| کد خبر: 160869 |

نخستین مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا در بندرعباس بهره برداری شد

نخستین مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان استان هرمزگان در بندرعباس افتتاح شد.

تین نیوز

نخستین مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان استان هرمزگان در بندرعباس افتتاح شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار علی فدوی روز پنجشنبه در آیین آغاز بکار این مرکز گفت: این مرکز یک فرصت، ظرفیت و کار بزرگ، وسیع و طولانی مدت در حوزه صنایع دریایی در کنار دریا و بندرعباس بوجود آورده است.

وی افزود: این مرکز با مشارکت نیروی دریایی سپاه و دانشگاه امیرکبیر در بندرعباس احداث و تجهیز شده که با این کار همکاری نیروی دریایی سپاه با دانشگاه امیر کبیر و سایر مراکز علمی و دانشگاهی، ابعاد وسیع تر، کاربردی تر و جدیدتری پیدا می کند.

وی ادامه داد: دانشجویان در این مرکز که ظرفیت توسعه مناسبی برای آن تعریف شده می توانند دانش و توانمندی های خود در حوزه صنعت دریایی اجرایی کرده و منشأ و زمینه ساز تحول در بهره برداری بیشتر و مناسب تر از فرصت های دریا باشند.

وی یاد آور شد: امروز بخش اعظم ثروت و درآمد کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به دریا و کرانه های آن است و از طریق دریا تأمین می شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اظهار تأسف از این که تا کنون ساحل نشینان مناطق جنوب به ویژه در سواحل مکران نتوانستند بهره لازم را از دریا و توسعه و پیشرفت ببرند، گفت: باید کاری صورت گیرد که این نقص که در گذر قرن های متمادی ایجاد شده از بین برود.

سردار فدوی تصریح کرد: با مشارکت علمی دانشگاه امیر کبیر و حمایت قاطع نیروی دریایی سپاه و سایر بخش ها، در شکل گیری و تقویت مراکز علمی و فناوری صنایع دریایی، شاهد پیشرفت های بسیار خوبی خواهیم شد.

رئیس دانشگاه امیر کبیر هم در این آیین گفت: این دانشگاه به دنبال توسعه مراکز و بنگاه های دانش بنیان و دانشجو محور است و ایجاد نخستین مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریایی با حمایت، مشارکت و پشتیبانی مادی و معنوی نیروی دریایی سپاه در هرمزگان با همین رویکرد پیگیری و به مرحله بهره برداری رسید.

سید احمد معتمدی با یادآوری اینکه دانشکده کشتی سازی وابسته به دانشگاه امیر کبیر در بندرعباس ایجاد شده است، اظهار داشت: برای کار تخصصی در حوزه دریا ایجاد چنین مرکزی بهترین و منطقی ترین گزینه ممکن است.

وی ابراز داشت: این مرکز در حال حاضر با زیر پوشش گرفتن چندین گروه تخصصی، نقش جذب، مدیریت، هدایت، حمایت و پشتیبانی از گروه ها، استارتاپ ها و گروه های تخصصی علاقمند به فعالیت در زمینه توسعه صنایع دریایی را برعهده دارد و مسیر تولید و تکثیر بنگاه هایی با کارکرد توسعه در صنایع دریایی که محور آن دانشجویان و دانش آموختگان و مرتبط با علوم دریایی است را شامل می شود.

همچنین معاون مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا دانشگاه امیر کبیر هم در این آیین اظهار داشت: این مرکز با ظرفیت 30 شاخه صنعت فناوری و دریایی شکل گرفته و در حال حاضر 13 تیم فعالیت خود را در این مرکز آغاز کرده اند.

مجتبی برجسته ادامه داد: حوزه های فعالیت این مرکز شامل صنعت ربات های زیر سطحی و قنات پیما، تجهیزات موتور و رانش کشتی ها و شناورهای دریایی، طراحی و ساخت سامانه های اندازه گیری گشتاور برای موتورهای دیزل دریایی، طراحی و ساخت شناور تاکسی بوت، مطالعه و امکان سنجی پوشش های هوشمند و ضدخوردگی و همچنین صنعت تجهیزات پرورش ماهی و سایر آبزیان می شود.

وی اظهار امیدواری کرد: در 5 سال آینده این مرکز بتواند قطب آکادمیک، صنعتی و علمی ‌ای برای حمایت از استارت آپ‌های دریایی در منطقه، کشور و جهان شود.

معاون مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا دانشگاه امیر کبیر خاطرنشان کرد: کشور با دارا بودن چند هزار کیلومتر مرز دریایی ظرفیت عظیمی برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع دریایی دارد.

برجسته یادآور شد: مذاکره با دانشگاه ‌های دریایی همچون صنعت شریف، علم و صنعت، صنعتی مالک اشتر، خلیج ‌فارس، علوم دریایی چابهار و تمامی پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های دریایی برخی از کشورهای خارجی از جمله برنامه آینده نخستین مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا است.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.