| کد خبر: 59878 |

مستندات و توضیحات سازمان هواشناسی منتشر شد

آب‌گرفتگی‌های تجمعی، عامل سیلاب‌های اخیر

تین نیوز | سازمان هواشناسی با توضیح در خصوص اظهار نظر یك عضو شورای شهر درخصوص پیش‌بینی ۱۰ روزه سازمان هواشناسی جهانی اعلام كرد: ایشان داده‌های دیدبانی را كه توسط خود سازمان تهیه شده و برای سازمان هواشناسی جهانی ارسال شده است؛ دریافت كرده و به عنوان پیش بینی ده روزه سازمان هواشناسی جهانی برای تهران ارائه كرده است كه اطلاعات ارائه شده حاصل پیش بینی نیست بلكه مستند سازی وقایع روی داده است كه بعد از وقوع جمع آوری می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی كشور توضیح داد: متاسفانه برخی اظهارنظرهای غیر كارشناسی مانند آن چه كه توسط یكی از اعضای محترم شورای شهر تهران از طریق شبكه های صدا و سیما و رسانه های گروهی پخش شد حاصلی جز تشویش اذهان عمومی و تخریب سازمان هواشناسی به دنبال نخواهد داشت. ایشان داده های دیدبانی را كه توسط خود سازمان تهیه شده و برای سازمان هواشناسی جهانی ارسال شده است را از طریق یك سایت خصوصی هواشناسی به نام Weather Underground دریافت كرده و به عنوان پیش بینی ده روزه سازمان هواشناسی جهانی برای تهران ارائه كرده است. این در حالی است كه سازمان هواشناسی جهانی اساسا كار پیش بینی انجام نمی دهد و وظیفه آن تنها هم آهنگی بین سازمان های ملی هواشناسی و مراكز جهانی است.

ایشان به سبب نداشتن تخصص هواشناسی و عدم آشنایی به زبان تخصصی حتی از متن انگلیسی هم متوجه نشده اند كه Weather History پیش بینی نیست بلكه داده های دیدبانی است به عبارت دیگر اطلاعات ارائه شده حاصل پیش بینی نیست بلكه مستند سازی وقایع روی داده است كه بعد از وقوع جمع آوری می شود.
بنابر این گزارش در سازمان هواشناسی كشور پیش بینی سیل تنها با توجه به میزان بارش احتمالی انجام می‌شود. حال آن كه در موضوع سیل عوامل بسیاری مانند نفوذپذیری خاك، مهندسی رودخانه، موانع طبیعی(وجود درختان خشك در مسیر رود)، موانع مصنوعی(بندها و پل های غیر استاندارد)، ساخت و ساز در حریم رود، تغییر كاربری خاك و پوشش گیاهی حوضه آبریز اثرگذارند. 

همچنین بر اساس خروجی مدل های عددی میزان بارش محتمل در حوضه های آبریز كن و سیجان در روز واقعه (یكشنبه 28/04/1394) حدود 10 تا 15 میلیمتر پیش بینی شده بود كه با این میزان بارش، احتمال وقوع سیل تقریبا صفر است. گزارش‌های دریافتی از ایستگاه های باران سنجی تقریبا همین اندازه بارش را تایید می كنند. بارش های تجمعی گزارش شده در حوضه كن حدود 20 میلیمتر و در حوضه سیجان حدود 15 میلیمتر بوده است. پرسشی كه باقی می ماند این است كه پس چرا سیل رخ داده است؟ همان گونه كه در بالا عرض شد به نظر می رسد عوامل دیگری در این موضوع نقش داشته اند. بر اساس گزارش‌هایی كه امروز در مجلس ارائه شد ارتفاع آب را تا ده متر گفتند. این بدان معنی است كه آب حاصل از بارش در پشت مانعی جمع شده و به صورت ناگهانی تخلیه شده است كه ارتفاع آب را در پایین دست تا این حد بالا برده و سبب خسارات جانی و مالی فراوان شده است. البته حضور گسترده مردم در منطقه، به سبب تعطیلات، عامل دیگری در افزایش تلفات جانی بوده است. 

سازمان هواشناسی كشور در سه اطلاعیه متوالی كه اولین آن در روز چهارشنبه 24/04/1394 صادر شد، وزش باد شدید، بارش‌های رگباری، رعد و برق و گرد و خاك را برای بعد از ظهر روز یكشنبه پیش بینی و در اطلاعیه های بعدی نیز تكرار كرده كه تماما به وقوع پیوسته است و پیشتر در خصوص دلیل عدم ذكر وقوع سیلاب توضیح داده شد.

سازمان هواشناسی تصریح كرد: بدیهی است كه برای پیشگیری از خسارت های ناشی از بارش های معمولی و یا حتی شدید، به ویژه در حوضه های كوچك مانند مناطق شمال تهران و البرز، لازم است مسائلی كه در بالا به آنها اشاره شد را با همكاری سازمانهای ذیربط مانند سازمان آب وزارت نیرو، سازمان مدیریت بحران، سازمان جنگل ها و مراتع، فرمانداری ها و شهرداریها رفع كرد. علاوه بر این با توجه به این كه در سامانه هشدار سریع اصلی ترین واكنشگر خود مردم هستند، لازم است در راستای ظرفیت‌سازی و افزایش اطلاعات مردم و چگونگی واكنش آنها در هنگام مواجهه با هواهای مخرب و بلایای طبیعی با استفاده از رسانه های گروهی به ویژه صداوسیما اقدام شود.

این سازمان یادآور شد: بارش های اخیر تا روز یكشنبه 28/04/94 هشت استان را درگیر پدیده آبگرفتگی معابر و سیل كرد كه تماما توسط ادارات هواشناسی استان و با هم آهنگی مركز پیش بینی ستاد مركزی به صورت اطلاعیه و اخطاریه از چند روز قبل به اطلاع مردم و مسئولین استانی رسانیده شد. علاوه بر این قبل از رخداد بارش، وزش باد شدید و گرد و خاك در تهران و كرج، شرایط اضطراری به صورت حال بینی رصد شده و دوباره از طریق تلفن به سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات اطلاع رسانی شد كه متعاقباً آن سازمان امداد و نجات اخطاریه وضعیت هوای مخرب را چند ساعت قبل از وقوع به مدیران استانی خود اعلام كرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.