| کد خبر: 14161 |

گمرک بازرگان به تنهایی جوابگوی حجم تجارت ایران و ترکیه نیست / مرز رازی خوی باید تقویت شود

تین نیوز | مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به هدفگذاری افزایش سطح روابط تجاری ایران و ترکیه، افزود: گمرک بازرگان به تنهایی جوابگوی نیازها با توجه به حجم تجاری موجود نیست.
 
 سید مجتبی موسویان ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مرز رازی خوی با بیان اینکه توسعه روابط بین ایران و ترکیه در سطح ریاست جمهوری و وزرا در زمینه های مختلف و در سطح بسیار وسیعی دنبال می شود، افزود: در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران هم با این موج همراه شده و رو به جلو حرکت خواهد کرد.
 
وی با اشاره به اینکه مرز بازرگان به تنهایی نمی تواند جوابگوی این حجم تجارت باشد، اظهار داشت: باید با تقویت زیر ساخت مرز ها در نقاط دیگر استان از جمله مرز رازی خوی که با توجه به وجود امکانات ترانزیت ریلی و تمایل طرف ترک به تجارت از این مرز و همچنین سایر امکانات و ویژگی های مرز رازی خوی، می توان از ظرفیت های این مرز در تبادلات تجاری استفاده کرد.
 
مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه فعالیت هایی در زمینه تقویت مرز رازی خوی در حال انجام است، ادامه داد: در قالب لایحه ای که از طرف جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکیه در مورد استفاده مشترک از دروازه های مرز زمینی رازی و کاپی کوی که به تصویب هیئت وزیران رسیده و با امضای شخص رئیس جمهور جهت طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
 
موسویان تركيه را كشوري در حال توسعه ئدانست و با اشاره به اینکه حجم مبادلات فی ما بین در حال افزايش است، عنوان کرد: در شش ماه گذشته موافقتنامه تجارت ترجيحي بعد از سال‌ها مذاكره با تركيه به نتيجه رسيده و اميدواريم اين موافقتنامه در مجلس تركيه هم به تصويب برسد و در اين زمينه پيشرفت‌هاي ديگر نيز حاصل شود.
 
وي با بيان اينكه در حال حاضر مبادلات تجاري بين دو كشور ايران و تركيه 15 ميليارد دلار است، گفت: يكي از مباحث بسيار مهم در رسيدن به هدف 30 ميليارد دلاري در مبادلات تجاري بين دو كشور بحث توسعه زيرساخت‌هاست که بايد زيرساخت‌هاي لازم براي تجارت را فراهم كرده و سرمايه‌گذاري‌هاي لازم را انجام دهيم از سويي افزايش ظرفيت استفاده از مسير ريلي و توسعه گمركات دو كشور موضوعي بسيار مهم محسوب مي‌شود.
 
فرماندار خوی هم در این جلسه با بیان اینکه بحث صنعت معدن و تجارت در کل دنیا اساس پیشرفت و توسعه است، اظهار داشت: شهرستان خوی با توجه به وجود ظرفیت های بسیار زیاد در حوزه معدن از جمله وجود معادن متعدد و بحث ایجاد شهرک کانی های غیرفلزی و تجمیع سنگ کاران و معدن کاران در این شهرک و همچنین همجواری شهرستان خوی با چند کشور خارجی، می تواند در کل کشور مطرح باشد اما متأسفانه سنگهایی که از خوی استخراج می شوند جهت فرآوری به استانهای دیگر فرستاده می شوند که به این دلیل صدمات و آسیب ها زیادی به شهرستان خوی وارد می شود.
 
حسین سیوانی اصل با بیان اینکه احداث شهرک کانی های غیر فلزی و تجمیع سنگ کاران و معدن کاران می تواند با توجه به این ظرفیت های بالا بعنوان یک پروژه ارز آور و اشتغالزا در منطقه بسیار سودمند باشد، ادامه داد: با توجه به وجود 20 واحد تولیدی مبل در شهرک صنعتی و میزان صادرات به ارزش 25 میلیون دلار در سال گذشته ، صنعت مبل خوی بعنوان قطب این صنعت در کل کشور مطرح است.
 
