| کد خبر: 47982 |

آخوندی خبر داد؛

تجهیز مرکز کنترل فضای کشور با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی در بازدید از مرکز کنترل فضای کشور اظهار امیدواری كرد: با تخصیص بودجه 250 میلیون دلاری، این مركز به جدیدترین تجهیزات و امكانات مجهز شود.

به‌گزارش تین نیوز به نقل از روابط‌عمومی شركت فرودگاه‌های كشور؛ دکتر عباس آخوندی در جریان بازدید از مركز كنترل فضای كشور، صنعت حمل و نقل هوایی را یك صنعت بسیار حساس نام برد كه تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های آن فقط با مقیاس و استانداردهای بین‌المللی سنجیده می‌شود و رقابت در این صنعت هم در سطح بین‌المللی صورت می‌گیرد.

وی كه در جمع مدیران ارشد شركت فرودگاه‌های كشور، مدیران و كارشناسان مركز كنترل فضای كشور و همچنین برخی از مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی سخن می‌گفت، رعایت استانداردهای بین‌المللی را ضامن ایمنی در صنعت هوانوردی دانست و با اشاره به این كه از سال 1380 تاكنون سرمایه‌گذاری جدی در زمینه تجهیز مركز كنترل فضای كشور انجام نشده است، اظهار امیدواری کرد: با سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری، مركز كنترل فضای كشورمان به جدیدترین تجهیزات و امكانات مجهز شود.

وی كه در سالن كنفرانس مركز كنترل فضای كشور سخن می‌گفت، افزود: اعتقاد ما این است كه فضای جمهوری اسلامی ایران را یك فضای ایمن سازیم تا هم خودمان و هم پروازهای بین‌المللی از این فضای ایمن استفاه ببریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ممتاز فضای كشورمان در منطقه، افزود: تاكنون توانسته‌ایم از همین موقعیت بالقوه حدود 80 درصد درآمد كسب كنیم و البته این كافی نیست، بلكه فرودگاهی مانند فرودگاه امام خمینی(ره) باید به یك فرودگاه ترانزیتی در منطقه تبدیل شود.

آخوندی به سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حُسن همجواری با كشورهای همسایه و همچنین حل كردن مشكلات با سایر كشورها یكی پس از دیگری، اشاره کرد و ادامه داد: باید بتوانیم پروازهای بین‌المللی و عبوری را در فضای كشورمان سر و سامان بدهیم.

وی گفت: من مطمئن هستم ایران می‌تواند بیش از یك نقطه یا مركز ترانزیتی بین‌المللی داشته باشد. لذا باید بتوانیم از نظر فنی به هواپیماها و از نظر ترانزیتی به مسافران هوایی خدمات مناسب و ایمنی را ارائه دهیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین خواستار ارائه برنامه‌یی دقیق و روشن از سوی مسئولان شركت فرودگاه‌های كشور به این وزارتخانه در راستای تجهیز و رفع كاستی‌های صنعت هوانوردی در حوزه فرودگاهی و كمك‌ناوبری شد.

وی اظهار داشت: من مطمئنم كه دولت بر تمامی مشكلات فائق می‌آید و صنعت هوانوردی ایران موقعیت و جایگاه حقیقی خودش را در عرصه بین‌الملل به دست خواهد آورد. لذا باید از همین حالا زیرساخت‌ها را آماده كنیم و علاوه بر تجهیز و به‌روز رسانی امكانات موجود، راه‌های هوایی را نیز به بهترین شیوه طراحی كنیم.

آخوندی گفت: من مطمئنم كه دیگر ارگان‌های ذیربط به ما كمك خواهند كرد تا بتوانیم از فضای كشورمان حداكثر استفاده را ببریم و راه‌های هوایی جدید به ویژه در ارتفاعات بسیار بالا را مورد استفاده قرار بدهیم.

ضرورت استفاده از دانش جهانی و كنترل 24 ساعته تمامی پروازها در آسمان ایران
پیش از سخنرانی وزیر راه و شهرسازی، رحمت‌اله مه‌آبادی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور، طی سخنانی با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان و كاركنان مركز كنترل فضای كشور و همچنین آغاز به كار این مركز در محل كنونی‌اش از سال 1380، توضیحاتی فنی را به اجمال درباره عملكرد این مركز ارائه داد.

وی گفت: همواره پنج تیم عملیاتی متشكل از مسئول و پرسنل در این مركز تمامی پروازها در آسمان ایران را هدایت و كنترل می‌كنند این در حالی است كه نمودار پرسنلی این مركز طی سال‌های اخیر شیب منفی را نشان می‌دهد.

وی سپس به بررسی كارشناسانه نمودار پروازهای انجام ‌شده از سال 1375 تاكنون پرداخت و افزایش آمار پروازها در مجموع پروازهای داخلی و عبوری را ناشی از امنیت فضای كشورمان دانست و خواستار كاهش تعداد مناطق پرواز ممنوع در كشور و همچنین بهینه‌سازی شیوه استفاده از فضای ایران شد.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی از رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور خواست تا طرحی مطلوب را در این باره تهیه كند تا وی بر اساس آن، موضوع را به رئیس جمهوری گزارش كند.

