| کد خبر: 152776 |

اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران

اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران به همت سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری دانشگاه تهران در دولت یازدهم در ۱۲ فصل و در یکهزار تیراژ، منتشر شد.

تین نیوز

اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران به همت سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری دانشگاه تهران در دولت یازدهم در ۱۲ فصل و در یکهزار تیراژ، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در ۳ جلد به همت مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری دانشگاه تهران در یکهزار نسخه به قیمت ۳۰۰ هزار تومان منتشر شد.

اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در ۱۲ فصل تنظیم شده است و حاصل پژوهش های آقایان محمدباقر وثوقی و منصور گل‌صفت از استادان دانشگاه تهران است که ۵ فصل نخست آن در جلد اول، فصل ۶ تا فصل ۹ در جلد دوم و فصل ۱۰ تا ۱۲ آن در جلد سوم آمده است.

عناوین سرفصل‌های این کتاب شامل موارد زیر است:

فصل اول- خلیج فارس از سپیده دم تاریخ تا دوره هخامنشیان

فصل دوم- دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره هخامنشیان

فصل سوم- بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره اشکانیان

فصل چهارم- دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره ساسانیان

فصل پنجم- دریای خزر پیش از اسلام

فصل ششم- خلیج فارس و دریای عمان در سده‌های نخستین اسلامی و تحول فنون دریانوردی

فصل هفتم- بنادر خلیج فارس و دریای عمان از قرن هفتم تا قرن دهم هجری

فصل هشتم- بنادر خزری در قرون نخستین اسلامی تا صفویان

فصل نهم- بنادر و دریانوردی خزری در عهد صفویان تا معاصر

فصل دهم- بنادر و جزایر خلیج فارس در نقشه های تاریخی پس از صفویه

فصل یازدهم- مروری بر تحولات اجتماعی بنادر و جزایر خلیج فارس در قرن چهاردهم شمسی (بررسی اجمالی)

فصل دوازدهم- توسعه بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره انقلاب اسلامی

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: ایران به عنوان مرکز تمدن ایران شهری هنوز پرچمدار یکی از کهن ترین تمدن های بشری است. این تمدن که بازتاب دهنده یکی از باشکوه ترین و کاراترین نمونه های سازگاری انسان، اقلیم و طبیعت است هنوز آموزه‌های زیادی برای عرضه به بشریت در روزگار پرمخاطره زیست‌محیطی معاصر دارد. در این بافتار، سازمان بنادر و دریانوردی ایران ضرورت توجه به پژوهش‌های مربوط به پیشینه و تحولات تاریخی بنادر و دریانوردی ایران را وجهه همت خود قرار داد.

در بخش دیگر نیز آمده است: سازمان بنادر و دریانوردی امیدوار است با انتشار این اطلس به سهم خود زمینه تحقق اهداف تمدنی سند چشم‌انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریایی را آماده ساخته و دستاوردهای آن مورداستفاده برنامه‌ریزان سیاست‌های کلان توسعه و تحول بنادر و دریانوردی ایران در کرانه‌های خزری، خلیج‌فارس و سواحل مکران قرار گیرد.

همچنین محمد سعیدنژاد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در دولت یازدهم نیز در مقدمه این اطلس آورده است: مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در پژوهشی گسترده که با استفاده از توانمندی‌های علمی دانشگاه تهران نزدیک به دو سال به طول انجامید بر شناسایی و مستندسازی گنجینه‌های تاریخی کشور در حوزه بنادر و دریانوردی اهتمام ورزید. بی‌شک، مطالعه این مجموعه فاخر، درس آموزه های متعددی را برای ارتقای منزلت کشور به ویژه در حوزه دریا در اختیار سیاستگذاران، مدیران، کارشناسان، فعالان، پژوهشگران و علاقمندان به صنعت حمل و نقل دریایی قرار خواهد داد.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.