| کد خبر: 67909 |

رئیس سازمان ملی استاندارد خبر داد

بنزین غیراستاندارد وارد کشور شد

تین نیوز | رئیس سازمان ملی استاندارد از شناسایی سه محموله بنزین وارداتی فاقد استاندارد خبر داد و گفت: موضوع کیفیت بنزین‌های وارداتی از اول سال مورد ارزیابی قرار گرفت به نحوی که 66 محموله بنزین از جنوب و شمال کشور مورد پایش قرار گرفتند که در نهایت سه مورد رد شد.

نیره پیروزبخت امروز در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی در مورد نتایج آزمایشات کیفیت بنزین‌های وارداتی پرداخت و اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد با همکاری وزارت نفت اقدمات مناسبی را برای ارزیابی کیفیت بنزین‌های وارداتی انجام داده است. البته باید بگویم کیفیت بنزین امروز یک موضوع سیاسی شده است و به عنوان یک کالای استراتژیک از اهمیت زیادی برخرودرا ست.

وی با بیان اینکه وزارت نفت با همکاری سازمان ملی استاندارد برنامه‌هایی را برای افزایش کیفیت بنزین دارد افزود: قرار است سازمان ملی استاندارد به عنوان ناظر تعامل خوبی را با وزارت نفت داشته باشد. کما اینکه در شش ماه اخیر نیز ارتباطات خوبی میان دو دستگاه به وجود آمده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در زمینه کیفیت بنزین‌های وارداتی گفت: موضوع کیفیت بنزین‌های وارداتی از اول سالجاری مورد ارزیابی قرار گرفت به نحوی که 66 محموله بنزین از جنوب و شمال کشور مورد پایش قرار گرفتند که در نهایت سه مورد رد شد. 

وی تصریح کرد: اکثر محموله‌های از هرمزگان وارد کشور می‌شوند که اکتان آنها کمتر از 95 بوده و حدود 92.5 است در حالی که اکتان بنزین باید بین 95 تا 98 باشد. 

پیروزبخت با اشاره به اینکه طی دو هفته اخیر واردات بنزین از شمال کشور ممنوع شده است، گفت: فقط بنزین از جنوب کشور وارد می‌شود. 

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه هم اکنون در 8 کلانشهر موضوع ارزیابی کیفیت بنزین در دستور کار مسئولین قرار دارد، گفت: پالایشگاه شازند 45 روز به دلیل تولید بنزین‌های بی‌کیفیت تعطیل شده بود اما از اول شهریورماه با اصلاح اقدام به تولید بنزین یورو4 می‌کند 

وی افزود: از اول سال 95 در 17 کلانشهر بررسی کیفیت بنزین‌های تولید شده آغاز خواهد شد این موضوع در قالب تفاهمنامه‌ای که با وزارت نفت شده اجرایی می‌شود البته در کنار این امر قرار است از تجهیزات استفاده شده در پایش‌ کیفیت بنزین نیز مورد تایید سازمان استاندارد قرار گیرد.

وی با گلایه از اینکه سازمان ملی استاندارد تنها متولی ارزیابی بنزین نیست اظهار داشت: در مقطعی موضوع کیفیت بنزین سیاسی شد و مجلس و هر دستگاهی خود را متولی بررسی این موضوع می‌دانست در نهایت قرار شد یک کارگروه تشکیل و با همکاری سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت مرحله به مرحله کیفیت بنزین مورد ارزیابی قرار گیرد. 

* سازمان ملی استاندارد با هیچ شرکتی تبانی نکرده است
پیروزبخت در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سازمان ملی استاندارد با برخی از شرکتهای لبنی تبانی کرده و آنها و تخلفات آنها را اعلام نمی‌کند گفت: این کلمه را به کار نبرد چرا که بار حقوقی دارد سازمان ملی استاندارد با هیچ شرکتی تبانی نکرده است حتی قبل از این وزارت بهداشت اعلام کرد که استفاده از چربی‌های گیاهی در محصولات لبنی ممنوع است. 

وی در ادامه به برگزاری روز ملی کیفیت که در 18 آبانماه تشکیل خواهد شد اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌ها باید به موضوع کیفیت توجه کند زیرا که امر وظیفه یک دستگاه نیست.

وی با بیان تدوین بهبود کیفیت را بزودی آغاز خواهیم کرد گفت: این راهبرد با تمرکز بر یکپارچه‌سازی استاندارد و کیفیت که مقام معظم رهبری نیز تاکیداتی را بر آن اعلام کردند تهیه می‌شود. امیدوارم بزودی این سندن را تهیه کرده و به عنوان یک نقشه راه اجرایی کنیم تا در پایان برنامه ششم توسعه در پیاده‌سازی کیفیت در سطح جامعه حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز در ادامه این نشست خبری با اعلام اینکه باید موضوع کیفیت در سطح کلان مورد توجه بنگاه‌ها قرار گیرد اظهار داشت: تمام دستگاه‌ها بویژه قوه قضائیه باید در موضوع استانداردسازی اقدامات لازم را انجام دهند چرا که به اعتقاد بنده امروز مصرف‌کنندگان بی‌پناه هستند. زیرا اگر دولت با تخلف یک واحد تولیدی روبرو شود فقط آن را جریمه کرده و مواردی را از متخلف می‌گیرد اما چیزی عاید مصرف کننده نمی‌شود. 

وی افزود: قانون حمایت از مصرف کنندگان هشت سال پیش تصویب شده اما تاکنون به صورت کامل اجرایی نشده است. 

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اینکه در سطح بخشی نیازمند راهبرد و برنامه‌ریزی‌های دقیقق جهت بهبود کیفی محصولات هستیم افزود: سازمان ملی استاندارد و  انجمن مدیریت کیفیت ایران درصدد است در راستای تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در استانداردسازی کشور اقدامات مهمی را انجام دهد البته باید مفهوم استاندارد و کیفیت نیز در سطح جامعه ارتقا پیدا کند زیرا هنوز چندان اهمیتی به آن داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بهبود کیفیت در میان واحدهاهی تولیدی نیز چندان مورد توجه نیست که این موضوع باید اصلاح شود و هر تولید کننده خود را ملزم به تولید محصولات باکیفیت کند.

پیروزبخت در ادامه صحبت‌های انتصاریان گفت: این یک واقع است که باید  قبول کنیم  واحدهای تولیدی در شرایط تحریم فقط به سرپا نگه داشتن خود توجه می‌کردند که باید در دوران پساتحریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب بحث  بهبود کیفیت در اولویت کاری بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.