| کد خبر: 54645 |

مشکلات نگهداری خودروهای گرانقیمت در کشور؛

جای خالی خدمات پس از فروش خودروهای لوکس

تین نیوز | بیش از یک‌سال از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس یا به عبارت بهتر خودروهایی که حجم موتور آنها بالای ۲۵۰۰ سی‌سی است، می‌گذرد.

درحال‌حاضر صاحبان خودروهای لوکس که تا پیش از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ خودروهای‌شان به‌طور قانونی ثبت سفارش و وارد کشور شده است، به دلیل محدود بودن تعداد نمایندگی‌های مجاز با چالش خدمات پس از فروش مواجهند.

اگرچه در اقدامی مثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب بخشنامه‌ای جدید از تمام واردکنندگان خودرو خواسته که یا خود نمایندگی‌ها ارائه خدمات پس از فروش داشته باشند یا با نمایندگی‌های مجاز در این زمینه قرارداد منعقد کنند، اما از آنجایی که این بخشنامه شامل خودروهای لوکس نمی‌شود، صاحبان این خودروها مجبور هستند همچون گذشته برای تعویض یا تعمیر قطعات خودرو خود رقم‌های هنگفت و نامتعارفی را پرداخت کنند، به‌گونه‌ای که به گفته رییس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران، تعمیر این خودروها نرخ مشخصی ندارد و براساس نوع خودرو تعرفه تعمیرات متفاوت و کاملا توافقی است.

نمایندگی مجاز برای لوکس‌ها کافی نیست
علیرضا رأسی بزرگترین معضلی که صاحبان خودروهای لوکس در کشور با آن مواجه هستند را نبود خدمات پس از فروش دانست و اظهار کرد: هر خودرویی که وارد کشور می‌شود، ابتدا باید خدمات پس از فروش آن تامین شود. تا آنجایی که به عنوان یک فرد مسئول در اتحادیه اطلاع دارم، تعداد نمایندگی‌های مجاز خودروهای لوکس در کشور به اندازه کافی نیست.

وی افزود: در کشور نمایندگی نشان(برند)هایی نظیر بوگاتی، مورگان، فراری، پورشه و... وجود ندارد. در ایران بیشتر نگاه‌ها روی خرید و فروش خودروهای لوکس متمرکز شده و خدمات تعمیر این خودروها خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در همه دنیا قطعات یدکی و پشتیبانی نسبت به فروش خودرو سودآورتر است اما در ایران فروش این خودروها در اولویت قرار دارد.

رییس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران تصریح کرد: صاحبان خودروهای لوکس که پول زیادی برای خرید این خودروها پرداخت کرده‌اند، انتظار دارند خدمات بهتری شامل حال‌شان شود. هنگامی که این خدمات کافی و راضی‌کننده نباشد، این افراد مجبور می‌شوند از طریق مراجع قانونی برای دریافت خدمات اقدام کنند. از آنجایی که نمایندگی‌های مجاز برای بسیاری از خودروهای لوکس در کشور وجود ندارد، مالکان این خودروها اگر بر اثر تصادف یا هر عامل دیگری قطعات خودروشان با آسیب مواجه شده و نیاز به تعویض داشته باشد، برای تامین قطعات با مشکل روبه‌رو خواهند شد. به گفته رأسی صاحبان این خودروها مجبورند به‌صورت شخصی قطعات موردنیاز خود را به کشورهایی نظیر کویت و امارات سفارش دهند.

اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نیز ارائه خدمات پس از فروش خودروهای لوکس در ایران را با مشکل مواجه کرده است. رییس اتحادیه اتوسرویس تهران در این باره توضیح داد: حجم موتور برخی خودروهای وارداتی در کشور بالای ۳ یا ۴ هزار سی‌سی است و این خودروها پیش از قانون ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی وارد کشور شده‌اند. برخی نمایندگی‌هایی هم که برای این خودروها در کشور وجود دارد، به دلیل تحریم‌ها و برخی مسائل دیگر در تامین قطعات با مشکل روبه‌رو هستند.

وی افزود: بنابراین هنگامی که برخی خودروهای لوکس در کشور با مشکل اساسی روبه‌رو می‌شوند، در صورت تامین نشدن قطعات، صاحبان آنها مجبورند خودرو خود را در پارکینگ قرار داده و از استفاده آن صرف‌نظر کنند.

رأسی با اشاره به مسئله دیگری که صاحبان خودروهای لوکس در کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند، گفت: در دنیا هنگامی که خودرویی تولید می‌شود، به مدت ۵ یا ۱۰ سال از خدمات پس از فروش و قطعات یدکی خودرو پشتیبانی خواهد شد. متاسفانه گاهی واردکنندگان غیرمجاز، برخی خودروهایی که شاید بیش از ۵ هزار کیلومتر حرکت کرده باشند را به عنوان خودرو صفر کیلومتر به فروش می‌رسانند.

