| کد خبر: 37508 |

علت کاهش تجارت ایران و امارات / پیش‌بینی روابط در آینده

تین نیوز | رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و امارات ضمن تشریح دلایل کاهش روابط تجاری ایران با امارات، پیش‌بینی کرد: اگر در آینده روابط مان با چین و کره محدود شود، تجارت‌مان با امارات بالا می‌رود اما اگر روابط مان با این کشور‌ها بیشتر شود، تجارت‌مان با امارات همچنان روند کاهشی خواهد داشت.
 
مسعود دانشمند توسعه روابط با کشور‌هایی مانند چین و هند را مهمترین دلیل کاهش 41 درصدی روابط تجاری ایران و امارات عنوان و اظهار کرد که کاهش روابط تجاری ایران با امارات از حدود دو سال پیش شروع شده است.
 
وی عنوان کرد: از زمانی که قرار شد کالا‌ها را به شکل مستقیم از چین و هند خرید و فروش کنیم، معاملات‌مان که پیش‌تر از طریق امارات به عنوان مرکز تجارت مجدد انجام می‌شد، کاهش پیدا کرد.
 
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: آمار‌ها نشان‌دهنده این است که آنچه از تجارت ایران با امارات کاهش یافته، به تجارت با هند و چین اضافه شده است و در واقع این میزان کسری مبادلات با امارات به سمت هند و چین منتقل شده است.
 
وی با بیان اینکه امارات کشوری تولید کننده نبوده است که ایران بخواهد کالا‌های تولیدی‌اش را بخرد، امارت را محل تجارت مجدد در روابط تجاری ایران دانست و توضیح داد: کالا‌هایی که قرار بوده از هند، چین، ژاپن ،کره یا کشور‌های اروپایی به ایران وارد شود ابتدا به امارات می‌آمد و بعد وارد ایران وارد می‌شد.
 
دانشمند یادآور شد ماشین‌های کره‌ای یا ژاپنی که در تهران هستند از امارات وارد می‌شوند اما هیچکدام تولید امارات نیستند.
 
رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و امارات عنوان کرد: در عرصه صادرات همین شکل در روابط با امارات وجود داشته است. در واقع امارات برای ما حکم واسطه را داشته است اما درحال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که مستقیما کالا‌هایمان را به چین و هند می‌فروشیم و پول را از خودشان دریافت می‌کنیم.
 
به گفته وی ایران کالا‌یی را به شکل مستقیم برای مصرف داخلی به امارات صادر نمی‌کرده است.
 
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به عنوان نمونه وقتی به اروپا پسته صادر می‌کنیم معامله آن را از طریق امارات انجام می‌دهیم یا زمانی‌ که می‌خواهیم کالایی را به ژاپن صادر کنیم چون نمی‌توانیم ال اسی صادراتی‌اش را بگیریم اسنادش را از طریق دوبی معامله می‌کنیم.
 
دانشمند با بیان اینکه امارات برای ایران در عرصه واردات و صادرات مرکز تجارت مجدد است، تصریح کرد: این کشور نه بازار مصرف کالاهای ایرانی است و نه محلی برای تولید کالاهای صادراتی به ایران.
 
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران درباره آینده روابط تجاری با امارات گفت: اگر روابط مان با چین و کره محدود شود، تجارت‌مان با امارات بالا می‌رود اما اگر روابط مان با این کشور‌ها بیشتر شود، تجارت‌مان با امارات همچنان روند کاهشی خواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.