| کد خبر: 153662 |

چابهار پل ارتباطی کشورهای آسیای میانه برای ورود به بازارهای جهانی

بندر راهبردی چابهار با موقعیت مناسب و همجوار با آب های اقیانوسی از پل های مهم ارتباطی کشورهای آسیای میانه و جنوب شرق آسیا برای ورود به آبهای آزاد و بازارهای جهانی است.

تین نیوز

بندر راهبردی چابهار با موقعیت مناسب و همجوار با آب های اقیانوسی از پل های مهم ارتباطی کشورهای آسیای میانه و جنوب شرق آسیا برای ورود به آبهای آزاد و بازارهای جهانی است.

به گزارش ایرنا، بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل فاز نخست آن و رسیدن به ظرفیت تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن کالا در سال می تواند علاوه بر ایجاد هزاران شغل به رونق و توسعه اقتصادی سیستان وبلوچستان و مناطق همجوار کمک شایانی نماید.

از چابهار به عنوان حلقه تکمیلی زنجیره محور ترانزیت شرق کشور یاد می شود که در بعد ملی به عنوان نقطه اتکا (توسعه محور شرق) و در بعد فراملی مسیر تجاری چابهار- میلک- افغانستان است که می تواند ترانزیت کالاهای افغانستانی به بازارهای جهانی به ویژه حاشیه اقیانوس هند را فراهم کند.

ورود 110 هزار تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان در بندر چابهار و حمل آنها به نوعی استارت فعالیت بندر شهید بهشتی را زده است.

سه بخش از تجهیزات بندر شهید بهشتی نیز حمل و تخلیه شده است که در حال نصب و راه اندازی هستند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: چابهار با داشتن بندر و منطقه آزاد تجاری- صنعتی نقش مهمی در توسعه سواحل مکران ایفا می کند.

ایوب درویشی افزود: در منطقه آزاد بیش از سه هزار شرکت سرمایه گذاری داخلی و خارجی ثبت شده است که نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند.

وی احداث کارخانه های فولاد و پتروشیمی را در صادرات محصولات آنها و اشتغال مفید ارزیابی کرد و افزود: بزودی فازهایی از این 2 کارخانه تکمیل خواهند شد و تولیدات را آغاز می کنند.

وی گفت: دستگاههای اجرایی شهرستان چابهار برای سهولت در سرمایه گذاری و کمک به سرمایه گذاران از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان نیز گفت: با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید به سواحل مکران و چشم انداز طرح توسعه بندر چابهار در پی لغو تحریم ها و در سایه فرصت بوجود آمده در دوران پسا برجام ، تاکنون سه بخش از تجهیزات پیشرفته بندری خریداری و وارد بندر چابهار شده است.

بهروز آقایی افزود: ورود 110 هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و صادرات این محموله همگرایی میان هند، افغانستان و ایران را نشان می دهد و به جریان تجارت و بازرگانی بدون مانع در منطقه کمک می کند.

وی ادامه داد: بندر چابهار بعلت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.

وی تصریح کرد: بندر چابهار بعلت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد، اظهار داشت: این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریتها و موقعیت مناسب اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد.

وی گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی بهترین فرصت را برای جابه جایی کالا و پهلوگیری بزرگترین کشتی های جهان دارد که دیگر بنادر کشور از نظر کاهش هزینه های واردات و صادرات نمی توانند با آن رقابت کنند.

وی افزود: بندر چابهار از لحاظ ارزش افزوده، تخفیف ها، عوارض و انبارداری قابلیت های زیادی دارد که برای هر سرمایه گذاری سودآور است.

وی تخفیف 30 درصدی در کلیه ردیف های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی های کانتینری، تخفیف 75 درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و تخفیف 85 درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی، ارایه تخفیف پلکانی در thc (نرخ تخلیه و بارگیری) کانتینری وارده بر خطوط کشتیرانی و تخفیف 30 درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر کالاهای غیر کانتینری نسبت به سایر بنادر کشور را از جمله مزایای بندر چابهار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه جمعیت پسکرانه ای کشورهای مشترک المنافع (CIS)، آسیای میانه و افغانستان که همجوار بندر چابهار هستند بیش از 400 میلیون نفر است، افزود: چابهار بهترین نقطه اتصال به آب های اقیانوسی برای کشورهای محصور در خشکی است.

وی ادامه داد: این کشورها برای جابجایی کالا نیاز به ایران و بندر چابهار دارند تا با ارزان ترین قیمت کالاها را به نقاط مختلف دنیا انتقال دهند.

وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از سال 1387 آغاز شده است و تاکنون یک میلیارد دلار برای فاز نخست آن سرمایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی یکی از بزرگترین پروژه های کشور است که تاکنون 15 میلیون مترمکعب لایروبی، 30 کیلومتر موج شکن و 300 هکتار حوضچه انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: ایمن ترین، عمیق ترین و بهترین حوضچه کشور در بندر چابهار ایجاد شده است.

آقایی ادامه داد: همچنین هزار و 700 متر اسکله با بهترین کیفیت در بندر چابهار ایجاد شده و این بندر آماده بهره برداری است.

وی بیان کرد: بیش از 35 شرکت متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهار هستند.

وی با تشریح بخشی از برنامه های اداره کل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان در سال 1396 خاطرنشان کرد: در سال آینده تمامی تلاش های ما در خصوص سرمایه گذاری خواهد بود تا این بندر به توسعه و جایگاه واقعی خودش نزدیک شود.

وی گفت: تمام تلاش ما در خصوص ترافیک بار، کالا، ترافیک دریایی و ارتقا ایمنی خواهد بود.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: نیروهای انسانی فعال در بندر چابهار باید به روز باشند و بتوانند همگام با طرح توسعه بندرچابهار حرکت کنند.

آقایی افزود: برای موفقیت در کارها باید برنامه داشته باشیم و براساس اهداف و مسیر تعیین شده حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی رونق گرفتن بندر نوپا و توسعه پیدا کرده چابهار ترافیک بار و کالا است، خاطرنشان کرد: در سفر به کشورهای همجوار نظیر افغانستان و عمان هماهنگی ها و دیدارهایی انجام و نقش موثر چابهار در جابجایی کالا به نقاط مختلف دنیا برای آنان تشریح شد.

وی گفت: راه اندازی خط کشتیرانی چابهار- عمان و آماده سازی ترمینال مسافرت دریایی از اقدامات خوب در بندر چابهار است که نقش مهمی برای توسعه روابط و رونق منطقه دارد.

وی با بیان اینکه شیک ترین، مجهزترین و بزرگترین ترمینال مسافری بین المللی کشور در بندر شهید کلانتری راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: انتظار می رود در آینده خط کشتیرانی چابهار به پاکستان، کشورهای حاشیه اقیانوس هند، حاشیه خلیج فارس و بنادر داخلی کشور راه اندازی شود.

چابهار در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.