظور كاهش صداي تردد وسايط نقليه، نظارت برحسن اجراي مبحث 18 مقررات ملي ساختمان هنگام ساخت‌ و سازها، جلوگيري از فعاليت مشاغل مزاحم و پرصدا ازجمله وظايف اعضاي اين كميته است.
 
بر همین اساس، هم‌اكنون بيشترين سهم آلودگي صوتي در كلانشهر تهران ناشي از سيستم حمل‌ونقل موتوري است كه به ميزان 83 دسي‌بل آلودگي صوتي توليد مي‌كنند و اين در حالي است كه ميزان حد مجاز آن بايد 77 دسي‌بل باشد. همچنين در خيابان‌ها و اتوبان‌هاي شهر تهران حدود 50 درصد خودروهاي سواري صدايي بالاتر از 81 دسي‌بل ايجاد مي‌كنند درحالي‌كه استاندارد آلودگي صوتي براي خودروهاي سواري نيز 74 دسي‌بل است. به گفته حقاني يك جدول طراحي شده تا حدود صداي مجاز براي وسايط نقليه در 3 آزمون صداي عبوري اگزوز و صداي وسايل هشدار‌دهنده روي خودروها هماهنگ با استاندارد روز دنيا باشد.

آنچه این روزها تهران را درگیر خود کرده و تلاش ها نیز در اینباره پاسخگو نیست، افزایش روز افزون ترافیک و بازخوردهای ناشی از ان است. آلودگی صوتی در کنار سایر معضلات ترافیک این روزها روان شهروندان را نشانه رفته و با همدستی آلودگی هوا به گرفتن سلامت مردم مشغول شده است. قطعا چاره یابی به منظور نجات جان مردم و شهر از دست این عوامل مخل در جامعه کار چندان سهلی نیست و باید طی یک بازه زمانی بلند به آن پرداخت. کاری که مدیران شهری با اهتمام بدان طرح های زیادی را آغاز کرده و به آرامی دنبال می کنند.
 
باید منتظر بود و دید کمیته کنترل، کاهش و پایش هوای وعده داده شده از سوی شورای شهر تهران چه میزان زمن نیاز دارد تا تشکیل و وارد مدار عملیاتی شود! باید تا بیش از این دیر نشده چاره ای اندیشید چون نوشداروی پس از مرگ سهرابان تهران افاقه نمی کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.