| کد خبر: 53995 |

◄ " هزار و یکشب " از نگاه مسئولان حمل و نقل و گردشگری / ۹۰ روز تا ورود قطار بعدی گردشگران خارجی

تین نیوز | کارشناسان باور دارند که با توجه به وجود تحریم‌های در سال‌های گذشته و فشارهای اقتصادی، گردشگری می‌تواند گزینه مناسبی برای درآمدزایی و جایگزینی مطمئن برای صادرات نفتی و رهایی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت و ارزآوری درخور برای کشور باشد.

به گزار ش تین نیوز، طبق پیش بینی های انجام شده و بر اساس سند چشم انداز بیست ساله، صنعت گردشگری در ایران به لحاظ درآمدزایی در کنار صنعت نفت قرار خواهد گرفت؛ از این رو لزوم اهمیت و توجه ویژه به تعامل بین صنعت حمل و نقل ریلی که این  روزها به عنوان اولین برنامه دولت شناخته می شود و صنعت گردشگری در جهت جذب سرمایه های داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت های هر دو صنعت به شدت احساس می شود.

ورود  75 گردشگر خارجی با قطار "هزار و یک شب" صبح دیروز، یکشنبه 10 خردادماه، به تهران گامی دیگر در توسعه گردشگری ریلی در ایران است.  گامی که آغازش در سال گذشته بود.  قطار هزار یک شب که پس از یک هفته گشت و گذار در ترکیه، صبح روز سه‌شنبه پنجم خردادماه از مرز رازی وارد ایران شده بود یکشنبه 10 خردادماه، وارد تهران شد.  مسیر این قطار زنجان، یزد، اصفهان، شیراز و نهایت تهران بوده است.

همچنین از 75 مسافر این قطار 40 گردشگر آلمانی، 16 سوئیسی، پنج آمریکایی و گردشگران اتریشی و هلندی، بودند که بسیاری از آنها برای نخستین بار به ایران آمده بودند. قرار است 90 روز دیگر یعنی سه ماه بعد نیز قطار دیگری با حضور گردشگران خارجی به ایران بیاید.

در این خصوص در زیر برخی از نظرات مسئولین را در خصوص قطار گردشگری - از آغاز  پروژه تا امروز- مورد بررسی قرار گرفته است:

خیلی‌ از مسافران علاقه‌مند بودند بیشتر وقت‌شان را فقط در قطار بگذرانند
افشین عزیزی، مجری این پروژه در ایران از برنامه ریزی های صورت گرفته برای ورود قطار بعدی گردشگران خارجی به کشور تا "سه ماه دیگر" خبر می دهد و می گوید: برنامه‌ریزی برای سفر این قطار (قطار هزار و یک شب ) این‌طور بود که مسافران یک شب را در هتل و یک شب را در قطار اقامت داشتند. خیلی‌ از گردشگران علاقه‌مند بودند بیشتر وقت‌شان را فقط در قطار بگذرانند. این برنامه‌ریزی باعث شد محدودیت اقامت در ایران پوشش داده شود.

توریست حتما هتل 5 ستاره نمی خواهد بلکه مسئله، وجود جای تمیز و قابل استفاده است
محمد سمیعی، مشاور شرکت ملی نفتکش و عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی،با بیان این که ورود هر گردشگر به یک کشور، دست‌کم 12 شغل ایجاد می کند، می گوید: مدام از بیکاری در کشور سخن به میان می آید، سوال این است که با توجه به اشتغال زایی گردشگری، چرا روی این حوه سرمایه گذاری نمی کنید، آن هم در شرایطی که ما جزو برترین کشورها از نظر گردشگری فرهنگی و گردشگری طبیعی در جهان هستیم؟

دبیر سابق اتحادیه مالکان کشتی با تاکید بر اهمیت وجود زیرساخت هایی مانند وسیله نقلیه، امکان اسکان و... در انواع گردشگری ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی، اظهار کرد: توریست حتما هتل 5 ستاره نمی خواهد بلکه مسئله، وجود جای تمیز و قابل استفاده است.

توجه به گردشگری می تواند مشکلات فعالان صنعت حمل و نقل را کاهش دهد
علی کاظمی‌منش، معاون اداره کل تنظیم تعرفه و نظارت بر بازار راه آهن با اشاره به اینکه در همه دنیا، قطار پرجاذبه ترین وسیله حمل و نقل است، می گوید: با توجه به محدویت های ناوگان، از جمله بالا بودن عمر و کاهش مسافر در زمان های غیر پیک و مسیرهایی که کاهش تقاضای سفر دارند، توجه به گردشگری می تواند مشکلات فعالان صنعت حمل و نقل را کاهش دهد.

 وی ابزار داشته بود: از مهر ماه سال 93، وقتی اولین قطار گردشگری وارد ایران شد، پتانسیل راه آهن برای گردشگری ایمن و راحت خود را نشان داد لذا بعد از آن و با آمدن تور دوم، برنامه ریزی ها را بر این محور گذاشتیم که شرکت های گردشگری خارجی، گردشگر به ایران بیاورند.

قطارهای گردشگری نشانی  از وجود امنیت  در کشور 
مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گفته بود: ایران تنها کشور خاورمیانه است که با افراط گرایی موجود در منطقه مبارزه می کند و با وجود اینکه کشورهای منطقه ما درگیرمشکلات امنیتی فراونی هستند ایران دارای ثبات وامنیت بالایی است به گونه ای که قطارهای گردشگری از اروپا، مسافت 1500 کیلومتری به ایران را طی کرده و در کمال آرامش از کشورمان بازدید به عمل می آورند.

آمار استفاده از مسیرهای ریلی برای سفر گردشگری به ایران افزایش داشته است
مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان اینکه سال گذشته آمار استفاده از مسیرهای ریلی برای سفر به ایران افزایش داشته است می گوید: توریسم ریلی در ایران روی ریل افتاده و از سال گذشته تاکنون از طریق این قطارهای گردشگری تعداد زیادی گردشگر خارجی وارد ایران شده‌اند که این نشان از جذابیت ایران برای گردشگران خارجی دارد.

رحمانی موحد ابزار داشت: امیدواریم که با کمک دستگاه‌های مختلف از مسیرهای ترکیبی ریلی، هوایی و جاده‌ای برای سفر گردشگران بیشتر استفاده شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.