| کد خبر: 156987 |

◄ بندر چابهار و توسعه دریامحور

توسعه کامل بندر شهید بهشتی با توجه به اهداف کلان آن یعنی رساندن ظرفیت به 80 میلیون تن جابجایی کالا، بخش عمده‌ای از طرح ملی«توسعه محور شرق» تلقی می‌گردد که بدون شک نقش کلیدی در «توسعه پایدار» منطقه و در راستای اهداف «اقتصاد مقاومتی» ایفا خواهد کرد. از وجوه دیگر این طرح هماهنگی و هم‌راستایی با دکترین «توسعه دریا محور» است که در سال‌های اخیر در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور مد نظر گرفته شده است.

تین نیوز

علی طاهری: اتمام فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار به طور قطع اقدامی میمون، امیدوارکننده و مبارک است که می‌تواند پس از تکمیل حلقه‌های مفقوده ترانزیت در محور شمال-جنوب تحول چشمگیری در توسعه روابط تجاری در این محور استراتژیک ایجاد کند که جا دارد از همه فعالان و مجریان این امر مهم تشکر و قدردانی شود.

توسعه کامل بندر شهید بهشتی با توجه به اهداف کلان آن یعنی رساندن ظرفیت به 80 میلیون تن جابجایی کالا، بخش عمده‌ای از طرح ملی«توسعه محور شرق» تلقی می‌گردد که بدون شک نقش کلیدی در «توسعه پایدار» منطقه و در راستای اهداف «اقتصاد مقاومتی» ایفا خواهد کرد. از وجوه دیگر این طرح هماهنگی و هم‌راستایی با دکترین «توسعه دریا محور» است که در سال‌های اخیر در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور مد نظر گرفته شده است.

به این ترتیب به جرات می‌توان گفت که توسعه و تکمیل بندر شهید بهشتی یکی از معدود پروژه‌های ملی در کشور است که با مبانی و رویکردهای اساسی و پذیرفته‌شده کشور یعنی «اقتصاد مقاومتی»،«توسعه پایدار»، «توسعه دریامحور» و «توسعه محور شرق» همراهی و همگامی اساسی دارد.

از نظر من توسعه بندر چابهار دروازه اصلی توسعه سواحل مکران است که به صورت جدی در راس برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. به عنوان فردی که سهمی ناچیز در توسعه ظرفیت‌های بندری کشور داشته‌ام، اذعان می‌کنم که سهم بخش دریایی کشور اعم از بخش‌های حاکمیتی و فعالان حمل‌ونقل در بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات مورد نیاز ر مقایسه با سایر بخش‌ها مثال‌زدنی است که توضیح بیشتر آن در این مقال نمی‌گنجد.

در عین حال استفاده کامل از این ظرفیت‌ها و فرصت‌های طلایی بین‌المللی در صورتی متصور است که مدیریت کلان کشور با هوشیاری و هوشمندی از این شرایط بهره‌برداری کامل را بنماید. استفاده از اپراتورهای حرفه‌ای محلی و بین‌المللی، تامین شرایط بسیار مطلوب برای سرمایه‌گذاران و فعالان حمل‌ونقل و تجار، استمرار توسعه زیرساخت‌ها در راستای اهداف و با کمک و حمایت کامل دولت محترم، تخفیفات عوارض بندری متناسب با شرایط منطقه‌ای و کاملا رقابتی، تکمیل مسیر استراتژیک ریلی از سرخس تا چابهار به عنوان بزرگ‌ترین راه دسترسی کشورمان به آسیای مرکزی، از عوامل عمده‌ای هستند که در صورت توجه به آنها مسیر ترانزیت، که پا به پای درآمد نفتی کشور خواهد بود، ایجاد خواهد شد و می‌تواند جنوب شرق کشور را متحول کند.

حقیقت آن است که در این مهم، فرصت‌های زیادی در منطقه چابهار از دست رفته است که استمرار این غفلت‌ها بزرگ‌ترین چالش‌های برای ترانزیت کشور خواهد بود.

به امید روزهای طلایی در توسعه حمل‌ونقل دریایی به ویژه بندر اقیانوسی چابهار.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.