| کد خبر: 31433 |

رونق تجارت در گرو توافق هسته‌ای

وبلاگ تین نیوز، مسعود دانشمند | وقتی رییس‌جمهوری اعلامی مبنی بر شکست و یا به نتیجه نرسیدن مذاکرات نداشته‌اند ما هم نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که مذاکرات شکست خورده است. موضوع اصلی و قابل تامل این است که مدت زمان مذاکرات تا هفت ماه آینده تمدید شده است. اگرچه تیم مذاکره و دولت باید هرچه در توان دارند بگذارند تا مذاکرات زودتر از زمان اعلام شده به نتیجه برسد تا در داخل نیز تحرکات اقتصادی مجالی برای تحقق داشته باشد.
به عقیده من مشکل اصلی قبل از آنکه رسیدن به توافق هسته‌ای باشد بی‌برنامگی مسوولان و دست‌اندرکاران در داخل کشور است. تا جایی که بنده اطلاع دارم نه در اتاق‌های بازرگانی و نه در دولت برنامه‌های مدنی برای بعد از تحریم‌ها و حتی در شرایط فعلی که مذاکرات به نتیجه دلخواه نرسیده است، وجود ندارد. در واقع اشکال کار نیز همین است.
نکته‌ای که باید مورد اهمیت قرار گیرد آن است که مذاکرات را با چه هدفی انجام می‌دهیم؟ مذاکره می‌کنیم که مذاکره کرده باشیم یا برای افزایش تولید، ایجاد اشتغال، رونق بخش صنعت یا ... مذاکره می‌کنیم؟ متاسفانه در داخل کشور به هیچ یک از این موارد به صورت کارشناسی فکر نشده است و همه تنها به توافق هسته‌ای فکر می‌کنند.
این در حالی است که استراتژی مذاکره باید از پیش مشخص شده باشد. دولت و دستگاه دیپلماسی کشور باید مذاکره را بر مبنای واقعیت‌های موجود در ایران پیش ببرند، از سوی دیگر تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود نمی‌توان هیچ برنامه‌ای برای پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری در کشور داشت.
من با اظهارنظر آن دسته از افراد که معتقدند تحریم‌ها تاکنون همه تاثیرش را بر اقتصاد ایران گذاشته و نباید منتظر فجایع بزرگ‌تری بود به شدت مخالف هستم. برای مثال ما در حال حاضر یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم در حالی که باید تلاش کنیم مانند شرایط قبل از تحریم بتوانیم صادرات نفت خود را به 9/2 بشکه در روز برسانیم و این مهم محقق نخواهد شد مگر با تلاش تیم مذاکره‌کننده برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران با روش دیپلماسی.
در آخر تاکید می‌کنم فاکتور زمان در به نتیجه رسیدن مذاکرات بسیار مهم است و هرچه دیرتر به نتیجه برسیم شرایط اقتصادی و تجاری در ایران بحرانی‌تر خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.