| کد خبر: 153443 |

◄ حکایت آموزش دریایی در آموزشگاه‌ها : گران و بی‌کیفیت

در ایران آموزش دریایی یکی از گران‌ترین آموزش‌هاست این درحالی‌ است که کیفیت آموزش بسیار ضعیف و با استانداردهای تعریف شده سازمان بنادر مطابقت ندارد.

تین نیوز

یک فعال حوزه دریایی معتقد است در ایران آموزش دریایی یکی از گران‌ترین آموزش‌هاست و به طور متوسط هر دریانورد به ازای هر 8 ساعت آموزش باید مبلغی حدود 140 هزار تومان پرداخت کند.

به گزارش تین‌نیوز کاپیتان «مسلم فریبرز » در خصوص مشکلات حرفه دریانوردی گفت: این درحالی‌ است که  کیفیت آموزش‌ها بسیار ضعیف و با استانداردهای تعریف شده سازمان بنادر مطابقت ندارد.

وی اظهار کرد: همچنین هستند آموزشگاه‌هایی که تنها با دریافت مبلغ و یا گاهی مبلغی فراتر، اقدام به صدور مدارک و یا اقدام به حذف مقدار ساعت تعریف شده دوره‌ها می‌کنند که من شاهد این موضوع بوده‌ام و بررسی این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

به گفته وی دریانوردان همچنین به طور اجباری موظف به حضور در این دوره‌ها هستند در حالی که امتحانات نهایی آموزشگاه نمایشی بوده و بازدهی این دوره‌ها و بازرسی از دوره‌ها کار آیی لازم را ندارد.

به گزارش تین‌نیوز  این فعال حوزه دریایی در بخش دیگری از سخنانش افزود: اگرچه کلیه قوانین حاکم بر یک کشتی به غیر از ورود وخروج از کشور باید تحت قوانین و نظارت و اجازه مرجع دریایی جمهوری اسلامی ایران باشد اما گاهی بنا به مشاهدات خود و درد و دل دوستان شاغل در واحد کنترل بندر psc نهادهای دولتی به دخالت در امور تخصصی و دادن معافیت‌ها به نفرات و کشتی‌ها اقدام می‌کنند که این امر باعث به وجود آمدن دولت در دولت می‌شود.

به گفته وی چنانچه چنین اقدام و یا درخواستی بخواهد صورت پذیرد باید از کانال مرجع دریایی جمهوری اسلامی ایران باشد.

کاپیتان فریبرز یکی از رمزهای موفقیت دیگر کشورها در صادرات نیروی تخصصی و دریانورد را بها دادن به آموزش و امتحان زبان انگلیسی دانست و گفت: این موضوع با وجود  تمایل مسئولین سازمان بنادر، در حد بسیار بدی است و گاهی شاهد بروز مشکل زبان انگلیسی حتی در کشتی‌‌های نامحدود هستیم و در بخش نزدیک به ساحل نیز در وضعیت کاملا بحرانی به سر می‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه دریانورد و یا مالک حقوقش پایمال شود آن‌چنان پیچ و خم‌های اداری در احقاق حقوق حقه وجود دارد که به خصوص دریانوردان به دلیل وضعیت بد مالی از پیگیری سر باز می‌زنند در حالی که واحد کنترل بندر psc به راحتی می‌تواند وارد موضوع شود و حقوق دریانورد را از مالک بگیرد و نیز باید محدودیت‌هایی نیز برای دریانورد متخلف و مجرم در نظر گرفته شود.

به گزارش تین‌نیوز این دریانورد با بیان این‌که کنوانسیون بین‌المللی کار دریایی mlc2006 فقط نام زیبایی بود که ایران به این کنوانسیون پیوست، تصریح کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود تفاوت میان کشتی‌های زیر500 و زیر3000 و نامحدود در رعایت ایمنی و حداقل استاندارد و مفاد کنوانسیون کار دریایی حذف شود، چرا که ارزش جان انسان‌ها متفاوت و یا خون دیگری رنگین‌تر نیست و همه این کشتی‌ها تحت پرچم مقدس ایران دریانوردی می‌کنند و چنان‌چه مشکلی پیش آید آبرو و حیثیت پرچم بر باد رفته است.

کاپیتان فریبرز تاکید کرد: پرچم نماد یک کشور است، بنابراین باید حیثیت پرچم حفظ و حراست گردد و چنانچه یک کشتی دارای استاندارد و بازدهی کافی نیست بدون تعارف باید  کنار گذاشته شود چون مسئولیت و عواقب اجازه حرکت به چنین کشتی‌هایی در صورت بروز حادثه، به عهده متولی مسول صدور مجوز است.

