| کد خبر: 153846 |

دومین کشتی هندی به چابهار رسید/ محوریت بندر شرقی ایران تثبیت می‌شود

چند روز پس از ورود نخستین محموله از گندم صادراتی هند به مقصد افغانستان در بندر چابهار به سازمان بنادر اعلام کرده دومین محموله از این گندم‌ها نیز وارد بندر شرقی ایران شده است.

تین نیوز

چند روز پس از ورود نخستین محموله از گندم صادراتی هند به مقصد افغانستان در بندر چابهار به سازمان بنادر اعلام کرده دومین محموله از این گندم‌ها نیز وارد بندر شرقی ایران شده است.

به گزارش ایسنا موقعیت خاص جغرافیایی چابهار و قرار گرفتن این بندر در مسیر ترانزیتی هند به افغانستان باعث شده افق‌های روشنی در مسیر توسعه بندر جنوب شرقی ایران قرار گیرد و در این چهارچوب از جذب سرمایه‌گذاری خارجی گرفته تا قرار گرفتن به عنوان محور ترانزیتی منطقه پیش روی بندر شهید بهشتی چابهار است.

پس از آنکه با اجرایی شدن برجام ایران و هند توانستند مذاکرات طولانی مدت خود برای سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار را نهایی کردن و در قالب دو توافق یک سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری و یک خط اعتباری 150 میلیون دلاری را نهایی کند، حالا زمان آن رسیده که استفاده عملیاتی از چابهار در دستور کار قرار بگیرد.

هندوستان با توجه به مشکلات تاریخی و سیاسی که با پاکستان دارد، همواره به دنبال راهی بوده تا با دور زدن این کشور صادرات خود را به کشورهای آسیای میانه و به طور ویژه افغانستان گسترش دهد و در این راستا بندر چابهار ایران با توجه به موقعیت خاص خود کوتاه‌ترین مسیر برای اتصال هند به آسیای میانه به شمار می‌رود.

از این رو پس از بهبود نسبی اوضاع زیرساخت‌ها در چابهار و رسیدن تجهیزات دریایی خریداری شده برای این بندر هند در روزهای ابتدایی آبان نخستین محموله از گندم صادراتی خود را به مقصد افغانستان وارد چابهار کرد و حالا مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعلام کرده که دومین محموله گندم هندی نیز وارد این بندر شده است.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان بنادر محموله جدید 110 هزار تن گندم هند را وارد چابهار کرده که شامل 655 دستگاه کانتینر می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با نهایی شدن تخلیه این محموله‌ها اقدامات لازم برای ارسال آنها به افغانستان آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این به ایسنا گفته بود که در راستای بهبود زیرساخت‌های بندر چابهار استفاده از منابع مالی هند در دستور کار قرار خواهد گرفت و همچنین دو طرف برای بالا بردن سطح همکاری‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های چابهار برنامه‌ریزی می‌کنند. یکی از مسائلی که می‌تواند در جریان این بررسی‌ها به توافق نهایی نزدیک شود بحث مشارکت هند در خط ریلی چابهار خواهد بود که با نهایی شدن کار ساخت آن می‌توان انتظار داشت محموله‌های ترانزیتی از این بندر جنوب شرقی ایران با ریل به افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه ارسال شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.