| کد خبر: 153470 |

تحلیل مدیرعامل اسبق تایدواتر؛

◄ تحریم‌ها، برای اجرای پروژه ایران هراسی و فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است

تحریم‌های جدید آمریکا برای سهم‌خواهی از برجام است و هرگز مانند گذشته نیست. شرایط تغییر کرده است.

تین نیوز

مدیرعامل اسبق تایدواتر گفت: تحریم‌های جدید آمریکا برای سهم‌خواهی از برجام است و هرگز مانند گذشته نیست. شرایط تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بهزاد اتابکی در گفتگو با تین‌نیوز ضمن اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه شرکت تایدواتر و برخی دیگر از شرکت‌های حوزه دریایی، تاکید کرد: تعدادی از شرکت‌هایی که معرفی کرده‌اند الان اصلا وجود ندارند و بعد از رفع تحریم‌ها حذف شدند و در برخی موارد هم هیئت‌مدیره تغییر کرد. به نظر می‌رسد کاملا با همان اطلاعات 10 سال پیش کار کرده‌اند.

او تصریح کرد: البته این امکان وجود دارد که برخی از سهامداران مشترک باشند اما این یک امر طبیعی است. مثلا تایدواتر حدود 7 میلیون سپرده‌گذار دارد و طبعا برخی از اینها در جاهای دیگری هم سهامدار هستند.

اتابکی افزود: در واقع این یک شبکه در هم تنیده است. تازه مگر شرکت‌های بزگ آمریکایی قائم به فرد هستند؟ به هیچ وجه شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی مختلفی در آنها وجود دارند.

مدیرعامل اسبق تایدواتر  گفت: به نظرم واضح است که این یک بازی از سوی ترامپ است. چون برای برون رفت سریع از وضعیت فعلی تنها راه فعال‌کردن صنایع تسلیحاتی است که آن هم در دست جمهوری‌خواهان است. این یک پروژه ایران هراسی برای فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.

اتابکی یادآور شد: فراموش نکنیم که ترامپ یک تاجر است و طبعا دنبال سود و سهم است. از یک طرف به ایران پیغام مذاکره می‌دهد و از طرف دیگر هم چنین بازی را ایجاد می‌کند. ترامپ سود و سهم می‌خواهد و روش آن هم مهم نیست.

او تاکید کرد: من این تحریم‌ها را چندان جدی نمی‌بینم. فقط می‌خواهد سهمی از برجام بگیرد. آن قدر این تحریم شتابزده بوده که واضح است اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

اتابکی با اشاره به تحریم‌های گذشته گفت: آن سالی که ما تحریم شدیم من در شرکت تایدواتر بودم. تمام شرکت‌هایی اروپایی از بنادر ما رفتند، اما نه به دلیل خواسته آمریکا، آنها رفتند چون ما توسط سازمان ملل تحریم شدیم و حتی روسیه و چین هم به این تحریم‌ها رای دادند. حتی با وجود این تحریم‌ها تعدادی از آنها تا مدت‌ها کار کردند تا اینکه سرانجام جریمه شدند و آنها هم رفتند.

او با بیان اینکه شرایط فعلی با گذشته کاملا متفاوت است، گفت:  اروپا در چرخش فعلی به سمت ایران و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های اخیر با این تحریم‌ها عقب نخواهد نشست. جالب است این را مرور کنیم برجام تنها موردی است که آمریکا و انگلیس بر سر آن توافق نداشته‌اند. ضمن اینکه اروپایی‌ها در مقابل چنین رفتارهایی ساکت نمی‌نشینند. رفتارهای دیپلماتیک و اقتصادی آنها هم این را نشان می‌دهد. در واقع این بار فقط آمریکاست که چنین بازی را راه انداخته است. آیا این تحریم‌ها با تحریم‌های گذشته یکی است؟ به هیچ وجه!

مدیرعامل اسبق تایدواتر تصریح کرد: این بیشتر یک قضیه شخصی است. حتی در خود کنگره هم آنچنان اتفاق نظری درباره این موضوع وجود ندارد. ترامپ می‌خواهد یک تنه در مقابل دنیا بایستد و این نمی‌تواند واقعی باشد.

او افزود: فراموش نکنیم درباره کسی حرف می‌زنیم که می‌گوید می‌خواهم غیرقابل پیش‌بینی باشم و همه این کارها هم برای همین است. اما این با سیاست‌ و اقتصاد در این سطح متفاوت است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.