| کد خبر: 153448 |

مشاور معاونت بندری سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد

◄ واگذاری ترمینال‌های راهبردی با نگاه ملی

واگذاری ترمینال دو شهید رجایی در کنار واگذاری ترمینال یک و ترمینال جدید سه, موضوعات بسیار راهبردی به شمار می‌روند که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

تین نیوز

مشاور معاونت بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید با نگاهی ملی و فرابخشی به واگذاری ترمینال‌های راهبردی پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، کامیار گلستانیان در گفت‌وگو با این شبکه خبری با اشاره به اهمیت واگذاری ترمینال‌های راهبردی بنادر کشور گفت: واگذاری ترمینال دو شهید رجایی در کنار واگذاری ترمینال یک و ترمینال جدید سه, موضوعات بسیار راهبردی به شمار می‌روند که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

او افزود: با توجه به تجربیاتم در ارتباط با امکان‌سنجی ترمینال سه و دو (با مشاوران خارجی) به این اعتقاد رسیدم که موضوع واگذاری این ترمینال‌ها و البته سایر ترمینال‌های راهبردی کشور از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که لازم است تا با نگاهی ملی و فرابخشی به آنها پرداخته شود. 

گلستانیان تصریح کرد: شاید جالب باشید بدانید درست در زمانی که سازمان بنادر و دریانوردی مشغول مطالعه برای امکان‌سنجی ترمینال3 بود، (شرکت چینی) کاسکو یک قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش حدود 300 میلیون دلار با ابوظبی به امضا رساند. ارزش این سرمایه‌گذای کم‌وبیش در اندازه‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای ترمینال (سه) بوده است.

او تاکید کرد: در این راستا توجه به دو نکته ضروری است: نکته اول اینکه چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و نکته دوم اینکه ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری(غیر نفتی) امارات است. این اتفاق به این معنی است که ما از این فرصت غافل شدیم و امارات را در جایگاه رقابتی خود قوی‌تر کردیم.

مشاور معاونت بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: به عبارت دیگر احتمالا بخش بزرگ‌تری از بار کشور ما از طریق امارات خواهد آمد. در حالی که سخت‌افزارهای لازم را با سرمایه‌گذاری فراوان فراهم کرده و می‌کنیم و انتظار داریم بخش بزرگ‌تری از بار ما به طور مستقیم از بندر شهید رجائی وارد کشور شود.

او اظهار کرد: منظور من از مطرح‌کردن این مثال تاکید بر این موضوع است که موضوع سرمایه‌گذاری و واگذاری ترمینال‌های راهبردی ، به آگاهی راهبردی در سطح سیاست خارجی نیاز دارد. موضوع فقط یک موضوع لجستیکی و حمل‌ونقلی نیست.

گلستانیان افزود: علاوه بر این به دلیل این‌که از ترمینال‌های راهبردی صحبت می‌کنیم، موضوع می‌تواند جنبه امنیتی نیز پیدا کند. در نتیجه بسیار مهم است که ما تعریف شفافی از ترمینال‌های راهبردی کشور داشته باشیم.

این کارشناس تصریح کرد: اگر این مقدمات را بپذیریم، می‌توان نتیجه گرفت که موضوع سرمایه‌گذاری و واگذاری ترمینال‌های راهبردی کشور، یک موضوع راهبردی کلان کشور است که نیاز دارد با پشتیبانی و آگاهی وازرتخانه‌های متعدد (مرتبط) و همچنین با پشتیبانی کلان نظام حاکمیتی شکل بگیرد.

گلستانیان گفت: بر این اساس پیشنهاد می‌کنم لایحه‌ای در ارتباط با واگذاری ترمینال‌ها راهبردری کشور تدوین شود و مصوبه مجلس را به عنوان پشتیبانی قانونی محقق کند. این ترمینال‌ها می‌توانند شامل کلیه ترمینال‌های راهبردی بندری و و زمینی در مرزهای کشور یا بنادر خشک باشند.

او با اشاره به طولانی‌شدن زمان این فرایندها تصریح کرد: واقعیت این است که سرمایه‌گذاری‌ها و قراردادهای واگذاری با دیدگاه‌های جدید مدیران، از دوره مسئولیت یک وزیر، استاندار، دولت و مجلس فراتر می‌روند و اثرات منفی آن می‌توان بسیار پسترده‌تر از ذی‌نفعان مستقیم محدوده ترمینال یا بندر باشد.

گلستانیان افزود: این پیشنهاد به این معنی است که ما یک Special Legal framework ایجاد کنیم.  مشابه ایده شرکت‌های Special purpose vehicle یا SPV که مورد نظر وزیر محترم نیز هست و در برنامه ششم بستری برای تشکیل آنها فراهم شده است.

این کارشناس گفت: علت اینکه لازم است از سطح بنگاه‌داری مشترک دولتی فراتر برویم و قانون ویژه مصوب کنیم این است که ریسک‌ها و عدم قطعیت‌های بسیاری درتصمیماتی از این دست اثرگذار است و در نتیجه لازم است پشتوانه‌های محکم‌تری داشته باشد. در نتیجه صرفا بنگاهداری با سهام دولتی ممکن است جوابگو نباشد.

گلستانیان تاکید کرد: همه می‌دانیم و درک می‌کنیم که این حسیاست‌ها باعث شده که تصمیم‌گیری برای واگذاری این ترمینال‌ها به طول بیانجامد که به نظرم طبیعی است چون عوامل متعدد و پیچیده‌ای در ان دخالت دارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.