| کد خبر: 169442 |

◄ توضیح یک مسئول سازمان بنادر درباره خروج CMA CGM از ایران

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی راه حل مقابله با تحریم‌های جدید را ورود شرکت‎های خصوصی اعلام کرد.

تین نیوز

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی راه حل مقابله با تحریم‌های جدید را ورود شرکت‎های خصوصی اعلام کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مارین‌تایمز، محمدعلی حسن‌زاده درباره خروج گفت: برخی شرکت‎های کشتیرانی خارجی کوچک‎تر  که به صورت خصوصی فعالیت دارند درخواست همکاری با ایران را در این برهه از زمان به عنوان یک فرصت تجاری داشته‌اند.

او تاکید کرد: این سازمان تدابیر ویژه‎ای را برای حمایت از ناوگان نفتی و تجاری کشور به‌ویژه شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی به عنوان سرمایه‎های ملی دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: بعد از برجام  شرکت CMA CGM فقط در سطح خط فیدری با بنادر ایران در رابطه بود به صورتی که از طریق بندرجبل علی در امارات با بنادر شهیدرجایی و امام خمینی ارتباط داشت.

حسن‌زاده توضیح داد: شرکت‎های کشتیرانی بین‎المللی به صورت دو خط لاینر و یا فیدری با بنادر کشورهای دیگر همکاری می‌کنند و شرکت‎هایی که خط لاینر به بنادر دارند برای ما مهم هستند زیرا محموله و بار آنها به صورت مستقیم از بندر مبداء به بندر مقصد حمل می‌شود و هزینه کمتری نیز دارد.

او تصریح کرد: شرکت CMA CGM فرانسه قبل از تحریم‎های سال 91 ، خط لاینر به بنادر ایران داشت و اکنون به دنبال تحریم‎های جدید آمریکا شرکت کشتیرانی فرانسوی CMA CGM به عنوان سومین شرکت بزرگ کشتیرانی جهان اعلام کرده است که هر گونه ارتباط خود را با ایران قطع می‎کند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی به سهم ناچیز این خط کشتیرانی در حمل بار کانتینری ایران اشاره کرد و گفت:  از ابتدای سال 97 تا روز 9 تیر ماه کمتر از 10 هزار TEUکانتینر از طریق این خط به بندر شهیدرجایی حمل شده است.

حسن‌زاده گفت: CMA CGM و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  قراردادی در رابطه با ظرفیت حمل با یکدیگر  منعقد کرده بودند و ظرفیت حمل خود را باهم به اشتراک می‌گذاشتند به این صورت که همه کشتی‎های این دو شرکت به همه بنادر تردد نداشته باشند بلکه هر کدام از این دو شرکت بار شرکت طرف قرارداد خود را به بعضی از بنادر حمل کند.

او با اشاره به اینکه اکنون این قرارداد نیز به حالت تعلیق درآمد، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه کانتینرهای شرکت CMA CGM به برخی از بنادر توسط کشتی‎های  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می‎شد و در ازای آن نیز کانتیرهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) توسط کشتی‎های CMA CGM به برخی بنادر دیگر برده می‎شد.

حسن‌زاده بابیان اینکه قبل از تحریم‌های دوره قدیم 21 شرکت کشتیرانی بین‎المللی در بنادر ایران فعالیت داشتند که با افزایش تحریم‎ها ایران را ترک کردند، گفت: بعد از حصول برجام برخی از این خطوط به صورت لاینری  و بعضی دیگر به صورت خط فیدری یا صرفا ارسال باکس‌های کانتینری‌‎شان به بنادر ایران همکاری خودشان را از سرگرفتند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: نمی‌توان برآورد و اعلام کرد که کدامیک از شرکت‎های کشتیرانی بنادر ایران را ترک می‎کنند بلکه این امر به تصمیم خود شرکت‎ها مربوط می‎شود بنابراین باید به زمان موکول کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.