در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:
◄ پشت پرده واسطه گری انجمن های حمل و نقلی زیر سایه دو آیین نامه گمرکی
تین نیوز | یک منبع آگاه با اشاره به حذف شرکت بیمه دی از گردونه رقابت برای ارائه خدمات بیمه ترانزیت به شرکتهای حمل و نقلی توسط اعمال فشار از سوی برخی افراد و دستگاه ها گفت: طبق استعلام بیمه مرکزی، شرکت بیمه دی هیچ گونه مشکلی برای ادامه فعالیت نداشت اما سرانجام بیمه پاسارگاد با لابی یکی از اعضای فدراسیون حمل و نقل که همزمان عضو شورای عالی بیمه و نماینده اتاق بازرگانی است، رای گمرک را به نفع بیمه پاسارگاد چرخاند.
بر این اساس چند تن از اعضای انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی در گفتگو با تین نیوز از مشکلات پدید آمده همزمان با اجرای آیین نامه های 86 و 89 خبر دادند و با اشاره به بروز رانت و اعمال فشار بر شرکتها از سوی انجمن ها، همچنین ایجاد رقابت ناسالم میان شرکتهای بیمه گر همچون دی، پاسارگاد و البرز نارضایتی خود از واسطه گری انجمن ها در بخش بیمه گذاری ابراز کردند.
یک منبع آگاه فعال در حوزه بیمه و ترانزیت در گفتگو با تین نیوز با اشاره به بروز رقابت ناسالم میان شرکتهای بیمه و نارضایتی شرکتهای حمل و نقلی از دخالت انجمن ها در اجرای آیین نامه 86 و 89 گمرک اظهار داشت: طبق گفتگو های انجام شده با چند تن از مدیران شرکت های حمل و نقل، یکی از مشکلات آنها تغییر قرارداد به حالت سه جانبه و واسطه گری انجمن های حمل و نقلی میان شرکت ها و بیمه گر بود.
وی افزود: سوال اصلی این جاست که آیا انجمن های حمل و نقلی به عنوان تشکل های اقتصادی، نظارت و حمایت لازم از شرکت های عضو خود را انجام می دهند؟ این سوال در حالی مطرح می شود که مسئولان شرکت های حمل و نقلی از عدم توانایی و نفوذ انجمن ها برای رفع مشکلات آنها گلایه مند هستند.
آیین نامه های 86 و 89 رویکرد مثبت دارند
این منبع آگاه با بیان اینکه "طبق آیین نامه های مذکور انجمن ها به عنوان بیمه گذار در صدد پوششدهی شرکتهای حمل و نقلی هستند" تصریح کرد: مشکل اصلی شرکت ها از زمان عقد قرارداد، وجود انجمن ها به عنوان واسطه میان خود و شرکتهای بیمه است، در حالی که بیمه مرکزی با هدف حذف استفاده از بیمه نامه به عنوان ضمانت نامه از سوی شرکتهای حمل و نقلی در زمان مراجعه به گمرک این کار را انجام داده است.
وی در ادامه بیان داشت: اما در صورت بروز مشکلات یا خصومت میان شرکت و انجمن، صدور بیمه نامه از سوی انجمن انجام نخواهد گرفت. از طرفی شرکت برای اخذ بیمه نامه چاره ای جز عضویت در انجمن های حمل و نقلی دیگر و پرداخت حق عضویت برای اخذ بیمه نامه ندارد.
این منبع آگاه با اشاره به نقص این دو آیین نامه اذعان کرد: به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی بیمه گذار، ذهنیت شرکتهای حمل و نقلی به سمت ایجاد محل درآمد به نفع عده ای برای تشکیل انجمن از سوی گمرک یا بیمه مرکزی کشانده می شود. البته درآمد حاصله از شرکت های ترانزیتی در راستای انجام امور اداری صدور بیمه و از شرکت بیمه گر به منظور معرفی شرکت ها و گمرک است.