وی گفت: در حالی‌که هر دریانورد ایرانی باید هزینه زیادی بابت تعویض کارت‌های دریانوردی  جانبی پرداخت کند، در  اکثر کشورها تنها شناسنامه دریانوردی و گواهینامه شایستگی وکارت سلامت تمدید شده و چنان‌چه دوره جدیدی الزامی شود قبل از تمدید شناسنامه دریانوردی و گواهینامه شایستگی،  دریانوردان ملزم به طی دوره بوده  که عملکرد بر این اساس می‌تواند هم بار فعالیت را از دایره صدور گواهینامه و هم بار هزینه را ازدریانوردان بکاهد.

به گزارش تین‌نیوز، کاپیتان فریبرز در مورد دیگر مشکلات دریانوردان ایرانی، خاطرنشان کرد: همچنین محدودیت نزدیک به ساحل ذکر شده در کارت‌های نزدیک به ساحل و توضیح به رسمیت شناختن کشور صادر کننده یعنی مرجع دریایی جمهوری اسلامی ایران در تعیین محدوده در دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان باعث شده بسیاری از کشورهایی که حتی ما با آنها توافقنامه پذیرش گواهینامه امضا کرده‌ایم از پذیرش گواهینامه‌های ایران سر باز زنند  که با در نظر گرفتن آموزش تکمیلی در مناطق a3 , a4 این موضوع نیز قابل بررسی است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناصر ندیمی 1 0

    با سلام
    فکر میکنم ایشان هیچ شناختی از موسسات آموزشی دریانوردی ندارند. بنده سالها مدیر یکی از موسسات آموزش دریانوردی استان خوزستان هستم و ضمنا مدرس رسمی و مورد تایید سازمان بنادر نیز هستم. کیفیت اموزشی که در استان خوزستان ارائه میشود کاملا منطبق بر استاندارد های سازمان بنادر است. بدون حذف حتی یکساعت اموزشی. شاید منظور ایشان استانهای دیگر باشد که باز هم بعید می دانم. ام آنچه که کاملا مشخص است ایشان هیچ شناختی نه از اموزش دارند و نه موسسات اموزشی

  • محمدرضا طالع 1 0

    با سلام خدمت دست اندر کاران تین نیوز
    بنده یکی از فعالین حوزه دریانوردی و اتفاقا در بخش آموزش فعال هستم
    لازم میدانم نظر شما رو به برخی از مسائل جلب کنم
    هزینه آموزش ها در بخش دریانوردی حتی پایین تر از تعرفه مدارس آموزش و پرورش هست اما هزینه های آنها بسیار بالاتر می باشد بطور مثال شهریه مدارس غیر انتفاعی بیش از 20 میلیون برای سال تحصیلی که 9 ماه در سال و 5 روز در هفته میباشد این در حالی هست که هزینه های جانبی بسیاری هم بر خانواده ها تحمیل میگردد اما هزینه یک دوره یکساله آموزش دریانوردی ان هم 12 ماه آموزش مداوم هفته ایی 6 روز و روزی 8 ساعت 16 میلیون تومان می باشد
    این در حالی هست که متوسط حق تدریس در مراکز دریانوردی بیش از 3 برابر دبیران آموزش و پرورش میباشد و دیگر هزینه هایی که اگر لازم باشد عنوان خواهم نمود
    واینکه برخی از مراکز اقدام به کارهای غیر قانونی می‌نمایند وظیفه هر فرد متعهدی هست که مستندات تخلف انجام شده را به مسئولان ذیربط ارجاع دهد تا شاهد این مشکلات نباشیم در حالی که اینگونه تخلفات در مراکز معتبر وجود ندارد و گویا این دوستمون از نظر تحصیلات دریایی در سمت های محدودی می باشد که به اینگونه مراکز مراجعه داشته است
    بالاترین رسته های دریانوردی در رشته های عرشه و موتور در محدوده سفرهای نامحدود می باشد که فقط 7 مرکز علمی و دانشگاهی در کشور مجوز و توانایی فعالیت دارند دیگر اینکه کلیه قوانین در خصوص چگونگی دوره های به روز رسانی مطابق الزامات سازمان جهانی دریانودی در کلیه کشورها انجام میشود و هزینه های دوره های دریانوردی در ایران بسیار پایین تر از سایر کشورها میباشد و حل مشکل اعزام دریانوردان به شرکتهای دریایی خارجی منوط به حل مناقشات سیاسی و اعتبار گذرنامه ها میباشد
    و دیگر اینکه مبحث قوانین mlc بنا به قوانین بین المللی به شناورهای زیر 500 اعمال نمیشود و اینگونه شناورها به قوانین ملی و اداره کار مرتبط میباشند

    از بذل توجه شما سپاسگذارم