| کد خبر: 59515 |

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی در گفتگو با تین نیوز تشریح کرد:

◄ تنها راه رونق صنعت کشتی‌سازی پس از تحریم

تین نیوز | عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی با بیان اینکه تنها راه رونق صنعت کشتی سازی در دوره پساتحریم "فاینانس" است گفت: در صورتی که پس از تحریم، زمینه سفارش‎های بیشتر به کشتی‎سازی‎های داخلی فراهم شود اما دولت فاینانس مناسب برای آن ها در نظر نگیرد، قطعا سفارشات انجام نخواهد شد و چالش های این صنعت برطرف نمی شود.

حسن رضا صفری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با بیان اینکه کشتی سازی، یک صنعت سنگین و سرمایه بر است و بیش از تحریم، مشکلات داخلی مانع پیشرفت آن بوده است اظهار کرد: در سال های اخیر هیچ سفارش عمده‎ای به کشتی‎سازان داده نشده این در حالی است صنعت کشتی سازی وابسته به "سفارش" است.

وی تصریح کرد: در زمان تحریم به علت محدودیت هایی که برای کشور وجود داشت، کشتیرانی های داخلی حتی نمی توانستند از ناوگان خود استفاده کنند چه رسد به توسعه آن، لذا هیچ سفارشی داده نمی شد.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی افزود: پس از برداشته شدن تحریم ها حمل و نقل دریایی توسعه خواهد یافت و کشتیرانی های داخلی برای توسعه ناوگان، سفارش خواهند داد اما نکته مهم در این زمینه تامین منابع مالی است.

چالش های پیش روی صنعت کشتی سازی
صفری با تاکید بر اینکه مهمترین چالش صنعت کشتی سازی سفارش و فاینانس است گفت: در صورتی که پس از تحریم، زمینه سفارش‎های بیشتر به کشتی ‎سازی ‎های داخلی فراهم شود اما دولت فاینانس مناسب برای آن ها در نظر نگیرد، قطعا سفارشات انجام نخواهد شد و چالش های این صنعت برطرف نمی شود.

وی افزود: هزینه ساخت کشتی بالاست و نباید انتظار داشت کشتیرانی های داخلی از محل منابع روزانه خود، هزینه سفارش را بدهند، در واقع زمانی سفارش داده می شود که منابع سرمایه گذاری مناسب وجود داشته باشد.

این عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: با توجه به اینکه کشتی سازی یک صنعت مونتاژ و نیازمند نیروی انسانی زیاد است و به عنوان یكی از محورهای اشتغال شناخته شده و می تواند در كنار خود صنایع دیگر را فعال کند؛ لذا در تمام دنیا به کشتیرانی ها برای توسعه ناوگان، وام های کم بهره و بالغ بر 80 درصد قیمت کشتی می دهند.

وی تنها راه رونق صنعت کشتی سازی در دوره پساتحریم را "فاینانس" عنوان و ابراز امیدواری کرد در صورت برداشته شدن تحریم ها با حمایت دولت، مشکلات داخلی این صنعت به ویژه در زمینه تأمین منابع مالی برطرف شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.