| کد خبر: 159485 |

مقصر حادثه سانچی کیست؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نحوه مشخص شدن مقصر اصلی حادثه سانچی گفت و بیان داشت که سه ماه دیگر جعبه سیاه این نفتکش حادثه دیده بازخوانی می شود.

تین نیوز

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نحوه مشخص شدن مقصر اصلی حادثه سانچی گفت و بیان داشت که  سه ماه دیگر جعبه سیاه این نفتکش حادثه دیده بازخوانی می شود.

به گزارش خانه ملت محمد مهدی برومندی، با اشاره به حواشی پیرامون حادثه نفتکش سانچی در آبهای کشور چین اظهار داشت: در زمینه حادثه سانچی 2 موضوع وجود دارد، اول نحوه امداد رسانی، نجات و اطفاء حریق و دیگری بازگشایی جعبه سیاه نفتکش با حضور ذی نفعان آن است.

نماینده اعزامی به شانگهای برای پیگیری حادثه سانچی با بیان اینکه کشتی مقابل متعلق به هنگ کنگ با پرچم چین بوده است، ادامه داد: از آنجایی که نفتکش سانچی در آب های سرزمینی چین غرق شده است باید پرونده آن با حضور ذی نفعان آن پیگیری شود.

اولین گروه امداد و نجات 15 ساعت بعد از حادثه به سانچی رسید

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه امداد ونجات به سانچی، عملکرد چینی ها را ارزیابی کرد و گفت: کشتی سانچی در 300 کیلومتری سواحل شانگهای دچار حادثه شد، دو ساعت بعد از انفجار، کشتی های اطراف و ماهی گیران حادثه را به دولت چین اطلاع دادند و بلافاصله بعد از آن در شانگهای و ایران ستاد بحران تشکیل شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه حادثه در 300 کیلومتری سواحل شانگهای رخ داد، اولین گروه نجات که باید از سوی دولت چین اعزام می شد، 15 ساعت بعد به محل انفجار سانچی رسید.

ممانعت چینی برای کمک رسانی با سانچی صحت ندارد

برومندی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در اتاق فرماندهی عملیات اطفاء حریق سانچی حضور داشت، از تلاش چینی ها برای نجات نفتکش دفاع کرد و بیان داشت: در جریان امداد ونجات، گفته شد که چینی ها مانع کمک ژاپن و کشورهای دیگر شد، این ادعا صحت ندارد، چرا که کشتی های آتش خوار ژاپنی در عملیات نجات حضور داشتند اما موضوع این بود که چینی ها فرماندهی عملیات بر عهده داشتند و کشتی ها نجات بر اساس دستور چینی ها اقدام می کردند.

بازخوانی جعبه سیاه سه ماه زمان می برد

وی در خصوص احقاق حقوق ایران در زمینه حادثه سانچی توضیح داد: حقوق ملت ایران و شهدای سانچی در ابعاد بین المللی پیگیری می شود، روز شنبه گروه چینی موفق شد وارد عرشه نفتکش سانچی شود و جعبه سیاه و دوپیکر مطهر بیرون آورده شد و ما برای پیگیری و نظارت جعبه سیاه را پلمب کردیم تا در حضور کارشناسان شرکت ملی نفتکش ایران و وزارت امور خارجه ایران رمزگشایی شود.

وی تاکید کرد: بر اساس پروتکل بین المللی حدود سه ماه زمان می برد تا جعبه سیاه با حضور ذی نفعان از جمله ایران،  پاناما، کره جنوبی به عنوان سازنده کشتی، هنگ کنگ و چین باز شود. در این زمینه اسناد دیگری نیز وجود دارد که باید مورد بررسی قرا گیرد.

درخواست جدی ایران برای مصاحبه با کاپیتان و خدمه کشتی کریستال

  برومندی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به درخواست ایران بر اساس پروتکل های بین المللی، گفت: درخواست جدی ایران است که به کاپیتان و خدمه کشتی کریستال دسترسی داشته باشیم، باید اطلاعات فنی از این تصادف  در اختیار ایران قرار گیرد، در فضای حقوقی چنین حقی برای ایران وجود دارد و مجلس نظارت کلی بر این موضوع خواهد داشت تا حقوق ملت پایمال نشود.                  

بارنامه نفتکش برای کشور کره جنوبی بوده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه محموله سانچی برای کره شمالی بوده است، اظهار داشت: بارنامه نفتکش وجود دارد این محموله برای کشور کره جنوبی بوده است و کره ای ها کل محموله را بیمه کرده بودند، ایران هفته ای یک میلیون بشکه میعانات گازی به کره جنوبی ارسال می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص مقصر اصلی حادثه انفجار نفتکش سانچی بیان داشت: تا اسناد حادثه بررسی نشود نمی توان مقصر اصلی را شناسایی کنیم و تا آن زمان هر قضاوت و داوری می تواند تاثیر منفی بر مسائل حقوقی این حادثه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.