| کد خبر: 67907 |

رانت‌ در تضییع حقوق مشتریان خودرو

تین نیوز | با گذشت حدود ۴ سال از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، برخی شرکت‌های خودروسازی از تأمین حقوق مشتریان خودداری می‌کنند.

با علی علیلو، رئیس هیأت تحقیق و تفحص صنعت خودرو درمجلس گفت‌وگو كرده‌ایم.

ضعف آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان تا چه حد مانع اجرای این قانون بوده است؟
علت اجرایی نشدن این قانون تضاد آن با منافع برخی افراد و ضعف مدیریت حاكم بر شركت‌های خودروسازی است چرا كه اگر وزارت صنعت و مدیران خودروساز اهمیت رضایت مشتریان و شكل‌گیری بازار رقابتی را درك می‌كردند، اصلا نیازی به هیچ دستورالعمل یا قانونی نبود. به‌طور خلاصه اساس مشكلات كنونی صنعت خودرو كشورمان به مدیریت دولتی و دیگری رانت‌ها و منافع شخصی برخی افراد بر می‌گردد. به همین دلیل برخی مدیران بدون گرفتن هیچ ایرادی به قوانین مصوب، آنها را نادیده و نشنیده گرفته و از اجرای آن خودداری می‌كنند.

خلأ قانونی برای تأمین حقوق مشتریان وجود ندارد؟
خیر، اكنون قوانین خوبی مانند قانون ارتقای كیفیت خودرو یا قانون حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو را داریم كه به اجرای آن وقعی گذاشته نمی‌شود.

آیا ضعف نظارت علت اجرا نشدن این قانون است؟
وزارت صنعت متولی نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو و قانون ارتقای كیفیت خودرو است كه متأسفانه به وظایف خود عمل نكرده است. شرایط كنونی حاكم بر صنعت خودرو، معلول ضعف دستگاه‌های نظارتی در دولت‌های مختلف است. وقتی اجرای چنین قوانینی توسط خودروسازان یا وزارت صنعت جدی گرفته نمی‌شود وظیفه سایر دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان بازرسی كل كشور یا قوه قضاییه است كه اجرا نشدن این قوانین را پیگیری كنند.

تلاش مجلس برای نظارت نیز از طریق تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و سؤال از وزیر صنعت به‌دلیل ضعف دستگاه‌های نظارتی بی‌نتیجه مانده و مدیریت ضعیف، شركت‌های خودروسازی را در دور زدن قانون جری‌تر كرده است. نشان بارز این موضوع آن است كه به‌رغم تكلیف قانونی برای رسیدگی و تعیین تكلیف 3ماهه پرونده‌هایی كه از طریق تحقیق و تفحص به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود، اكنون پرونده‌های بسیاری مانند تحقیق و تفحص صنعت خودرو را داریم كه با گذشت یك سال همچنان مسكوت مانده و موجب شده تا مدیران ناكارآمد و متخلفین جسورتر شوند.

چرا تصویب اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو همچنان در دولت معطل مانده است؟
علت آن است كه رد پای رانت‌خوارها و صاحبان منافع و قدرت را می‌بینیم موضوعی كه نه در این دوره بلكه همه دوره‌‌ها مشاهده شده است كه بازنده اصلی این چرخه معیوب نیز مصرف‌كنندگان بوده‌اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.