| کد خبر: 163589 |

◄ گزارش یک روزنامه چینی از فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در چابهار

با توجه به اهمیت منطقه‌ای بندر چابهار روزنامه چینی ارگانی گلوبال تایمز به بررسی فرصت‌های ایجادشده توسط این بندر و اهمیت آن در پیشبرد برنامه جاده ابریشم پرداخت و این بندر را زمینه مناسبی برای همکاری تجاری چین و هند دانست.

تین نیوز

با توجه به اهمیت منطقه‌ای بندر چابهار روزنامه چینی ارگانی گلوبال تایمز به بررسی فرصت‌های ایجادشده توسط این بندر و اهمیت آن در پیشبرد برنامه جاده ابریشم پرداخت و این بندر را زمینه مناسبی برای همکاری تجاری چین و هند دانست.

این روزنامه خاطرنشان کرده است که ایران بسیار علاقه‌مند‌ است که در کنار هند، کشورهای چین و پاکستان نیز در طرح‌های این بندر مشارکت داشته باشند.

گلوبال تایمز می‌نویسد که هند از طریق چابهار با افغانستان مرتبط می‌شود و هندی‌ها یک مسیر ترانزیت جدید برای خود پیداکرده‌اند که دیگر نیاز آن‌ها را به اسلام‌آباد رفع می‌کند.

این روزنامه تصریح می‌کند که باوجوداین شرایط شاید بهتر باشد که هند براساس سیاست تعمیق همکاری از طرح ایران برای دعوت از پاکستان و چین به چابهار استقبال و حمایت کند و این بندر را یک الگوی همکاری برای دو کشور قلمداد کند.

گلوبال تایمز ادامه می‌دهد که امروز در عصر جهانی‌شدن کشورها بیش از قبل به یکدیگر نیاز دارند و نادیده گرفتن چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا امکان‌پذیر نیست و کنار گذاشتن آن از طرح توسعه چابهار نیز کار درستی نخواهد بود.

این نشریه تأکید می‌کند که هند به دلیل حضور فعال در این بندر با طرح‌های ساخت‌وساز آن آشنایی بسیاری دارد و چین مایل است برای مشارکت در برنامه سازندگی بندر از تجربیات دهلی‌نو بهره بگیرد.

این روزنامه نوشته است: در شرایطی که غرب با موانع و تحریم‌های اقتصادی برای کشورهای مختلف مشکلات زیادی ایجاد کرده، لازم است که چین و هند با توجه به همکاری‌های وسیع پکن و تهران در چابهار با یکدیگر مشارکت داشته باشند و از توان و قابلیت‌های چین در این بندر به بهترین وجه استفاده شود.

گلوبال تایمز می‌افزاید که به دلیل آنکه چین و پاکستان در توسعه بندر گوادر همکاری می‌کنند که با چابهار فقط 100 کیلومتر فاصله دارد، این کشورها می‌توانند در اجرای طرح‌ها و تقسیم منابع و انتقال تجربیات و ارتباط برقرار کردن بین این بندرها همکاری کنند.

بندر چابهار با سرمایه‌گذاری هندی‌ها رقیبی قدرتمند برای بندر گوادر پاکستان است که چینی‌ها با سرمایه‌گذاری خود سعی در ایجاد یک هاب تجاری در آن را دارند. با توجه به امنیت بالا و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی مناسب‌تر در ایران بندر چابهار نسبت به گوادر انتخابی هوشمندانه‌تر خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.