| کد خبر: 152151 |

ادعای روزنامه پاکستانی درباره پیشنهاد ایران برای اتصال بندر گوادر به چابهار با خط آهن

یک روزنامه پاکستانی روز سه شنبه در خبری اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، اتصال بندر گوادر به چابهار از طریق خط آهن را به پاکستان پیشنهاد داده است.

تین نیوز

یک روزنامه پاکستانی روز سه شنبه در خبری اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، اتصال بندر گوادر به چابهار از طریق خط آهن را به پاکستان پیشنهاد داده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه اردو زبان 'نوای وقت' در خبری، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در خصوص اتصال بندر تجاری گوادر پاکستان به بندر چابهار در ایران را رسانه ای کرده است.

بر اساس خبر این رسانه، راه آهن پاکستان همچنین مطالعات اجرای اتصال سه مسیر برای اتصال بندر گوادر به دیگر نقاط این کشور از طریق خط آهن را انجام داده است.

بر همین اساس، اتصال گودار به دیگر نقاط از طریق خط آهن، بخش عمده ای از اهداف پرژه بزرگ مشترک ' کریدور اقتصادی چین و پاکستان' (CPEC) را محقق می کند.

این روزنامه ادعا کرده است که ایران پیش از این، در خصوص پیوستن به CPEC ابراز تمایل کرده است و پیشنهاد کرده که بندر گوادر از طریق خط آهن به چابهار متصل شود.

به گزارش ایرنا، شهر گوادر در انتهای جنوب غربی پاکستان و بر روی بزرگترین راه دریایی و تجاری جهان قرار گرفته و بهترین نقطه و منطقه برای احداث بزرگترین بندر جهان شناخته شده است.

این بندر با داشتن حدود 60 کیلومتر نوار ساحلی و اسکله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در آینده نزدیک، علاوه بر پاکستان، مرکزی برای تجارت دریایی افغانستان، چین و دیگر کشورهای آسیای مرکزی خواهد شد.

با توجه به اینکه گوادر در آینده به عنوان یک شهر بین المللی شناخته خواهد شد، و نه تنها به پیشرفت اقتصادی پاکستان کمک خواهد کرد بلکه کشورهایی همچون چین، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و حتی روسیه را منتفع خواهد کرد که این امر بر اهمیت گوادر افزوده است.

گوادر با سواحل عمیق قابل پهلو گیری کشتی هایی با تناژ 250 تا 300 هزار تن است و عمق آب های سواحل گوادر حدود 14الی 15متر می باشد.

نخستین فاز ساخت اسکله گوادر تکمیل شده که دارای 13 اسکله کوچک ، پنج دستگاه جرثقیل ثابت ، دو دستگاه جرثقیل متحرک است.

طول یکی از اسکله های آن حدود 600متر است که حتی چند کشتی می توانند در یک زمان در آن پهلو بگیرند و ساخت فاز دوم اسکله گوادر منوط به ساخت جاده ترانزیتی گوادر به چمن افغانستان و سپس کشورهای آسیای میانه است.

بندر گوادر 980 کیلومتر با کویته مرکز ایالت بلوچستان فاصله دارد و جزو ایالت بلوچستان است. این بندر با شهر بندری کراچی در ایالت سند 550 کیلومتر فاصله دارد و با مرز ایران در محدوده 'ریمدان ' حدود 90 کیلومتر فاصله دارد.

در 380 کیلومتری بندر گوادر کشور ' عمان 'واقع شده و این بندر در نزدیکی دهانه خلیج فارس، خارج از تنگه هرمز و مجاورت مسیرهای اصلی کشتیرانی قرار گرفته است.

چین بزرگ ترین هم پیمان تجاری-اقتصادی پاکستان است و قراردادهای فراوانی به ارزش ده ها میلیارد دلار، از جمله قرارداد احداث کریدور اقتصادی مشترک چین-پاکستان بین دو کشور امضا شده است.

کریدور اقتصادی پکن - اسلام آباد یکی از مهم ترین بخش های مربوط به طرح راه ابریشم نوین است که چین در سال ۲۰۱۳ میلادی آن را به اجرا گذاشت.

چین برای موفقیت این طرح یک صندوق ۴۰ میلیارد دلاری اختصاص داده است و گفته می شود با سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به دنبال راه اندازی این مسیر است.

چین در کنار کریدور اقتصادی مذکور در حال تلاش برای راه اندازی کریدورهای دیگری نیز با حضور کشورهای بنگلادش و سریلانکا است و ممکن است بخش هایی از آن هندوستان را نیز شامل شود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    رکس تیلرسون در دیدار با نخست وزیر هند رسما هند تهدید کرد .که در سرمایه گذاری در ایران مواظب باشند. جالب ایشان در دیروز عراق در ریاض و افغانستان هم رفتند
    هندیها بجز چابهار چیزی ورود نکردند.
    متاسفانه امریکا سنگ اندازی میکند. چرا که شواهد قراین نشان میدهد امریکا نمیخواهد اشتغال گسترش یابد و سیستان بلوچستان امن شود .میخواهد اعمال فشار داشته باشد گروه های تروریستی فضای تنفس داشته باشند. در. راستای دیگر که کاهش نفوذ منطقه ای ایران هست. امریکا میداند اتصال چابهار به افغانستان و اسیای مرکزی باعث افزایش قدرت نفوذ ایران و امنیت شود.
    گسترش نفوذ ایران و امنیت باعث از مشروعیت افتادن وجود پایگاه های امریکا در منطقه خواهد شد. نفع امریکا در ایزوله بودن کشورهای منطقه از یکدیگر و وابسته بودن انها به امریکاست .
    ما اگر میخواهیم مانند اجدادیان خود هخامنشیان،اشکانیان ساسانیان،صفویه ابرقدرت شویم که جاده شاهی ،جاده ابریشم و سیستم کاروانسراها قدرت جهانی جهانی در دست داشتند .
    ماهم باید کریدور های ترانزیتی را هرچه زودتر افتتاح کنیم. تا نبض تجارت جهان در دست بگیریم .

    مسئولان، چابهار مسئله حیاتی است و راه اهن رسالت بزرگی دارد. طبق فرمایشات رهبری سواحل مکران باید گسترش یابند.
    لذا راه اهن و وزارت راه مسئولیتی تاریخی برعهده دارند در راستای اعتلا و رنسانس ایران ، باید ما ترانزیت هوایی دریایی جاده ای ریلی خود پس بگیریم.
    المان ها بعد از جنگ جهانی دوم هیچوقت شکست نپذیرفتند المان ویران را رهبر اقتصاد اروپا کردند انگلیس فاتح هم زیر بار ریاست المانها حتی رفته بود.

    ما ایرانیها هم رسالت داریم حتی با وجود تحریم ها و تهدید ها ،کریدور ها تکمیل کنیم و قدرت و درامد اقتصادی ایران افزایش یابد .ما ایرانیان اگر متحد باشیم و دیپلماسی قوی داشته باشیم همت خود افزایش دهیم به آلمان خاورمیانه بدل شویم امریکا مجبور به پذیرش ایران باشد. ما خود باید تحمیل بر جهان بکنیم.