وی با بیان اینکه خوی ظرفیت بسیار زیاد تجاری دارد و از سالهای بسیار دور گذشته نیز محل عبور کاروانهای تجاری بوده اما با توجه به نبود جاده های مواصلاتی این شهرستان دچار رکود شده است، در خصوص مرز رازی عنوان کرد: با توجه به وجود گمرک زمینی و ریلی بعنوان تنها گمرک ریلی کشور که از خوی عبور می کند، ظرفیتهای فراوانی برای تجارت از طریق مرز رازی وجود دارد اما بدلیل نبود جاده مناسب و زیر ساخت های مرزی نمی توانیم از این ظرفیت ها بهره ببریم.
 
وی ضمن تاكيد بر اینکه باید در مورد مرز رازی دیدگاه ملی داشته باشیم، افزود:‌ كمبودهای مرز رازی باید در کوتاه مدت با مطالعه و بازیابی مجدد به صورت فوری و سریع سازماندهی شده و در دراز مدت نیز اقدامات لازم جهت توسعه محوطه پایانه و گمرک با کار کارشناسی و تملک زمینهای اطراف مرز انجام شود.
 
وي خواستار پیگیری جدی در مورد مشکلات مربوط به مرز رازی شد و اظهار داشت: با توجه به تشکیل کارگروه مرز رازی بايد موارد مطروحه بصورت کامل در اولین جلسه این کارگروه مطرح و تصمیم های لازم نیز در این زمینه اتخاذ شود تا هر چه زودتر شاهد شكوفايي اين مرز باشيم.
 
فرماندار خوي  با اشاره به اينكه پایانه رازی خوی در مرز ایران و ترکیه پایانه مرزی بین المللی در آذربایجان غربی محسوب مي شود،‌ ادامه داد:‌ اين مرز در توسعه صادرات و واردات از کشورمان نقش سازنده و مهمی داشته و باید با تخصیص اعتبارات لازم ساماندهی شود .
 
سيواني با اشاره به ظرفیتهای مرز رازی بر ضرورت ساماندهی پایانه این مرز تاکید کرد و يادآورشد: این پایانه باید براساس ظرفیتها و نقش حمل و نقل جاده ای توسعه یافته و به امکانات جدید تجهیز شود.
 
همه ساله بیش از 10 هزار واگن قطار حامل کالاهای ورودی و خروجی از مرز رازی خوی برای انجام تشریفات ترانزیتی به تبریز انتقال می یابد این روال که از دو تاسیس راه آهن رازی از 49 سال قبل باقی مانده باعث بی نصیب ماندن استان آذربایجان غربی از در آمد های حاصل از ترانزیت می شود.
 
سالانه 1.5 میلیون تن انواع کالا از راه ریلی ایران- ترکیه در مرز رازی – کاپی کوی ترانزیت و بیش از 36 هزار نفر از طریق این راه به ایران،ترکیه و دیگر کشور های اروپایی و بالعکس تردد می کنند.
 
مرز رازی - کاپی کوی به عنوان دروازه اتصال ایران به اروپا بوده بطوریکه بر اساس اسناد تاریخی جاده ابریشم نیز در گذشته دقیقا از این منطقه عبور می کرد که هم اکنون شهرستان خوی و این مرز در شمالغرب کشور به محلی برای صادرات کالا به اروپا تبدیل خواهد شد.
 
آذربایجان غربی  در شمالغربی ایران بیش از 891 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق دارد، آذربایجان غربی به عنوان تنها استان هم مرز ایران با کشور ترکیه و دارای بیش از 500 کیلومتر مرز مشترک با این کشور است.
 
مرزهای بین المللی بازرگان در ماکو، سرو در ارومیه و مرز رازی در شهرستان خوی مهمترین مبادی ورودی و خروجی کالا از ایران به ترکیه هستند، آذربایجان غربی با استان حکاری، وان، آغری، ایغدیر و قارص ترکیه مرز مشترک دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.