| کد خبر: 159202 |

◄ بازتاب سانحه «سانچی» در رسانه‌های جهان

مشخص نیست که سیستم خودکار راداری دو کشتی روشن بوده است یا خیر؟ هنوز کسی نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد

تین نیوز

سانحه برخورد نفتکش «سانچی» با یک کشتی فله‌بر چینی که جامعه دریایی ایران را به شوک فرو برد؛ در رسانه‌های خارجی دنیا بازتاب زیادی داشت. بسیاری از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری معتبر دنیا به پوشش لحظه به لحظه این سانحه غم‌انگیز برای ایرانیان پرداختند.

شبکه تلویزیونی CNN در گزارشی به این سانحه پرداخت و نوشت: یک نفت‌کش که در دریای شرق چین طعمه حریق شده بود، با گذشت یک هفته از برخورد با یک «فله‌بر» چینی، غرق شد. این نفت‌کش با عنوان «سانچی» در پاناما ثبت شده و پس از انفجار در مخازن میعانات گازی، به مدت یک هفته می‌سوخت.

سی‌ان‌ان افزوده که این نفت‌کش بیش از یک‌میلیون بشکه نفت با خود به کره جنوبی می‌برد. سازمان بنادر چین تیم جست‌وجو و نجات را برای 30 خدمه ایرانی و دو خدمه بنگلادشی این کشتی نفت‌کش بسیج کرده بود. این گروه، همراه با کماندوهای نیروی دریایی ارتش ایران در قایق‌های تندرو مستقر بودند اما به دلیل گرما و حرارت بالا، هرگز نتوانستند به نفت‌کش در حال سوختن نزدیک شوند.

سی‌ان‌ان همچنین نفت‌کش «سانچی» را با 900 فوت ارتفاع و ظرفیت 85 هزار تن تقریباً هم‌اندازه ناو هواپیمابر کلاس Nimitz ایالات‌متحده آمریکا دانسته است.

شبکه خبری ABC نیز در گزارشی پس از غرق شدن این نفت‌کش عنوان کرده که پس از انفجار رخ‌داده در این کشتی، شعله‌های آن به ارتفاع یک کیلومتر به آسمان پرتاب‌شده است. این نفت‌کش در 184 مایلی شانگهای با یک فله‌بر هنگ‌کنگی به نام CF Crystal برخورد کرد که بار آن غلات بود.

شبکه خبری SKY در گزارش خود به پیدا شدن پیکر دو تن از دریانوردان نفت‌کش ایرانی اشاره کرده و نوشته است: «این دو جلیقه ضد آتش پوشیده بودند اما به دلیل تغییرات ظاهری قابل‌شناسایی نیستند. هرچند تمام 21 خدمه کشتی فله‌بر هنگ‌کنگی نجات یافته‌اند. »

skynews-china-ship-collisions_4200215
جغرافیای تصادف‌های دریایی در اطراف چین طی سال‌های گذشته. منبع:SKY

این شبکه خبری افزوده است: «دلیل این سانحه مشخص نیست؛ درست مانند میزان خسارت مالی، انسانی و زیست‌محیطی این سانحه.»

  SKY دلیل طولانی شدن روند اطفای حریق در نفت‌کش «سانچی» را «انفجارهای متعدد به دلیل نشت گاز» عنوان کرده است.

سایت Maritime Bulletin که به اخبار حوزه دریای مدیترانه و شبه‌جزیره کریمه می‌پردازد در گزارشی با عنوان «تراژدی سانچی» به این موضوع پرداخته است. این وب‌سایت به نقل از «وال‌استریت ژورنال» نوشته است: «مشخص نیست که سیستم خودکار راداری دو کشتی روشن بوده است یا خیر؟ هنوز کسی نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد.»

CNN
در این عکس از CNN ، کشتی ژاپنی KOSHIKI برای اطفای حریق نفت‌کش ایران کمک می‌کند

روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» نیز در این باره گزارش داده است: «در ابتدای شروع عملیات نجات خدمه نفت‌کش سانچی؛ وانگ‌لی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود، عنوان کرده بود که حتی اگر یک درصد هم شانس زنده ماندن خدمه ایرانی نفت‌کش وجود داشته باشد، تلاش خود را خواهیم کرد تا آن‌ها را نجات دهیم.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.