| کد خبر: 57679 |

ماجرای تغییر نام ها در شهر زیر زمینی

◄ بالاخره آزادی، شادمان شد!

تین نیوز | تغییر نام برخی از ایستگاه های مترو از جمله موضوعاتی است که واکنش های رسانه ای و مردمی را در پی داشته است. به طور مشخص نامگذاری ایستگاه های آزادی تقاطع بهبودی به نام ایستگاه آزادی که تشابه اسمی با میدان آزادی دارد و نیز ایستگاه شهدای رسانه که نام اصلی آن میدان جهاد (فاطمی) است، از جمله این موارد است.

به گزارش تین نیوز، ایستگاه آزادی واقع در تقاطع خیابان آزادی-بهبودی که با ایستگاه میدان آزادی تشابه اسمی داشت، نیز با چالش نامگذاری نادرست دست به گریبان بود که بالاخره بعد از سال ها، هشدارها و تذکرهای مردمی و رسانه ای، بالاخره اخیرا تابلوهای ایستگاه آزادی به شادمان تغییر کرد و «آزادی»، «شادمان» شد تا برخی از مسافران خصوصا آنها که کمتر با مترو سفر می کنند یا از این مسیر استفاده می کنند از سردرگمی به در آیند.

از سوی دیگر تغییر نام ایستگاه شهدای رسانه در حالی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید که از ابتدای ساخت نیز با نام ایستگاه میدان جهاد به مردم معرفی شده بود. صرف نظر از هزینه کلان ساخت و نصب تابلوهای مورد نیاز، این گونه تصمیمات، سردر گمی مردم را نیز در پی دارد.

ایستگاه متروی "شهدای رسانه" در حالی با حضور شهردار تهران به بهره برداری رسید که از مدتها پیش و در تمامی اظهارنظرهای مسئولان شهرداری و شرکت مترو، این ایستگاه "میدان جهاد" نامگذاری شده بود. حتی روی تابلوی ورودی اصلی ایستگاه نام میدان جهاد حک شده است. تغییر ناگهانی این نام که به درستی بر اساس مکان انجام شده و با اذهان مردم تهران خو گرفته، چنانچه به دلیل به دلیل همجواری با خبرگزاری ایرنا یا هر علت دیگری دستخوش تغییر شده، شایسته به نظر نمی رسد.
 
به اذعان برخی از دست اندر کاران ساخت مترو، تغییر نام ایستگاه مترو و اصلاح تابلوها بیش از 300 میلیون هزینه بر روی دست شهرداری تهران می گذارد. سرمایه ای که با عنایت به کسری بودجه ساخت، می تواند حداقل گوشه ای از مشکل مالی احداث مترو درتهران را بگیرد.

با تغییر نام معابر شهری و ایستگاههای مترو این تفکر در مردم قوت می گیرد که مسئولان شهری آنها یا ثبات عقیده ندارند و یا هنگام تصمیم گیری وحدت رویه ای میان آنها شکل نگرفته است. فارغ از سردر گمی شهروندان، آیا مسئولان شهر و مترو در ارائه گزارشات و انجام مصاحبه ها، خود نیاز به یک اسم واحد را حس نمی کنند. اینکه مدام در حال تغییر نام یک مکان به دلایل مختلف باشیم آیا توجیه منطقی را برای شهر به همراه دارد؟

همچنین در کتیبه نصب شده نام ایستگاه "میدان شهدای رسانه" (فاطمی) حک شده که می تواند بیانگر تغییر احتمالی نام میدان جهاد (فاطمی) به شهدای رسانه هم باشد.

به همین دلیل ایستگاه متروی میدان جهاد تهران که پیش از این به ابتکار روابط عمومی شهرداری، به ناگهان به ایستگاه متروی "شهدای رسانه" تغییر نام پیدا کرده بود، بالاخره با مصوبه اخیر کمیسیون نامگذاری شورای شهر، به نام اصلی خود برمی گردد. به نظر می رسد شورای اسلامی شهر تهران بنا به حکم نظارتی خود باید به گونه ای عمل کند که از ایجاد چنین مشکلاتی پیشگیری شود نه اینکه بعد از ایجاد این مشکلات، زمان و هزینه برای آن صرف گردد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.