| کد خبر: 159265 |

کاپیتان روشندلی تشریح کرد:

◄ جزئیات بیمه‌ای نفتکش سانچی + اینفوگرافی

براساس اعلام مدیر عامل بیمه مرکزی ایران، برای پرداخت خسارت تصادم تانکر نفتکش در دریای چین، بیمه‌گران ایران 30 درصد از هزینه‌ها را جبران می‌کنند و بقیه خسارت توسط یک شرکت نروژی تحت پوشش قرار خواهد گرفت. شرکت بیمه نروژی مسئول پوشش 70 درصد از خسارات وارد شده به تانکر نفتکش منهای فرانشز بیمه‌ای است، در حالی که شرکت‌های بیمه ایران، یعنی بیمه البرز و بیمه ملت، به ترتیب 20 و 10 درصد باقی‌مانده از خسارت وارد شده را منهای فرانشز بیمه‌ای جبران خواهند نمود.

تین نیوز

به گزارش تین‌نیوز، کاپیتان محمدرضا روشندلی، کارشناس حمل‌ونقل دریایی با ارائه جزئیاتی از تصادم و مشخصات کشتی نفتکش سانچی به خبرنگار ما گفت: این نفت‌کش که 10 سال از عمر آن می‌گذرد، با نام سانچی از سوی شرکت ملی نفتکش ایران در پاناما- به دلیل مسائل تحریم- ثبت شده است. سانچی (به معنی سپید) با 275 متر طول، 50 متر عرض و 4/13 متر آبخور، در سال 2008 میلادی ساخته شده و وزن خالی این کشتی 85462 تن و وزن آن در حالت نیمه‌پر بیش از 164 هزار تن بوده است.

او افزود: نفتکش سانچی در تاریخ 24 آذر 96 از ایران با حمل ۱۳۶۰۰۰ تن تقطیرات نفتی، که نفتی فوق سبک است راهی بندر دائسان کره جنوبی شد و طبق برنامه قرار بود دوشنبه هشتم ژانویه 2018 در بندر دائسان کره جنوبی پهلو بگیرد اما در اثر برخورد با کشتی باری سی‌اف کریستال (تحت پرچم چین که در هنگ‌کنگ ثبت شده) که ۶۴۰۰۰ تن غلات را از ایالات متحده به استان جنوبی چین، گوانژو حمل می‌کرده از پهلو با وسط سانچی در فاصله ۱۶۰ مایلی دریایی با سواحل شانگهای برخورد کرده و به علت اشتعال بالای میعانات گازی به سرعت منفجر شده است.

روشندلی افزود: براساس برآوردها، این محموله معادل حدود یک میلیون بشکه نفت است که ارزش آن بر اساس قیمت‌های کنونی نفت، ۶۰ میلیون دلار است.

اینفو

این کارشناس حمل‌ونقل دریایی همچنین بیان کرد: براساس اعلام مدیر عامل بیمه مرکزی ایران، برای پرداخت خسارت تصادم تانکر نفتکش در دریای چین، بیمه‌گران ایران 30 درصد از هزینه‌ها را جبران می‌کنند و بقیه خسارت توسط یک شرکت نروژی تحت پوشش قرار خواهد گرفت. شرکت بیمه نروژی مسئول پوشش 70 درصد از خسارات وارد شده به تانکر نفتکش منهای فرانشز بیمه‌ای است، در حالی که شرکت‌های بیمه ایران، یعنی بیمه البرز و بیمه ملت، به ترتیب 20 و 10 درصد باقی‌مانده از خسارت وارد شده را منهای فرانشز بیمه‌ای جبران خواهند نمود.

 روشندلی ارزش تقریبی تانکر نفتکش سانچی را 32 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: تانکر نفتکش توسط شرکت Hanwha Total Petrochemical Co. Ltd. اجاره داده‌شده است و آنها نیز قرارداد اجاره نفتکش را با شرکت ملی نفتکش آزاد کرده‌اند، بنابراین احتمال دارد کره جنوبی مسئولیت پوشش نشت نفت در برخورد را داشته باشد.

محل برخورد

این کارشناس دریایی ادامه داد: تانکر نفتکش سانچی مایع نفت خام فوق‌العاده سبک را حمل می‌کرده و خریدار، محموله را بر روی عرشه تحت شرایط FOB دریافت کرده است، بنابراین مسئولیت مقابله با آلودگی ناشی از نشت محموله و جبران خسارات احتمالی به عهده شرکت کره جنوبی خواهد بود. مالک تانکر نفتکش سانچی نیز با توجه به شرایط پیش‌آمده متحمل خسارات کلی شده که برای جبران خسارت ارزش کشتی تانکر به شرکت‌های بیمه وابسته نیاز دارد تا مبلغ کل 32 میلیون دلار را پرداخت کنند.

با این حال، سخنگوی شرکت کره جنوبی نیز اعلام کرده است که Hanwha Total Petrochemical Co. Ltd قصد دارد جبران خسارت محموله را تحت برنامه بیمه خود جبران کند، در حالی که آسیب ناشی از برخورد و تصادم احتمالاً تحت پوشش بیمه شرکت ملی نفتکش قرار خواهد گرفت.

محل برخورد 2

روشندلی با بیان این‌که پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل‌شده و اطلاعات لازم به سازمان‌های ذی‌ربط دریانوردی و امداد و نجات بین‌المللی داده‌شده، گفت: مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکت‌های Salvage، هماهنگی‌های لازم را به‌منظور اعزام سریع کشتی‌های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند همچنین دو فروند از نفت‌کش‌های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران در حال عبور از منطقه نیز سریعاً به‌منظور الحاق به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

کمیته اضطراری مستقر در شرکت ملی نفتکش ایران ضمن بررسی اخبار و اطلاعات دریافتی از منابع مسئول در محل، نسبت به اطلاع‌رسانی به خانواده دریانوردان، وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و مؤسسات بیمه اقدام کرده همچنین با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای نیز هماهنگی‌های لازم به‌منظور تسریع و کمک در عملیات امداد و نجات به‌عمل‌آمده است. هرچند علت حادثه و همچنین میزان خسارت وارده در دست بررسی است.

اینفو 2

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.