| کد خبر: 156065 |

◄ آیا افزایش ظرفیت بنادر حاشیه خزر منطقی است؟

کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: ظرفیت فعلی بنادر شمالی کشور بیش از کل گردش کالایی است که در دریای خزر وجود دارد.

تین نیوز

کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: ظرفیت فعلی بنادر شمالی کشور بیش از کل گردش کالایی است که در دریای خزر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مصطفی ملکی با بیان اینکه توسعه بنادر شمالی با روند فعلی توجیه اقتصادی ندارد تاکید کرد: مجموع گردش کالای حاشیه خزر حدود 23 میلیون تن است و این به آن معناست که تنها ظرفیت اسمی بنادر شمالی ما  بیش از این مقدار است. اما چندین کشور دیگر هم در خزر حضور دارند  و حتی اگر همه کالاهای آنها هم از طریق بنادر شمالی ما جابجا شود باز هم ما با مشکل ظرفیت مواجه نیستیم.

او افزود: مجموع ظرفیت بنادردریای خزر حدود 136 میلیون تن است که 25 میلیون تن ظرفیت بنادر شمالی ماست.

ملکی تصریح کرد: بر اساس آمار عملکرد کل حاشیه خزر در سال 2016 حدود 29 میلیون تن بوده است که تقریبا روسیه 6.1، قزاقستان5 ، آذربایجان 5.8، ترکمنستان 5 و ایران  6.5 میلیون تن را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس دریایی گفت: با این حال باید توجه کنیم این عملکرد مقدار کالا را نشان نمی‌دهد. بلکه نشان‌دهنده مقدار کالایی است که از یک بندر خارج شده و به بندر دیگری وارد شده است. در نتیجه باید این رقم را تقسیم بر 2 کنیم که به عدد 14 میلیون تن می‌رسیم. به عبارت دیگر مجموع کالای در گردش در سواحل خزر 14 میلیون تن بوده است و این در حالی است که تنها ظرفیت بنادر شمالی کشور ما در 26 میلیون تن است.

ملکی تصریح کرد: در شرایطی که 108 میلیون تن در کل حاشیه خزر تفاوت ظرفیت و عملکرد وجود دارد، ما طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در بنادر شمالی کشور دنبال می‌کنیم. واضح است که در این شرایط طرح‌های توسعه‌ای هیچ توجیهی نخواهد داشت.

او با بیان اینکه همسایگان ما در دریای خزر این شرایط را پذیرفته‌اند اظهار کرد: همسایگان ما این شرایط را درک کرده‌اند و بر اساس واقعیت‌ها عمل می‌کنند. برای مثلا آذربایجان که بندر باکو را به دلیل فرسودگی تعطیل کرده بود در فاصله 35 کیلومتری از آن طرح و توسعه یک بندر را در فاز آغاز کرد. اما با در نظر گرفتن شرایط موجود پس از اتمام فاز اول، توسعه فاز 2 و 3 را متوقف کرد.

ملکی اظهار داشت: واقعا روشن نیست که این طرح‌های توسعه‌ای قرار است به کجا برسد و چه منطقی را دنبال می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.