| کد خبر: 34264 |

به مناسبت روز پژوهش

◄ نگاهی به وضعیت پژوهش در صنعت هوانوردی

تین نیوز | صنعت هوانوردی کشوری از سه رکن ناوبری هوایی، فرودگاه و حمل و نقل هوایی تشکیل شده که با بکارگیری وسیله نقلیه هوایی به عنوان مهمترین ابزار در کنار سایر ملزومات از جمله آموزش و پژوهش و در چارچوب مقررات و استانداردهای هوانوردی کشوری بهره برداری هوایی را امکان پذیر می نماید. بنابراین صنعت ساخت و تولید وسیله نقلیه هوایی یکی از بخش های پشتیبان صنعت هوانوردی کشوری بشمار می رود.

پژوهش در میان عناصر پشتیبان صنعت هوانوردی کشوری می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد بطوری که در بند "ه" ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری "مطالعات و تحقیقات علمی و فنی در مسایل مربوط به هواپیمایی کشوری و ایجاد تسهیلات و تشویق افراد و موسسات صلاحیت دار به انجام این امور و تهیه موجبات آن" یکی از عمده وظایف سازمان هواپیمایی کشوری بشمار آمده است.

اگر چه در سال های گذشته سازمان هواپیمایی کشوری در راستای ایفای این وظیفه، سازماندهی انجام فعالیت های پژوهشی را اجرا کرده و نتایج پژوهش های کاربردی را مورد بهره برداری قرار می داد و پس از آن نیز همکاری جدی و نزدیکی را با پژوهشکده حمل و نقل وابسته به وزارت راه و شهرسازی داشت و در جهت تشویق آن موسسه برآمده و تعداد زیادی از عناوین پژوهشی کاربردی را تعریف نموده و مطالعات آن به اتمام رسید، ولی چندی است که به جهت اشکالات ساختاری و کمبود بودجه و جا به جایی پژوهشکده حمل و نقل این فعالیت مغفول مانده است.

علاوه بر آن با وجود تغییرات مدیریتی سریع در نهادهای اصلی صنعت هوانوردی کشوری و توجه بیشتر به فعالیت های روزمره و بدون در نظر گرفتن نتایج پژوهش های انجام شده و اعمال تصمیمات منطبق با سلیقه های مدیریتی موجب گردیده تا نتایج پژوهش در کتابخانه ها بایگانی شده و زحمات پژوهشگران بلااثر باقی بماند.

اگر چه تشویق انفرادی پژوهشگران در روز پژوهش می تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد ولی باید در جهت ایجاد تسهیلات برای موسسات صلاحیت دار پژوهشی از جمله پژوهشکده حمل و نقل و انجمن علمی حمل و نقل هوایی به عنوان یک انجمن مردم نهاد کوشید. در این راستا می توان از محل درآمد پروازهای عبوری از فضای هوایی کشور به عنوان یک سرمایه گذاری زیربنایی مبالغی را در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار داد تا بتواند این وظیفه سنگین را اجرایی نماید.

از طرف دیگر ستاد هوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در اختیار افرادی قرار گرفته که فقط در سیاستگذاری ها بخش ساخت و تولیده وسیله نقلیه هوایی را بطور عمده مورد توجه قرار داده اند و عموم برنامه ریزی ها در آن جهت حرکت کرده و در زمینه فعالیت های مرتبط با ارکان اصلی صنعت هوانوردی کشوری یعنی ناوبری هوایی و فرودگاه و حمل و نقل هوایی (مواردی غیر از ناوگان هوایی) اثرات نسبتا مثبتی مشاهده نمی شود.

لازم است گرایش این ستاد به سمت ارکان بهره برداری صنعت هوانوردی کشوری تغییر جهت داده و قسمتی از اعتبارات آن به منظور انجام پژوهش های کاربردی این بخش در نظر گرفته و به مصرف برسد.

در هر حال با توجه به نقش اساسی استفاده از نتایج پژوهش های کاربردی در پیشرفت صنعت هوانوردی کشوری ضرورت دارد تا مسئولان در اجرای وظیفه قانونی نسبت به تشکیل شورای پژوهش صنعت هوانوردی کشوری مرکب از صاحبنظران و متخصصین و خبرگان صنعت و همچنین تدوین سیاست ها و برنامه های اجرایی و اصلاح ساختار موجود برای تقویت این مهم و ایجاد تسهیلات برای تشویق موسسات صلاحیت دار دولتی و خصوصی بویژه انجمن های مردم نهاد و حتی پژوهشگران به صورت انفرادی و ساماندهی بودجه مطالعاتی و تحقیقاتی شرکت های دولتی موجود در صنعت و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی از تمامی نتایج پژوهش های سابق و پیگیری اجرایی نتایج آنها اقدام موثری بعمل آورند.

در پایان روز پژوهش را به تمامی پژوهشگران بویژه آنهایی که در جهت اعتلای صنعت هوانوردی بدون هیچ انتظاری تلاش می کنند تبریک گفته و برای آنان آرزوی موفقیت دارم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیدوار 0 0

    با آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برای جناب منظری برای برنامه ریزی های صحیح، تصمصیم عادلانه و به نفع کشور باید رییس ستاد هوایی و هوانوردی یا چاه نداشته باشه یا چاه خودش را پرکرده باشه. متاسفانه تصمیمات ایشان همانگونه که اشاره کردید به نفع سمت های خودش در سازمان صنایع هوایی است. امیدوارم فرزند برومند شهید ستاری به نفع کشور ایشان را عوض کند. یا از وی بخواهد که آن پست دیگر را ترک کند.