| کد خبر: 39285 |

مشکلات البرز ملی است، با نگاه استانی حل نمی‌شود

رفع مشکل ترافیک البرز نگاه ملی می‌خواهد

تین نیوز | کارشناسان معتقدند که با نگاه استانی نمی‌توان مشکلات استان البرز به ویژه در حوزه‌هایی چون ترافیک را برطرف کرد.
 
برخی از مشکلات و کاستی‌ها در تمام استان‌ها وجود داشته و مربوط به یک نقطه خاص نیست، اما مسائلی وجود دارد که خاص هر منطقه بوده و دیگر مناطق را آزار نمی‌دهد.

از جمله این مسائل می‌توان به معضل ترافیک اشاره کرد که در تمام شهرهای بزرگ و کلانشهر‌های پرجمعیت وجود دارد.

اما این معضل در استان البرز شکل و ساختار متفاوتی داشته و در حقیقت بسیاری از ترافیک‌های ایجاد شده به ویژه در محورهای برون‌شهری مربوط به خود استان نبوده و سرریز مشکلات دیگر استان‌ها را البرزی‌ها تحمل می‌کنند.

به عنوان نمونه ترافیک در جاده چالوس هرگز مربوط به استان البرز نبوده و مسافران دیگر استان‌ها این معضل را ایجاد می‌کنند، اما رفع مشکل فوق بر عهده استان البرز است.

در این ارتباط خبرنگار فارس چندی پیش با عزیز اکبریان نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرد که وی در پاسخ بیان داشت: استان البرز موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای داشته و به نوعی متصل کننده پایتخت با چندین استان کشور است.

وی تصریح کرد: البرز دارای چند راه ارتباطی بسیار مهم و با اهمیت ملی از جمله آزادراه تهران – کرج، کرج – قزوین و بالاخره جاده چالوس است. این استان با 13 استان کشور راه ارتباطی مستقیم و غیر مستقیم داشته و بار اصلی ترافیک برون‌شهری استان تهران و پایتخت را به دوش گرفته است.

اکبریان گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه از جمله پلیس راه، 18 درصد کل ترافیک کشور در استان البرز و در راه‌های میان شهری این استان ایجاد می‌شود و این در حالی است که استان البرز از نظر مساحتی تنها 3 درصد خاک کشور را در برگرفته و 4 درصد جمعیت ایران اسلامی را در خود جای داده است.

عضو مجمع نمایندگان استان البرز ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که بار معضل ترافیک، کمر استان البرز را خم کرده و دیگر این استان توانایی تحمل افزایش ترافیک را ندارد.

در این ارتباط محمود دادگو رئیس شورای شهر کرج نیز می‌گوید: یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که استان البرز و کلانشهر کرج متحمل می‌شود، مربوط به ترافیک‌های سنگین برون و درون شهری است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی، 18 درصد بار اصلی ترافیک کشور بر دوش مدیریت حمل و نقل استان البرز بوده و برخی از محورهای این استان از جمله آزاد راه تهران – کرج و جاده چالوس، هر روز ترافیک‌های چند کیلومتری را تحمل می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: ترافیک‌های سنگین محورهای برون‌شهری آسیب‌های بسیاری را به شهرستان کرج وارد کرده است. به عنوان نمونه هر روز در محدوده پل فردیس، طی ساعات ابتدایی روز و همچنین عصرها، ترافیک‌هایی حدود 5 تا 10 کیلومتری ایجاد می‌شود که هزینه‌های آن به طور مستقیم به شهرستان کرج تحمیل می‌گردد.

دادگو می‌گوید: حجم اصلی معضل ترافیک در البرز ناشی از تردد خودروها و وسائل دیگر استان‌ها است، چرا که البرز به نوعی پل ارتباطی بین 13 استان بوده و با نگاه استانی نمی‌توان این معضلات که ریشه ملی دارد را برطرف کرد.

در این رابطه خبرنگار با سید حمید طهایی استاندار البرز گفت‌وگو کرد و از وی درباره برنامه‌های دولت برای رفع معضل ترافیک پرسید.
 
پیش‌بینی 1000 میلیارد ریال برای مترو کرج
استاندار البرز نیز در این زمینه گفت: دولت بودجه‌ای معادل یک هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه قطار شهری کرج در سال آینده در نظر گرفته است.

سیدحمید طهایی اظهار داشت: استان البرز با جمعیتی در حدود 3 میلیون‌ نفر، جزو استان‌های پر جمعیت کشور به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: از نظر تراکم جمعیتی نیز ما با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، چرا که اکثریت ساکنان البرز یعنی در حدود 2 میلیون‌ نفر تنها در شهرستان کرج ساکن هستند.

این مسئول افزود: این در حالی است که افزایش رشد جمعیت در کلانشهر کرج مدت بسیار محدودی اتفاق افتاده و بخش عمده‌ای از ساکنان طی یک دهه اخیر به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.
 
طهایی عنوان کرد: بنابراین طبیعی است که زیرساخت‌های موجود در کرج و تمام استان البرز به ویژه در حوزه حمل و نقل و ترافیک، پاسخگوی نیاز مردم و جمعیت موجود نباشد.
 
وی گفت: بنابراین باید برای کنترل ناهنجاری‌ها از جمله در حوزه ترافیک، تمهیدات جدی اندیشیده شود و در غیر این صورت طی سال‌های نه چندان دور، قفل ترافیک کرج باز نمی‌شود.
 
استاندار البرز ادامه داد: بهترین راه برای کاهش بار ترافیک کرج، توسعه کمی و کیفی خدمات حمل و نقل عمومی است.
 
طهایی ادامه داد: باید ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی و تاکسیرانی در استان البرز تقویت شده و در کنار آن طرح احداث و بهره‌برداری از قطار شهری کرج نیز با جدیت بیشتری پیگیری شود.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برای تکمیل مترو کرج دولت چه اقداماتی انجام داده، گفت: خوشبختانه مسئولان ارشد دولت و وزارتخانه‌های مرتبط به این موضوع نگاه ویژه‌ای دارند.
 
استاندار البرز تصریح کرد: بخش مهمی از تامین بودجه بر عهده شهرداری و بخشی نیز بر عهده دولت قرار دارد و دولت اعتبار ویژه‌ای برای سال آینده در نظر گرفته است.
 
طهایی عنوان کرد: دولت برای سال آینده اعتبار یک هزار میلیارد ریالی قطار شهری کرج را پیش‌بینی کرده و تخصص این اعتبار در کنار اجرای تعهدات شهرداری و بخش خصوصی، گام موثری در تکمیل این طرح مهم به شمار می‌آید.
 
وی در پایان متذکر شد: در کنار مترو کرج، باید توجه جدی به توسعه ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و افزایش کمی و کیفی خدمات در این 2 بخش داشته باشیم تا بتوانیم معضل ترافیک کرج را مهار کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.