| کد خبر: 163767 |

هدایت کالاهای کاپوتاژی از جاده به دریا

حمل و نقل دریائی مهمترین حوزه تاثیر گذار در اقتصاد ملی و یکی از راه های سریع و مستقیم تحقق اقتصاد مقاومتی است.اهمیت این بخش از هدف قرار گرفتن آن توسط تحریم کنندگان بسیار ملموس است.

تین نیوز

محسن صادقی فر*: حمل و نقل دریائی مهمترین حوزه تاثیر گذار در اقتصاد ملی و یکی از راه های سریع و مستقیم تحقق اقتصاد مقاومتی است.اهمیت این بخش از هدف قرار گرفتن آن توسط تحریم کنندگان بسیار ملموس است.

قابل ذکر است که بدون داشتن شبکه لجستیکی سیال ، تاسیسات بندری هوشمند، تجهیزات بندری مدرن ،ناوگان دریایی رقابتی و مقتدر ، ناوگان جاده ای و ریلی منظم ، توسعه اقتصادی جامعه تقریبا غیر ممکن است.حمل و نقل دریائی در تجارت و اقتصاد هر کشوری نقش مهم و اساسی را دارد و جزو صنایع استراتژیک، اشتغال زا و راهبردی است.

 
صنایع وابسته به دریا به دلیل مزایا و منافع بسیار آن، موجب پیشرفت سریع بسیاری از کشورهای دریائی در پنجاه سال اخیر شده و امروزه در منطقه و برخی از کشورهای دریا محور و پر رقابت با رشد انفجاری سرمایه گذاری روبرو شده است.
 
لجستیک اصلی در بنادر به عنوان محل توزیع کالا شکل می گیرد و بنادر پیشرفته با تجهیزات بندری و دریائی آماده و مدرن نقش اصلی را در کاهش هزینه های حمل و نقلی و لجستیکی ایفا می کند. بنادر سیال با تجهیزات مدرن و برنامه ریزی بدون وقفه برای شناور ها جاذبه فراوانی برای خطوط کشتیرانی های لاینر بین المللی دارد و  حضور خطوط کشتیرانی  متعدد و معتبر در بنادر  باعث کاهش هزینه های حمل و نقل کالا و کانتینر در کشور خواهد بود.

امیدوارم از این  اتفاق نادر و تاریخی که به همت وزیر  راه و شهر سازی در اختیار  سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته  و هیات عامل سازمان از درون خانواده بزرگ سازمان بنادر و دریانوردی و نیروهای متعهد ،متبحر و متخصص آن  جهت تصدی مدیریت عالی سازمان انتخاب شده ، استفاده بهینه شود تا با اجرای برنامه های اساسی و زیربنائی در بنادر کشور نقش منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشیده و نام نیکی از خود برجای گذارند.بر این اساس  اولویت های پیشنهادی برای سال ۹۷ از نظر اینجانب بشرح ذیل است:

۱-سرعت بخشیدن در مراحل اداری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بنادر

۲-کاهش قوانین و مقررات دست و پا گیر

 ۳-استفاده از ظرفیت های سواحل مکران

۴-حمایت جدی از بخش خصوصی واقعی در بنادر و سوق دادن خرید های کلیه تجهیزات استراتژیک و غیر استراتژیک  به سمت شرکت های خصوصی متعهد و توانمند

۵-توجه به سرمایه های انسانی و آموزش های بلند و کوتاه مدت تخصصی بندری و دریائی

۶-توجه جدی به محیط زیست دریایی  و بنادر به خصوص بندر شهید رجائی

۷- هدایت کالاهای کاپوتاژی از جاده به دریا

۸-توسعه صنعت گردشگری دریائی

اگر موارد عنوان شده مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد خیلی از اهداف ترسیم شده محقق می شود و می توان ضمن ایجاد اشتغال به درآمدزایی بالایی دست پیدا کنیم.لذا توصیه می کنم ۸ مورد یاد شده از ابتدای سال ۹۷ پیگیری شود.هر چند که سازمان بنادر و دریانوردی به این موارد از سال های پیش پرداخته است.

عضو فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران*

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.