| کد خبر: 50925 |

طلسم بازرسی ادواری مخازن CNG شکست

تین نیوز | بازرسی ادواری مخازن خودروهای دو گانه سوز با وجود اوج‌گیری تولید این خودروها در دولت نهم همچنان بلاتکلیف مانده است. به گفته بسیاری از کارشناسان فنی خودرو، مخازن سی ان جی به‌دلیل ضریب حساسیت بالا باید در فواصل زمانی معین مورد بازرسی و تست ادواری قرار گیرند.

با این وجود طی یک دهه گذشته بازرسی ادواری خودروهای یاد شده با وجود معرفی متولیانی در این زمینه هنوز سروسامان نیافته است. بر این اساس وزارت کشور، وزارت نفت، مرکز معاینه فنی و در نهایت شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران در دوره‌های مختلف به‌عنوان متولی بازرسی ادواری معرفی شدند، حال آنکه خودروهای دو‌گانه‌سوزی که 10 سال از عمر مفید مخازن آنها گذشته بدون اینکه تستی بر مخازن آنها صورت گیرد همچنان در خیابان‌های شلوغ شهر در حال تردد هستند. با وجود وقفه چندین ساله در بازرسی خودروهای دوگانه‌سوز از ابتدای سال‌جاری سازمان ملی استاندارد بارزسی از مخازن سی ان جی تاکسی‌های دوگانه سوز را آغاز کرده است.

در این زمینه روز گذشته مسلم بیات، مدیرکل استاندارد تهران با ابراز نگرانی از وقفه ایجاد شده در فرآیند بازرسی مخازن از سوی نهادهای ذی‌ربط، تاکید کرده است که مخازن CNG نصب شده بر روی خودروهای دوگانه سوز ازجمله تجهیزات پراهمیت و دارای ضریب حساسیت و ایمنی بسیار بالاست که با توجه به تحمل فشار بالای کاری، چرخه‌های مکرر پر و خالی شدن روزانه و با در نظر گرفتن عمر مفید کاری، باید در فواصل زمانی معین سالانه، سه سال یکبار و نیز هر پنج سال یکبار مورد بازرسی‌های چشمی، آزمون‌های هیدرواستاتیک و درصورت لزوم و حسب تشخیص شرکت بازرسی‌کننده، مورد آزمون‌های تکمیلی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر داوطلبانه بودن اجرای این طرح از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برای شروع این فعالیت، تاکید کرده که مخازن ذخیره گاز طبیعی فشرده (CNG) دو هزار دستگاه تاکسی گازسوز در حال تردد در شهر تهران، از طریق ابلاغ ماموریت به شرکت‌های بازرسی ذی‌صلاح، مطابق استانداردهای ملی و به‌صورت چشمی مورد بررسی و بازرسی قرار می‌گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.