| کد خبر: 37523 |

دولت به تعهدات‌اش در قبال تهران عمل کند

 تین نیوز | محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در آخرین قراری که با مردم تهران گذاشته از تکمیل خطوط مترو تا ۳ سال آینده خبر داده است. بر اساس ادعای شهردار تهران سالانه باید ۵۰ کیلومتر مترو در پایتخت ساخته شود. اما جعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ساخت این مقدار خط مترو را در شرایطی امکان‌پذیر می‌داند که به اندازه کافی پول به مترو پرداخت شود.
 بر اساس پیش‌بینی‌های شورای شهر تهران خطوط اصلی مترو در این شهر باید تا 5 سال آینده تکمیل شود و در برنامه 5 ساله شهرداری هم این موضوع پیش‌بینی شده است و در سال 93 هم بیشترین بودجه در سال‌های گذشته برای مترو تصویب شد. اما معاون ترافیکی شهردار تهران در گذشته گفته بود اگر بودجه‌های دولتی به مترو نرسد تکمیل خطوط مترو در این مدت سخت خواهد بود.
 
دولت‌های نهم و دهم بیشترین بی‌توجهی را به شهرداری داشتند. بر اساس قانون نیمی از بودجه‌های ساخت مترو باید توسط دولت پرداخت شود اما این پول در دولت‌های گذشته یا پرداخت نشد یا به موقع به دست شهرداری نرسید. دولت یازدهم هم با وجود قول‌هایی که داده هنوز کمک قابل توجهی به شهرداری نکرده است.
 
جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره قول‌های شهردار تهران درباره ساخت مترو ظرف 3 سال آینده می‌گوید: اگر پول به اندازه کافی برسد ساخت مترو ظرف 3 سال شدنی است چرا که برای شرکت مترو فرقی ندارد پول از کجا پرداخت می‌شود بلکه اصلی‌ترین مساله تامین منابع ساخت مترو است.
 
او تامین کل منابع ساخت مترو از طریق بودجه شهرداری را خرج کردن از جیب مردم تهران می‌داند در حالیکه معتقد است دولت هم باید به تعهدات خود درباره مترو عمل کند و خودش را نسبت به مردم تهران مسئول بداند تا همه فشار بر گرده مردم نباشد.
 
به گفته تشکری مبلغی که امسال مجلس برای مترو در نظر گرفته 195 میلیارد تومان است اما همین مبلغ هم به‌طور کامل پرداخت نشده است. به اعتقاد او مبلغی که مجلس تصویب می‌کند اگر به صورت کامل هم پرداخت شود برای مترو ناچیز است چرا که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو 100 میلیارد تومان است که با بودجه مصوب مجلس فقط می‌توان 2 کیلومتر مترو ساخت. با این حال دولت تا الان نزدیک 50 میلیارد تومان از تعهد خود را پرداخت کرده است.
 
اعضای شورای شهر تهران پیش از این درباره پرداخت‌نشدن بودجه‌های مصوب شورا به مترو نگران بودند اما معاون شهردار تهران می‌گوید وقتی سالانه حداقل 30 کیلومتر مترو ساخته می‌شود به این معنی است که شهرداری هزینه آن را پرداخت کرده است. با این حال او معتقد است شهرداری نمی‌تواند معجزه کند و باید بودجه‌های دولتی هم به موقع پرداخت شوند.تشکری منابع تامین بودجه‌های مترو را درآمدهای معمول شهرداری و استفاده از ظرفیت فاینانس می‌داند.
 
به گفته او در حال حاضر تمام خطوط باقی‌مانده مترو در حال ساخت‌اند و خط 3 امسال به بهره‌برداری می‌رسد. بر اساس اطلاعات معاون شهردار تهران کار ساخت بخش شمالی این خط امسال شروع شده و تونل آن تقریبا به طور کامل ساخته شده است و ایستگاه‌ها هم در حد قابل قبولی پیشرفت داشته‌اند. خط 7 مترو هم در 2 شیفت در حال ساخت است اما به علت مشکلاتی که برای تملک برخی نقاط به‌ وجود آمده شهرداری در این خط با تاخیر مواجه شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.