كسب ركورد بی‌سابقه 1020 سوتی پرواز عبوری از فضای كشور در تاریخ هشتم فروردین ماه امسال، از دیگر آمارهایی بود كه مه‌آبادی به آن اشاره كرد.

وی در ادامه درباره مركز كنترل فضای كشور اظهار كرد: این مركز به صورت 24 ساعته از 1700 تا 2000 پرواز اعم از پروازهای عبوری، داخلی، نشست و برخاست‌های بین‌المللی و نظامی را كنترل و هدایت می‌كند. این مركز همچنین با 11 كشور همسایه ارتباط مستقیم دارد و تبادل ترافیك هوایی را روی مرزهای هوایی كشور انجام می‌دهد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور همچنین بر ضرورت استفاده از دانش جهانی در صنعت هوانوردی به ویژه حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی تاكید كرد و از افزایش تعداد افراد اعزامی به كلاس‌ها و دوره‌های بین‌المللی خارجی از 2 نفر به 5 نفر با نظر مساعد وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

سید احمد مومنی‌رخ عضو هیات مدیره نیز در این نشست طی سخنانی كوتاه به تشریح بیشتر عملكرد مركز كنترل فضای كشور پرداخت و ابراهیم شوشتری معاون عملیات هوانوردی نیز پس از ارائه توضیحاتی درباره بازیگران اصلی در صحنه صنعت هوایی، به برخی از وظایف شركت فرودگاه‌های كشور نظیر مدیریت، نگهداری، توسعه و بهره‌برداری از 54 فرودگاه تحت پوشش اشاره كرد و گفت: ما می‌خواهیم از حالت سنتی به حالت مدرن تغییر وضعیت بدهیم. در این راستا باید علاوه بر بهره‌مندی از تجهیزات روز، در حوزه راه‌های هوایی در فضای ایران نیز پیشرفت‌هایی حاصل شود.

وی سپس آماری را درباره میزان پروازهای داخلی، عبوری، نشست و برخاست‌های بین‌المللی ارائه كرد و درباره آمار سفرهای هوایی نوروزی از 25 اسفند سال پیش تا 10 فروردین 1394 نیز آماری دقیق را گزارش داد كه در مجموع نشان از رشد 35 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن داشت.

در این دیدار سید حسین میرشفیع معاون ساخت و نگهداری راه روستایی وزارت راه و شهرسازی و سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه، غلامحسین باقریان عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و نظارت، عابدزاده عضو هیات مدیره، محمد امیرانی مدیركل ارتباطات ناوبری شركت فرودگاه‌های كشور و جمعی از مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی و شركت فرودگاه‌های كشور حضور داشتند و تمامی مراسم توسط اصحاب رسانه‌های دیداری و نوشتاری پوشش داده شد.

بازدیدهایی از جنس مسئولیت و مهربانی
وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه سپس از مركز كنترل پروازهای كشور و همچنین مركز سوئیچینگ و رادار اداره‌كل ارتباطات و ناوبری بازدید كردند.

عباس آخوندی در جریان این بازدید علاوه بر این‌كه در جریان كامل شرح وظایف و عملكرد كارشناسان این دو بخش قرار گرفت، طی ارتباطی مستقیم و دوستانه با خلبان‌های دو پرواز؛ یكی مشهد به اهواز و دیگر تهران به بوشهر، صحبت كرد و علاوه بر این‌كه نوروز را به آنها تبریك گفت، از آنها درباره وضعیت ترافیك هوایی، به موقع بودن یا تاخیر داشتن پرواز، اوضاع جوی و مطالب متنوع دیگری سوال كرد و خلبان‌ها نیز از برقراری ارتباط مستقیم با وزیر راه و شهرسازی و به ویژه این‌كه وی خودش را قدردان زحمات نوروزی آنان می‌دانست، ابراز خشنودی می‌كردند و با حوصله تمام به سوالات آخوندی پاسخ می‌دادند. وزیر راه و شهرسازی نیز در پایان هر یك از این گفت‌وگوها از آنان خواست تا همواره ایمنی مسافران را مدنظر داشته باشند.

كلنگ‌زنی سالن چند منظوره ورزشی مركز كنترل فضای كشور
در پایان این دیدار، مسئولان شركت فرودگاه‌ها و همچنین مركز كنترل فضای كشور كلنگ احداث سالن چندمنظوره ورزشی ویژه كاركنان این مركز را در محوطه درونی این مركز جنب ساختمان اصلی به زمین زدند.
سید احمد مومنی‌رخ، پیش از به زمین زدن كلنگ این سالن در حضور مه‌آبادی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور، با اشاره به وظیفه خطیر و سختی كه كاركنان این مركز بر عهده دارند، بر ضرورت استفاده بهینه آنان از اوقات فراغت و تلاش برای تقویت جسمانی خودشان تاكید كرد.

وی گفت: این سالن چند منظوره در زمین به وسعت هزار مترمربع ساخته خواهد شد و انشاالله تا دهه فجر انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1394 به بهره‌برداری خواهد رسید تا 260 نیروی شاغل در این مركز از آن استفاده كنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.