انجمن ها فقط در بخش فرانشیز ورود می کنند
وی خاطرنشان کرد: بیمه گذار یا انجمن در زمان عدم خروج کالا فقط در بخش "فرانشیز" ورود پیدا می کند و تمامی پیگیری ها بر عهده شخص شرکت حمل و نقلی است. بر همین اساس نحوه فعالیت انجمن ها ملاک ارزیابی آیین نامه های 86 و 89 از سوی شرکت ها انتخاب شده است به طوری که در صورت عملکرد نادرست انجمن ها ایجاد رانت و کلاهبرداری می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوان در سامانه نظام گمرکی در بخش بیمه، شرکت بیمه مورد نظر را مشخص کرد و حق بیمه به صورت مستقیم از شرکت به حساب بیمه گر واریز شود و در مقابل در زمان خسارت نیز بیمه گر خسارت را از طریق سیستم واریز کند. این حالت تسلسل و درگیری شرکتهای بیمه با یکدیگر به اتمام خواهد رسید.
دلایل نارضاریتی شرکت ها از واسطه گری
این مقام آگاه با اشاره به اظهارات شرکتهای حمل و نقلی مبنی بر واسطه گری تشکل های صنفی خاطرنشان کرد: 80 درصد حمل و نقل کشور در اختیار 100 شرکت حمل و نقلی است و این شرکت ها تسریع فرایند انجام امور اداری و وجود انجمن را در حد تائید شرکت مورد نیاز می دانند. همچنین به دلیل حضور برخی از روسای شرکت ها در هیئت مدیره انجمن های حمل و نقلی، آن دسته معترض، راضی به دسترسی اعضای هیئت مدیره به اسناد حمل خود نیستند.
وی با اشاره به رقابت ناسالم میان شرکتهای بیمه گفت: قبل از ایجاد دو آیین نامه 86 و 89 نزدیک به شش شرکت بیمه متحمل ضررهای میلیاردی در قبال کالای قاچاق شدند به همین خاطر اکثر شرکتهای بیمه، علاقه ای برای فعالیت در بخش ترانزیت ندارند.
نقطه شروع رقابت ناسالم میان شرکت های بیمه
وی با اشاره اقدامات ناسالم بیمه پاسارگاد در راستای رقابت یادآور شد: این شرکت، بیمه دی را نزد گمرک و بیمه مرکزی به عدم توانگری مالی محکوم کرد، در حالی که حتی با کاهش نرخ خود زیر نرخ مصوب نمی توانست گوی سبقت را برباید. حتی طبق استعلام بیمه مرکزی، شرکت بیمه دی هیچگونه مشکلی برای ادامه فعالیت نداشت اما سرانجام بیمه پاسارگاد با لابی یکی از اعضای فدراسیون حمل و نقل که همزمان عضو شورای عالی بیمه و نماینده اتاق بازرگانی است، رای گمرک را به نفع بیمه پاسارگاد چرخاند.
وی یادآور شد: علیرغم وجود مشکلات، انتظار ما از نهادهای بالا دستی حمایت از شرکت های بیمه به منظور توانایی در جلب رضایت شرکتهای حمل و نقلی بود،اما حالا شاهد قرار گرفتن بیمه البرز با همان نرخ 10 هزار تومان در جایگاه بیمه دی هستیم و بیمه پاسارگاد نیز قدرت لازم برای اعمال فشار و حتی رقابت با البرز را ندارد.
این منبع آگاه در پایان بیان کرد: باید در راستای حفظ حقوق بیمه گر، بیمه گذار، بیمه شونده و عدم بروز مشکلات این چنین سیستم مکانیزه ایجاد شود.
تین نیوز آمادگی خود را برای انتشار دیدگاه های مدیران بیمه پاسارگاد و مسئولان انجمن ها و تشکل های صنفی حمل و نقل در خصوص این موضوع اعلام می نماید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.