| کد خبر: 159546 |

استاد دانشگاه دریایی چابهار

◄ چینی‌ها موظف بودند کارکنان «سانچی» را نجات دهند

فکر می‌کنم دیپلماسی ما می‌توانست بسیار فعال‌تر عمل کند. به نظر من چین کوتاهی کرد و چون این اتفاق در آب‌های چین افتاده است، این کشور باید کاری می‌کرد. چین موظف نبود کشتی را نجات دهد، اما موظف بود برای نجات کارکنان تلاش کند

تین نیوز

نزدیک به 5 روز پس از وقوع سانحه سانچی و غرق شدن کامل این نفت‌کش در آب‌های چین، یک کارشناس مسائل دریایی می‌گوید که «چینی‌ها در این موضوع اهمال کرده‌اند.»جعفر سجادی، استاد دانشگاه دریایی چابهار، در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» به این موضوع پرداخته و درباره دیپلماسی ایران در سانحه نفتکش گفت: فکر می‌کنم دیپلماسی ما می‌توانست بسیار فعال‌تر عمل کند. به نظر من چین کوتاهی کرد و چون این اتفاق در آب‌های چین افتاده است، این کشور باید کاری می‌کرد. چین موظف نبود کشتی را نجات دهد، اما موظف بود برای نجات کارکنان تلاش کند.

او افزود: ما می‌توانستیم فشار دیپلماتیک بیشتری ایجاد کنیم. چینی‌ها بهانه‌هایی مثل این آوردند که وضعیت مساعد نبوده است، اما ما در دوران جنگ این شرایط را داشتیم و از این هم سخت‌تر بوده و ما توانستیم در ۴۸ ساعت اطفای حریق کنیم.

او افزود: من شخصاً مصاحبه مسئول محیط زیست چین را شنیدم که گفت ترجیح می‌دهیم این نفت بسوزد تا اینکه وارد دریا شود. مسائل دیگری هم هست. مثل اینکه آن‌قدر معطل کردند تا کشتی ۷۰ مایل حرکت کند و از آب‌های چین خارج شود و کاملاً از چین سلب مسئولیت شود. در اتفاقات مشابه که نیروی انسانی هم دخیل نبوده و فقط بحث آلودگی مطرح بوده است، یادمان هست که چه فشارهایی را به کشورها وارد می‌کردند تا به سرعت واکنش نشان دهند و به کشتی سانحه‌دیده برسند. باید این موضوع بررسی شود.

به گفته وی باید کارگروهی تشکیل شود که قوانین بین‌المللی را به‌طور دقیق بررسی کند. اگر اتفاقات این چندروزه را بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که اهمالی صورت گرفته است، باید به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کنیم و حق ملت را از آنها بگیریم. چون ظاهراً این اتفاق در حال وقوع است و می‌توان آن را  پیگیری کرد. این کار با همکاری جامعه دریایی، وزارت خارجه و بخش‌های دیگری امکان‌پذیر خواهد بود.

او افزود: ما بالاترین روابط اقتصادی و سیاسی را با چین داریم و انتظار نمی‌رفت این‌طور رفتار کند.  البته شایعات زیادی درباره علت این کنش شنیده می‌شود، اما نیازمند یک بررسی دقیق هستیم. می‌توانم به‌جرئت بگویم اگر این اتفاق در آب‌های ایران افتاده بود، ما در همان ۴۸ ساعت اول آتش را خاموش کرده بودیم، چون ما این تجربه را در دوران جنگ داشتیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.