| کد خبر: 158434 |

یک کارشناس حمل‌ونقل عنوان کرد؛

◄ هزینه بالای ثبت کشتی، عوارض 10 درصدی را توجیه می‌کند

انحصار محصول سیاست اشتباه بخش دولتی است. در نتیجه اگر می‌خواهید که قیمت تمام‌شده کم شود باید دولت هزینه ثبت کشتی‌ها را کم کند. با این کار خودبه‌خود هزینه تمام شده پایین می‌‌آید.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: مشکل اصلی عوارض 10 درصدی، هزینه‌های سنگین ثبت کشتی در داخل کشور است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بهزاد سیف‌الهی با اشاره به موضوع حق پرچم (عوارض 10درصدی) تاکید کرد: موضوع اصلی هزینه‌های ثبت کشتی در داخل کشور است. ثبت کشتی در داخل کشور هزینه مازاد ایجاد می‌کند و این هزینه را بر عهده مالک می‌گذارد. آنهایی هم که این هزینه را می‌پردازند این معافیت 10 درصدی را به عنوان یارانه دریافت می‌کنند.

او با انتقاد از سیاست‌های دولت برای ثبت کشتی تصریح کرد: دولت کشتی را به عنوان یک کالای وارداتی می‌بیند و در نتیجه عوارض ورود کالا را برای آن لحاظ می‌کند. سازمان ثبت اسناد هم وقتی می‌خواهد کشتی را ثبت کند بر اساس قیمت میلیون‌دلاری کشتی هزینه ثبت می‌گیرد و مجموع اینها رقام بسیار بزرگی است.

سیف‌الهی گفت: مجموع این دلایل سبب می‌شود تا مالک کشتی ترجیح دهد که کشتی را تحت پرچم ایران ثبت نکند. ضمن اینکه به هر حال ریسک‌‌ تحریم و بقیه موارد هم وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که اگر این هزینه‌ها زیاد است پس چرا برخی شرکت‌ها این کار را می‌کنند؟ گفت: واقعیت این است که برای مدیران دولتی شفافیت وضعیت مالی از سوددهی مهم‌تر است.

این کارشناس حمل‌ونقل یادآور شد: من 5 سال مدیرعامل کشتیرانی بنیاد بودم و خود من تمام کشتی‌هایم را خارج از کشور ثبت کردم. چون اگر می‌خواستم در داخل ثبت کنم برای وام ومسائل دیگر به مشکل برمی‌خوردم.

سیف‌الهی تاکید کرد: این انحصار محصول سیاست اشتباه بخش دولتی است. در نتیجه اگر می‌خواهید که قیمت تمام‌شده کم شود باید دولت هزینه ثبت کشتی‌ها را کم کند. با این کار خودبه‌خود هزینه تمام شده پایین می‌‌آید.

او افزود: وقتی یک کشتی می‌تواند در هر جایی ثبت شود چرا باید آن را کالای وارداتی منظور کنیم و اینقدر هزینه به مالک تحمیل کنیم. نتیجه این سیاست هم این است که ما می‌مانیم و یک کشتیرانی جمهوری اسلامی که سیبل است. هم انحصار دارد و هم اینکه می‌تواند مورد تحریم واقع شود. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.