| کد خبر: 159309 |

نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی

ربیعی:شایعات موجود داستان‌سرایی ژول ورنی است/ جان‌باختگان «سانچی» شهید محسوب می‌شوند

رئیس کمیته پیگیری حادثه نفتکش «سانچی» از راه‌اندازی وب‌سایتی برای پاسخگویی یه سوالات پیرامون این حادثه خبر داد.

تین نیوز

نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی با ریاست علی ربیعی رییس این کمیته دقایقی قبل اغاز شد.

در این نشست محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سیروس کیان‌ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، علی برومندی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و نمایندگانی از وزارت امور خارجه حضور دارند.

علی ربیعی رئیس کمیته پیگیری حادثه نفتکش «سانچی» از راه‌اندازی وب‌سایتی برای پاسخگویی یه سوالات پیرامون این حادثه خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز علی ربیعی در نشست مطبوعاتی حادثه نفتکش سانچی که از دقایقی پیش در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شده گفت: از دولت خواسته‌ام تا وب‌سایتی را برای پاسخگویی به سوالات و شبهات پیرامون سانحه دلخراش نفتکش ایجاد کنند و به همه سوالات پاسخ داده خواهد شد.

او افزود: گزارش مشروحی از اقدامات و رخدادهای اخیر  نیز منتشر خواهد شد.

ربیعی گفت:ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران حادثه اتفاق افتاد و ساعت ۱۹ ما از ماجرا مطلع شدیم.

وی افزود: همان روز اول ساعت ۱۹:۳۰ به سفارت چین در تهران رفتیم و یک جلسه سه جانبه برای درخواست کمک از کشورهای همجوار و مجامع  بین المللی تشکیل شد.

ربیعی اضافه کرد:روز یکشنبه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت  نفت کمیته ای تشکیل شد. ضمن اینکه بعد از ظهر همان روز در حاشیه جلسه دولت با حضور وزاری ذی‌ربط موضوع پیگیری شد.

تکذیب شایعات

ربیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد برخی شایعات پیرامون حادثه سانچی گفت: برخی ابهامات که درباره غیر قانونی بودن مسیر نفتکش یا اینکه حرکت به مقصد کره شمالی داشته یا اینکه نفتکش با موشک آمریکایی هدف گرفته شده، به هیچ‌وجه صحیح نیست. این‌ها داستان‌پردازی‌های ژول ورنی است. هر کس کمترین آگاهی از دریا و حتی سیاست داشته باشد می‌تواند این ادعاها را رد کند

او افزود: آیا اگر موشکی در کار بود هیچ رادار در دنیا نمیتوانست انها را ثبت کند؟ ضمن اینکه کره‌جنوبی اعلام کرده محموله برای این کشور بوده است.آیا جای برخورد موشک و دماغه کشتی مانند هم است؟! این شایعات نشان‌دهنده عدم اگاهی از دریا و حتی سیاست و دیپلماسی است.

ربیعی تاکید کرد: هیچ شواهدی مبنی بر اینکه جان انسان‌ها برای چینی ها مهم نباشه را مشاهده نکردیم.

وی گفت: طی نامه ای از رییس‌جمهور درخواست کردم جان باختن شهید محسوب شوند، ایشان هم موافق بودند و گفتند با رییس بنیاد شهید مذاکره کنید. موافقت شد این افراد تحت عنوان شهدای خدمت محسوب شوند و سه پیکر عزیزان هم به تهران خواهد رسید که اگر اهل تهران باشند در قطعه شهدای خدمت مدفون خواهند شد.

باید تصمیم سختی میگرفتم

ربیعی در پاسخ به این‌که تا چه میزان از مرگ سرنشینان «سانچی» در لحظات اولیه وقوع حادثه اطلاع داشتید گفت: من باید تصمیم سختی میگرفتم. چینی ها به من گفتند با حجم فاجعه احتمال زنده ماندن وجود ندارد. اما من نمیخواستم حتی کمترین احتمال را هم از دست بدهم. من باید بین یک تصمیم فنی و یک تصمیم انسانی انتخاب میکردم. وقتی تکاورهای ارتش به کشتی نزیک شدند و گفتند  دما ٤٠٠ درجه است؛ گفتم دور شوید. بله ما چند روز اسباب ناراحتی خانواده های دریانوزدان شدیم اما فقط میخواستم کمترین احتمالات را هم در نظر بگیریم. در هر حال هر کدام از این تصمیمات مبنی بر اعلام قظعی جان‌باختن یا زنده بودن سوالات بعدی را ایجاد میکرد. نصمیم من این بود که هیچ احتمالی حتی به اندازه یک اپسیلون را هم از دست ندهیم

راستاد: جی‌پی‌اس خاموش نبود

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت:هیچ مستندی درباره خاموش بودن GPS وجود ندارد. ضمن اینکه با بازگشایی جعبه سیاه اطلاعات قابل استخراج است.

او افزود: کشتی در زمان برخورد ١٥٨ مایل دریایی حدود ٣٠٠ کیلومتر از ساحل فاصله داشت و عملاً امکان استفاده از سیستم شناسایی خودکار AIS وجود نداشته است و قطعاً کشتی از GPS استفاده می‌کرده است.

راستاد با بیان این که به علت شدت برخورد دو کشتی، خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود کاری انجام دهند، گفت: حتی افرادی که در کابین فرماندهی بودند فرصت زدن دکمه وضعیت اضطراری را پیدا نکردند.

 

 

 

 

این خبر تکمیل می‌شود...

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.