| کد خبر: 159122 |

◄ اقتصاد دریا، مدیران متخصص می‌خواهد

توسعه دریانوردی و رفتن به سمت کشورهای صاحب صنعت دریانوردی نیازمند یک سیاست کلی و اراده ملی است تا کلیه پیش نیازهای این توسعه یافتگی را با دقت کنار هم گذاشت و به نتیجه ای فراگیر دست یافت.

تین نیوز

محمدرضا قائم‌مقامی*: ضایعه درگذشت دریانوردان ایرانی را به خانواده‌های گرامی‌شان و جامعه دریایی کشور تسلیت عرض می‌کنم و برایشان طلب مغفرت دارم. این اتفاق یکی از سوانح بزرگ چه از حیث تلفات جانی و چه از حیث ایجاد آلودگی بود که طبعاً مطالب و تحلیل‌های بسیاری بر آن خواهند نگاشت.

بنا به پیشه خود و علاقه‌ای که به صنعت دریا دارم باید اذعان کنم که توسعه دریانوردی و رفتن به سمت کشورهای صاحب‌صنعت دریانوردی نیازمند یک سیاست کلی و اراده ملی است تا کلیه پیش‌نیازهای این توسعه‌یافتگی را با دقت کنار هم گذاشت و به نتیجه‌ای فراگیر دست یافت.

متاسفانه بُعد مسافت پایتخت از بنادر جنوبی، بیگانگی کلی مدیران رده بالای کشوری با مقوله‌ای به‌نام اقتصاد دریا، (علیرغم پیشینه تاریخی) و از همه مهم‌تر ناهماهنگی و عدم تمرکز در راس سیاست‌گذاری‌های درازمدت دریایی سبب شده اهمیت این بخش ثروت‌ساز کمتر دیده شود. البته اگر تلویحاً به منافع دریا اشاره هم می‌شود اشاره به بخش نفت و گاز بستر دریاست تا فرصت پایان‌ناپذیر دریایی.

با نگاهی به سوابق کاری برخی مدیران عامل پیشین سازمان بنادر قبل از تصدی پست مهم مدیریت بنادر و دریانوردی مشخص می‌شود آنان چه میزان دانش دریا و سابقه کار بنادر داشتند و اساساً گزینش آنها نه بخاطر دانش اقتصاد و نه تخصص دریایی‌شان بوده بلکه تنها تقرب به این و یا دسته سیاسی برای گرفتن پستی به این مهمی کافی بوده است. چرا؟ چون اساساً سیستم گزینش کشور، این پست‌ها را جزو تخصص بااهمیتی نمی‌داند. تصور بفرمایید وزارت بهداشت و درمان را به یک مهندس مکانیک بدهند! این شیوه گزینش مدیریت‌های تخصصی ناشی از بیگانگی و عدم شناخت اهمیت دریاست.

به‌هرحال امیدوارم جان باختن این عزیزان، برای مسئولان و دولت فرصتی فراهم آورد تا یک‌بار دیگر به نداشته‌های خود در دریا و غفلت توجه به فرصت های موجود در این ودیعه الهی بیندیشند و با تاسیس وزارت دریا داری و تصویب لوایح همسو امکان حضور فعال‌تر ایرانیان را در پهنه دریاها فراهم نمایند. با تجدید میثاق با عزیزان از دست رفته برای اعتلای جایگاه دریانوردی ایرانیان اهتمام بورزیم.

                                                                                                                       *رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.