| کد خبر: 159349 |

◄ نقش ام.آر.سی.سی بندرعباس در سانحه «سانچی»

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از اقدامات بندرعباس به‌عنوان مرکز تماس بین‌المللی و پل ارتباطی با مراکز ام.آر.سی.سی کشورهای نزدیک به محل سانحه سخن گفت.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از اقدامات بندرعباس به‌عنوان مرکز تماس بین‌المللی و پل ارتباطی با مراکز ام.آر.سی.سی کشورهای نزدیک به محل سانحه سخن گفت.

به گزارش تین‌نیوز، اله‌مراد عفیفی پور به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردیگفت: ام.آر.سی.سی بندرعباس در همان نخستین روز حادثه با مراکز جستجو و نجات دریایی چهار کشور چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان برای جلب کمک‌های امداد دریایی بین‌المللی ارتباط و هماهنگی برقرار کرد و به‌طور میانگین روزانه بالغ‌بر ۲۰ تماس تلفنی، ایمیل و مخابراتی در این مرکز برای هماهنگی با کشورهای جنوب شرقی آسیا به ثبت رسید.

عفیفی پور ارتباط ماهواره‌ای با کشتی‌های ایرانی و خارجی عبوری در منطقه شرق دریای چین، هماهنگی با مرکز MRCC کشور تایوان برای پایش آب‌های ساحلی این کشور، برقراری ارتباط مستمر با مقامات ارشد سازمان بنادر که به منطقه اعزام‌شده بودند، را از دیگر اقدامات مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندرعباس برشمرد که نقش‌آفرینی مؤثری در استفاده حداکثری از ارتباطات دریایی بین‌المللی و تسریع روند امدادرسانی داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: این اقدامات و هماهنگی‌ها منجر به اعزام شناور آتشخوار و همچنین هواپیما و بالگرد از سوی کشور چین، یک بالگرد و یک فروند شناور آتش‌خوار توسط کره جنوبی، یک شناور ناجی و همچنین یک شناور آتشخوار دیگر از کشور ژاپن شد.

این مقام مسئول به تبیین تکالیف سازمان بنادر در این خصوص پرداخت و خاطرنشان کرد: این سازمان که مرجع رسمی ملی کشور درزمینهٔ صنعت دریانوردی و نماینده دولت جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی محسوب می‌شود، از همان نخستین ساعات وقوع حادثه تلاش‌ها و اقدامات خود را برای نجات جان خدمه در وهله نخست و مقابله با بروز آلودگی‌های محیط‌زیست دریا در وهله دوم آغاز کرد.

به گفته عفیفی پور، با راهبری سازمان بنادر سه گروه از ایران شامل گروه‌های ارزیاب سانحه، امداد و نجات و هیاتی متشکل از مقامات ارشد سازمانی به کشور چین اعزام شدند. مدیرعامل سازمان بنادر به همراه وزیر کار در اتاق مدیریت بحران کشور چین حضور داشتند و بر روند امدادرسانی به‌صورت مستقیم نظارت می‌کردند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، اقدامات و هماهنگی‌های دیپلماتیک گسترده‌ای از سوی وزارت امور خارجه  با کشورهای متصدی در این منطقه دریایی نیز صورت پذیرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در پاسخ به سؤالی در خصوص تعیین مقصر حادثه تصادم دو کشتی یادشده و همچنین احقاق حقوق کشور ایران و دریانوردان مظلوم جان‌باخته، گفت: تا زمان نهایی شدن روندهای حقوقی و ارزیابی‌های دقیق کارشناس با حضور ذی‌نفعان و همچنین کارشناسی دقیق توسط مراجع ملی و جهانی نمی‌توان قضاوتی دقیق در این رابطه داشت.

عفیفی پور همچنین ضمن بیان توضیحاتی از شناخت ۲۷ ساله خود از کاپیتان فقید این کشتی نفت‌کش سخن به میان آورد و گفت: کاپیتان عروجی فردی باتجربه و مسلط به مهارت‌های دریانوردی در آب‌های آزاد بود که تمامی مدارج تخصصی فرماندهی و هدایت کشتی‌های نفت‌کش اقیانوس‌پیما را طی نموده و گواهینامه‌های شایستگی مربوطه را نیز کسب کرده بود. او دریانوردی کوشا، میهن‌پرست، پرکار و پرتلاش بود و ازجمله سرمایه‌های انسانی بسیار باارزش شرکت نفت‌کش محسوب می‌شد. سایر خدمه و کارکنان این کشتی نیز هرکدام در جایگاه خود دارای اهمیت بسیاری به لحاظ دانش تخصصی و مهارت‌های دریانوردی بودند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.