| کد خبر: 67867 |

شاخص بازار سرمایه پس از فروکش هیجانات ثبات یافت

بی‎تأثیری وام خودرو در نرخ اعلامی خودروسازان

تین نیوز | شاخص روز دوشنبه پس از هیجانات مثبت هفته پیش که مرتبط با تصویب برجام و بسته خروج از رکود دولت بود و همچنین کاهش شدید روز قبل که ارتباط مستقیم با گزارشات شش‌ماهه شرکت‌ها و مخالفت با حرکت هیجانی روزهای قبل داشت، به ثبات رسید و تنها با ١ واحد رشد به رنگ سبز درآمد. ارزش معاملاتی در مجموع بازار بورس و فرابورس، کمتر از ١١ میلیارد تومان بود که نشان از ‌رغبت‌نداشتن سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار و انجام معاملات در شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد داخلی است.

در بررسی صنایع اثرگذار بر بورس شاهد افت قیمت جهانی محصولات صنایع پتروشیمی، فولادی، فلزات اساسی و نفتی هستیم که اثر این کاهش قیمتی به‎طور مستقیم در گزارش‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌ها قابل لمس بوده و واکنش بازار را نیز همراه داشته‌اند.

بعد از تصویب برجام و بسته خروج از رکود دولت باید صنایع پتروشیمی، فولادی و فلزات اساسی‌ای که ارزش قابل‌توجهی از کل بازار را در اختیار دارند، با دید کارشناسی تحلیل شوند. درباره صنعت پتروشیمی گرچه محصولات تولیدی شرکت‌ها با قیمت کمتری به فروش می‌رسند، اما بعد از برجام و در دوره‌های میان‎مدت و بلندمدت، شاهد کاهش مخارجی ازجمله تبدیل ارز برای دسترسی به وجه نقد ناشی از صادرات، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه و از سمت دیگر، افت قیمتی نهاده‌های تولیدی هستیم.

درصورتی‌که این موارد بر صورت‎های مالی شرکت‌های این صنایع اثر خود را نشان دهند، شرکت‌ها تعدیل سود قابل‌توجهی را نشان خواهند داد. در صنعت فولاد کاهش قیمت نهاده‌های تولید، بهای تمام‎شده محصولات شرکت‌های فولادی را کاهش داده است، ولی با توجه به ناتوانی در فروش محصولات و صادرات آنها در شرایطی که بازار جهانی تقاضای قابل‌توجهی ندارد و کشور تولیدکننده اصلی فولاد یعنی چین نیز تولید خود را به دلیل نبود تقاضا، کاهش داده است، منجر شده تا شرکت‌های فولادی و برخی فلزات اساسی با مشکل فروش، دپوشدن محصولات در انبار و هزینه‌های مرتبط با آن روبه‌رو شوند.

با ادامه این وضعیت از یک‌سو و افزایش قیمت حامل‌های انرژی که اثرگذار بر بخش سربار بهای تمام‎شده هستند، پیش‌بینی تعدیل سود منفی از سوی شرکت‌های این صنعت در گزارشات، غیرمنطقی نیست. یکی از برنامه‌های بسته خروج از رکود دولت، رسیدگی به طرح‌های عمرانی است، درصورتی‌که این طرح اجرا شود، می‌تواند بازار مسکن را دچار تغییراتی کند و از حالت رکود برای مدتی خارج سازد.

بازار محصولات فولادی نیز با توجه به نیازی که بازار مسکن به آنها دارد، می‌توانند رونق را تجربه کنند. بررسی نرخ اعلامی برای وام‌های اعطایی برای خرید خودرو و ارتباط با صنعت لیزینگ و خودرو، نشان از تأثیر مثبت قابل‌توجه نداشتن بر این صنایع و رشد قابل‌توجه آنهاست. دلیل این امر نرخ تسهیلات پرداختی برای این وام است که از سوی خریدار آنچنان جذاب نیست.

در بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد ادامه سیر افزایشی ورود نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت هستیم، به‌نحوی که خالص ارزش دارایی‌های این صندوق‌ها به مبلغی بیش از ٢٤,٨ هزار میلیارد تومان رسیده است. عمده حجم ارزش در صندوق‌ها مربوط به صندوق‌هایی است که مدیریت آنها تحت‌نظر بانک‌هاست که همین امر نشان از انتقال وجه از سپرده‌های بانکی به ابزار مالی دیگری به نام صندوق‌ها دارد و همچنان حجم نقدینگی این بخش در نظام بانکی و بازار پول، باقی مانده است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.