| کد خبر: 161437 |

درگفت‌وگو بامعاون مهندسی و توسعه امورزیربنایی مطرح شد

استراتژی سازمان بنادر؛ استفاده بهینه‌تر از سواحل

در بخش‌های زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل و حتی موضوعات سیاسی به یک ساختار یکپارچه نیاز داریم که بتواند اینها را در کنار هم ببیند و به ظرفیتی در توسعه برسیم. اصل موضوع توسعه پایدار و متوازن نوار ساحلی است تا بتوانیم از این ظرفیت‌های خدادادی بهترین بهره را ببریم

تین نیوز

در دهه‌ فجر بطرح‌های بسیاری افتتاح و طرح‌های دیگری نیز آغاز می‌شود. سازمان بنادر و دریانوردی نیز از این قاعده مستثنی نیست. متولی حاکمیتی بنادر، دریا و سواحل کشور در سال‌های اخیر تلاش خود را بر توسعه زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری از این ظرفیت‌ها متمرکز کرده است. تلاشی که افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار و اجرای طرح جزیره نگین استان بوشهر از جمله آنهاست. با این حال هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب راه درازی در پیش است.

در شرایطی که بنادر حوزه خلیج‌فارس هر روز زیرساخت‌های خود را توسعه می‌دهند، هرگونه اهمال‌کاری در توسعه بنادر ایران موجب خواهد شد بیش از پیش فرصت‌ها برای کشور از دست برود. محمدرضا الهیار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی، در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» به طرح‌های در دست افتتاح دهه فجر و سیاست‌های کلی سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه بنادر و سواحل پرداخته است. گفتنی است این گفتگو پیش از ۲۱ بهمن‌ماه، یعنی زمان افتتاح، انجام شده است.

به گفته وی معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی، اساس کار سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه سواحل و حرکت به سمت استفاده بیشتر و بهینه‌تر از دریا و سواحل بوده است. همین موضوع را هم در طرح‌های توسعه‌ای پیگیری می‌کنیم. به‌ویژه در سواحل و بنادر جنوبی و طرح توسعه بندر شهید رجایی، بندر شهید بهشتی و جزیره نگین استان بوشهر که بخشی از بندر بوشهر و در حال توسعه است.

الهیار افزود: هدف ما گسترش فعالیت‌های بندری و اقتصادی در این مناطق است. در چند سال گذشته، سازمان بنادر و دریانوردی ۴۹ موج‌شکن ساخته است که در اختیار بخش‌های مختلفی مانند بخش شیلات قرار گرفت تا بتوانند فرصت‌هایی را برای موضوعات مربوط به بخش‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی کنند. پروژه پرورش ماهی در قفس را نیز شیلات پیگیری می‌کند و این موج‌شکن‌ها پشتوانه این طرح محسوب می‌شوند.

او به فعالیت‌های سازمان بنادر در بخش گردشگری دریایی پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که در نوار ساحلی شمالی و جنوبی شروع کردیم و در حال حاضر هم در حال کار هستیم، برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و استفاده از پتانسیل موجود در دریا و ساحل است. سازمان بنادر و دریانوردی هم تا جایی که بتواند خود بستر لازم را فراهم کند، این کار را انجام می‌دهد و از حضور بخش خصوصی هم در این بخش استقبال می‌کند. در هر حال امیدوار هستیم که در نهایت بخش خصوصی وارد میدان شود و ابتکار عمل را در دست بگیرد.

او افزود:طرح مدیریت یکپارچه سواحل یکی دیگر از این طرح‌های مهم است که تمام سواحل را پوشش می‌دهد. البته تدقیق طرح مقیاس هم در حال انجام است تا بتوانیم از ظرفیت‌های شناخته‌شده نوار ساحلی بهتر استفاده کنیم. همچنین در بخش‌های زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل و حتی موضوعات سیاسی به یک ساختار یکپارچه نیاز داریم که بتواند اینها را در کنار هم ببیند و به ظرفیتی در توسعه برسیم. اصل موضوع توسعه پایدار و متوازن نوار ساحلی است تا بتوانیم از این ظرفیت‌های خدادادی بهترین بهره را ببریم.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی دباره توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی نیز گفت: فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی از قبل شروع شده بود و در گام اول، ۲۸۵ متر اسکله در همین مقطع زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید. برای بخش غربی هم مناقصه برگزار شده و امیدواریم در روزهای آتی بتوانیم پیمانکار را نهایی کنیم که ا‌ن‌شاءالله کار را شروع کند.

الهیار افزود: طرح توسعه فاز دوم بندر شهید رجایی و مرحله اول فاز ۳ بندرشهید رجایی با عنوان طرح توسعه این بندر که اعتبار درنظر گرفته‌شده برای آن معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و نیز دیوارکشی اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری مجتمع بندری شهید رجایی به میزان ۲۰ کیلومتر با استفاده از قطعات پیش‌ساخته بتن آرمه با اعتباری معادل ۱۷۰ میلیارد ریال از طرح‌های افتتاحی بسیار مهم بندر شهید رجایی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.