| کد خبر: 168174 |

◄ زباله‎های دریایی ایران کاهش نیافت

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست علت عدم اجرایی شدن برنامه اقدام مناطق دریایی 20 گانه جهان برای آب‌های ایران را عنوان کرد.

تین نیوز

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست علت عدم اجرایی شدن برنامه اقدام مناطق دریایی بیست‌گانه جهان برای آب‌های ایران را عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز، پروین فرشچی گفت: مطالعه‎ای خاص برای تخمین دقیق میزان آلودگی پلاستیکی و میکروپلاستیکی در دریای عمان، خلیج‌فارس و دریای خزر انجام نشده است اما امکان انجام آن با کمک جوامع محلی و منطقه‎ای وجود دارد.

فرشچی به برنامه اقدام مناطق دریایی 20 گانه جهان اشاره کرد و گفت: هر منطقه باید برنامه اقدام برای مقابله با زباله‎های دریایی و کاهش آن را تعیین کنند.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره منطقه خزر گفت: خوشبختانه در قالب کنوانسیون تهران برنامه اقدام را نهایی کرده‎ایم اما اجرای این برنامه به دلیل منتقل نشدن مرکز کنوانسیون از ژنو به باکو هنوز عملیاتی نشده است.

فرشچی درباره منطقه راپمی (خلیج‌فارس و دریای عمان) هم اظهار کرد: در این منطقه برنامه‎های ملی و یا منطقه‌ای در قالب کارگاه داشته‎ایم اما متأسفانه برنامه اقدام برای راپمی یا همان کویت تعیین نشده است.

او در ادامه گفت:  متأسفانه به دلایل مختلف اعم از تفاوت‎های سیاسی حدود 5 سال است که جلسه شورای حکام در این منطقه تشکیل نشده و به همین دلیل این برنامه نیز تدوین نشده است.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: قبل از تدوین برنامه اقدام برای مقابله با زباله‎‌های دریایی در منطقه باید آشنایی کامل با این حوزه و مشکلات آن داشته باشیم تا بتوانیم در این زمینه موثر واقع شویم.

فرشچی گفت: برنامه اقدام مناطق دریایی با معاهده قانونی ممنوع کردن تخلیه و ریختن مواد پلاستیکی به دریا کاملاً متفاوت است زیرا آنچه در اجلاس نایروبی مطرح شد این بود که آیا برای مقابله با ورود زباله‎های پلاستیکی به دریا و یا کاهش حجم آن‌ها باید به ساختارهای فعلی مانند کنوانسیون‌ها و پروتکل‎هایی مانند لندن، بازل، استکهلم و یا کنوانسیون‎های محلی دیگر اکتفا کرد یا باید اقدامی دیگر انجام داد.

او گفت: در آنجا مطرح شد که کنوانسیون و پروتکل‎های موجود برای پیشگیری از ورود زباله‎های پلاستیکی به دریا و اقیانوس کافی نیستند زیرا الزام و پشتوانه اجرایی ندارند بلکه آن‌ها ابزار قانونی جامعی در سطح جهان هستند که بر مسائل دیگری متمرکز شده‎اند، باوجودآنکه شاید مفادی درباره معضل زباله دریایی نیز در آن‌ها  لحاظ شده باشد.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در آن نشست قرار شد تا همه زوایای مختلف را بسنجیم و ببینیم که آیا باید به ساختار فعلی اکتفا و آن را تقویت کنیم و  یا اینکه با توجه به اینکه زباله‎های دریایی معضل جهانی است واقعاً ضرورت دارد مکانیزم جهانی آن را در نظر گیریم.

فرشچی بابیان اینکه نکات مثبت و منفی و احتمالات همچنین همه خصوصیات مکانیزم جهانی استخراج می‎شود گفت:این موضوع در نوامبر آینده که جلسه‌ مشارکت‎های همه جانبه برای مقابله با زباله‎های دریایی است را بررسی می‌کنند و درنهایت یا یک مکانیزم جهانی جدید تدوین می‌کنند و یا به تقویت مکانیزم‌ها و ساختارهای فعلی برای مقابله با پدیده زباله دریایی می‌پردازند.

او گفت: بنابراین موضوع برنامه اقدام مناطق دریایی بیست‌گانه جهان ارتباطی با فعالیتی که از اجلاس نایروبی آغاز شد و قرار است که در نوامبر آینده به نتیجه برسد ندارد.

 معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست  تأکید کرد: 80 درصد از زباله‎های پلاستیکی و میکروپلاستیکی دریایی منشاء خشکی و فقط 20 درصد از آن‌ها توسط فعالیت‎های درون دریا مانند کشتیرانی به دریا روانه شده است.

فرشچی منشأ زباله‌ها را زباله‌های ناشی از تخلیه فاضلاب‌، صنعت توریسم، صید ماهیان و زباله‌های شناورها برشمرد و گفت: جریانات و جزر و مد دریایی آن‌ها را هزاران کیلومتر منتقل می‌کنند که با پیچیدن به دور آبزیان و جانوران و یا گرفتار شدن در آن‌ها موجبات جراحت و مرگ آبزیان و جانوران دریایی را رقم می‎زنند.

به گزارش مارین تایمز، او گفت: در برخی مناطق جریان‌های آب اشیای پلاستیکی و زباله‌های دیگر را باهم جمع کرده و به توده‌هایی غول‌آسا و چرخان از زباله تبدیل کرده است.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: همچنین میکرو‌پلاستیک‎ها می‎توانند با چسبیدن به فیتوپلانگتون‌ها وارد چرخه غذایی انسان‎ها شود و سلامت انسان را تهدید کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.