شاخص‌هایی برای راه‌اندازی نمایندگی مجاز خودرو
اگرچه به نظر می‌رسد برای تعمیر خودروهای لوکس نرخ ثابتی وجود ندارد اما به گفته مدیر یکی از نمایندگی‌های مجاز نشان(برند) خودرو خارجی، نرخ تعمیر خودروهای لوکس و وارداتی براساس دستورالعمل و زمان‌بندی مشخص به‌وسیله شرکت تولیدکننده خودرو به‌صورت یکسان در همه کشورها تعیین می‌شود.

عبدالرضا فهیمی در این‌باره گفت: در کشوری نظیر ژاپن، خودروساز برای رفاه حال مصرف‌کنندگان، مدت زمان مشخصی را برای تعمیر هر بخش خودرو درنظر گرفته که اگر تعمیرکاری نتواند در زمان مقرر آن را انجام دهد، از گردونه تعمیر خارج خواهد شد. این قوانین بازدارنده به گونه‌ای برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان تعیین شده است.

افزایش تعداد نمایندگی‌های مجاز خودروهای وارداتی چه از نوع لوکس و چه غیرلوکس امری ضروری است. براساس تحلیل فهیمی، برای گسترش تعداد نمایندگی‌های خودرو به‌ویژه خودروهای وارداتی چند شاخص باید مورد توجه قرار بگیرد. نخست آنکه سطح پوشش نمایندگی‌ها با توجه به گستره جغرافیایی ایران باید به‌گونه‌ای باشد که در بیشتر نقاط کشور این نمایندگی‌ها مستقر شده و فعالیت کنند. از طرف دیگر برای آنکه فعالیت یک نمایندگی اقتصادی باشد، تعداد خودروهای مناطق مختلف باید سنجیده شود. برای مثال در شهری که تعداد محدودی خودرو در آن تردد می‌کند، ایجاد نمایندگی خودرو مقرون به صرفه نخواهد بود.

گسترش تعداد نمایندگی‌های مجاز خودروهای لوکس با پراکندگی تعداد این خودروها در سطح کشور ارتباط مستقیم دارد. راه‌اندازی نمایندگی‌های تجمیعی خودروهای لوکس در برخی شهرها که تعداد قابل قبولی خودرو لوکس با مدل‌های مختلف در آنجا دیده می‌شود، شاید راهکاری برای برون‌رفت از معضل خدمات پس از فروش این خودروها باشد.

این عضو انجمن واردکنندگان خودرو این راه‌حل را امکانپذیر ندانسته و اظهار کرد: خدمات پس از فروش به عنوان ابزاری برای تقویت نشان(برند) به حساب می‌آید. تجمیع نمایندگی‌های مختلف که هرکدام استانداردهای خاص خود را دارند، خیلی امکانپذیر نخواهد بود. نشان(برند)هایی که تعداد واردات خودروهای آنها در طول یکسال بسیار محدود است و معیار چرخه اقتصادی برای آنها محقق نشود، امکان دارد احداث نمایندگی برای آنها منطقی نباشد.

وی با اشاره به این نکته که یکی از مراحل مهم در خدمات پس از فروش عیب‌یابی است، در ارتباط با منطقی‌ترین راه برای تعمیر خودروهای لوکس و وارداتی توضیح داد: اگر خودرویی به‌دست تعمیرکاری ناوارد سپرده شود، شاید صاحب خودرو از اینکه نصف هزینه تعمیر را نسبت به نمایندگی اصلی پرداخت کرده است، راضی باشد اما امکان دارد آن تعمیرکار از قطعاتی استفاده کند که چند آسیب دیگر به خودرو را به‌همراه داشته باشد.

فهیمی افزود: اگرچه پرداخت هزینه به نمایندگی خودرو بیشتر خواهد بود اما سپردن کار به کاردان باعث می‌شود از برخی هزینه‌های ضروری که متوجه خودرو خواهد شد، جلوگیری شود. هر خودرو از چندین هزار قطعه تشکیل شده که اگر بخشی از قطعات آن با قطعه‌های غیراستاندارد تعویض شود، قطعات سالم آن نیز آسیب خواهد دید.

براساس این گزارش، اگرچه خریداران خودروهای لوکس در کشور، گروه اقلیتی را تشکیل می‌دهند اما ارائه خدمات پس از فروش برای خودروهایی که این افراد چند ۱۰۰ میلیون یا چند میلیارد تومان از هزینه خود را صرف خرید خودرو کرده‌اند، حقی مسلم و طبیعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.