| کد خبر: 151310 |

معرفی ایده‎ها و فناوری‌های برتر دریایی کشور در آبان

سومین جشنواره دریا مسیر پیشرفت 9 تا 11 آبان ماه در تهران برگزار می‎شود.

تین نیوز

سومین جشنواره دریا مسیر پیشرفت که 9 تا 11 آبان ماه برگزار خواهد شد، با استقبال بی‎نظیر شرکت‌ها، ارگان‎ها، دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی دریایی کشور روبه‌رو شده است.

دبیر سومین جشنواره دریا مسیر پیشرفت در گفتگو با خبرنگار مارین‌تایمز با اشاره به افزایش استقبال و مشارکت دانش‌آموزان، دانشجویان، فعالان دریایی و شرکت‌های دریایی در این رویداد مهم گفت:یکی از دستاوردهای مهم این رویداد در 2 دوره گذشته آشنایی بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان با دریا، فرهنگ دریایی و مشاغل دریایی بوده است که نمود آن را می‎توان در میزان افزایش مشارکت آنها در سومین دوره از این جشنواره نظاره‌گر بود.

بهنام رضایی خاطرنشان کرد: آثار ارسالی بخش دانش‌آموزی به دبیرخانه سومین دوره این جشنواره نسبت به دوره قبل از آن 2.3 برابر شده است، این در حالی است که حضور دانشجویان در مسابقات تدارک دیده شده برای این رویداد دریایی نسبت به دوره گذشته آن 1.5 برابر شده است.

وی افزود: البته تعداد طرح‌ها و دستاوردهایی که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده مشابه دوره قبل بوده است به گونه‌ای که اگر سال گذشته 50 طرح و دستاورد به دبیرخانه رسیده بود امسال هم همین تعداد رسیده است.

رضایی در ادامه درباره سومین دوره از جشنواره دریا مسیر پیشرفت اظهار کرد: جشنواره امسال 8 بخش مختلف اعم از طرح‎ها و دستاوردهای فناورانه دریایی، بخش دانش‌آموزی دریا، مسابقات شناورهای هوشمند، جشنواره فیلم کوتاه وعکس، ایده‌بازار دریایی، مسابقات ربات‌های زیر دریایی، نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور و در آخر سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی دارد.

وی تاکید کرد: در این دوره از جشنواره نمایشگاهی با حضور ارگان‌های دریایی، شرکت‌های دانش‌بنیان، بنیادهای نخبگان استان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دریایی برگزار خواهد شد تا دستاوردهای فناورانه خود را در معرض بازدید عموم قرار دهند.

رضایی تصریح کرد: در این نمایشگاه تا کنون 50 شرکت و دانشگاه دریایی ثبت نام کرده‌اند که امیدواریم بر این تعداد افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه حضور شرکت‎های دانش‌بنیان در جشنواره دریا مسیر پیشرفت نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است، بیان کرد: از آنجایی که شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و نیازمند حمایت هستند این نمایشگاه بهانه‌ای می شود تا از این امکاناتی که ستاد به صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده است استفاده کنند هم خودشان را معرفی کنند و هم بتوانند بازاریابی انجام دهند.

به گفته دبیر سومین جشنواره دریا مسیر پیشرفت، این دوره جشنواره نسبت به دوره‌های قبل گسترده‌تر شده و قسمت‎های مختلفی دارد تا برای همه گروه‌های علاقه‎مند به دریا و یا فعال در حوزه‌های مختلف دریا جذاب باشد.

وی با بیان اینکه جشنواره امسال در سه حوزه صنعتی (طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی)، دانشجویی و دانش‌آموزی برگزار خواهد شد، یادآور شد: در حوزه صنعتی طرح‌ها و دستاوردهای دریایی با هدف حمایت از طرح‎های فناورانه دریایی از طریق فراخوان به سراسر کشور در 3 حوزه طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی، طرح‌های نهادها و ارگان‌های دریایی و در آخر طرح‌های مراکز آموزشی و دانشگاه‌های دریایی دریافت شد که در جشنواره از 3 طرح برتر تقدیر می‎شود.

رضایی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره نیز به برون‌سپاری مسوولیت‎ها و اقدامات پرداختیم، گفت: در بخش دانشجویی نیز 2 مسابقه شناورهای هوشمند و ربات‌های زیردریایی را به منظور ترویج فرهنگ دریایی و هدایت تحصیلی دانشجویان به سمت دریا برگزار خواهیم کرد که دبیرخانه مسابقه شناورهای هوشمند در دانشگاه شریف بوده است و 30 تیم‌ مختلف دانشجویی در این بخش شرکت کرده‌اند.

وی افزود: دبیرخانه مسابقه ربات‌های زیر دریایی دانشگاه قزوین  انتخاب شده چون این دانشگاه در این حوزه سرآمد دیگر دانشگاه‌ها ومراکز آموزشی است و 15 تیم از سراسر کشور در این مسابقه ثبت نام کرده‌اند.

دبیر سومین جشنواره دریا مسیر پیشرفت با اشاره به اینکه مسوولیت دبیرخانه ایده بازار دریایی به دانشگاه امام خمینی نوشهر واگذار شد، گفت: بر اساس فرم ارائه ایده که به همه دانشگاه‎ها و مراکز آموزشی، علمی و تحقیقاتی کشور ارسال شده است، 450 ایده به این دبیرخانه ارسال شده است که 120 ایده به جشنواره راه می‌یابد و در نهایت در روز سوم این جشنواره 11 ایده برتر معرفی خواهد شد که ستاد دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‎هایی برای حمایت از این ایده‎ها در نظر دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه جشنواره فیلم کوتاه و عکس از بین آثار ارسالی به دبیرخانه، 12 نفر برگزیده و در روز افتتاحیه معرفی خواهند شد، گفت: در بخش دانش‌آموزی نیز از طریق برگزاری مسابقات مختلف در 24 حوزه اعم از نقاشی، کاریکاتور، داستان‌نویسی، ساخت ماکت ماکارونی و ... دانش‌آموزان را فرهنگ و رشته‎های دریایی آشنا می‎کنیم.

رضایی اعلام کرد: از بین همه آثار ارسالی دانش‌آموزان به جشنواره 180 نفر از ابتدایی تا دبیرستان در 24 رشته برگزیده، معرفی و تقدیر خواهند شد.

وی تاکید کرد: مسابقه شناورهای کنترل از راه دور در بخش دانش‌آموزی طراحی ندارد بلکه 32 تیمی که در این بخش ثبت نام کرده‌اند با شناورهایی که در طول سال ساخته‌اند با یکدیگر مسابقه می‌دهند.

به گفته رضایی، 12 تیم دانش‌آموزی نیز در بخش مسابقه ربات‎های زیردریایی و 20 تیم نیز در بخش ساخت ماکت با ماکارونی ثبت نام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسوولیت دبیرخانه بخش دانش‌آموزی با خود ستاد بوده است، افزود: برای آشنایی بیشتر افراد با مفاهیم و مهارت‌های حوزه دریا و ایجاد فضایی پویا همزمان با جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، سخنران علمی و کارگاه‌های آموزشی در 3 حوزه صنعتی، دانشجویی و دانش‌آموزی برگزار خواهد شد.

به گزارش مارین تایمز؛ سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت با هدف فرهنگ‌سازی و تامین نیروی انسانی خلاق و کارآمد برای صنعت دریایی کشور، به وسیله ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با همکاری ارگان‌ها، با برنامه‌هایی جامع از 9 تا 11 آبان ماه در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزارخواهد شد.

 

منبع: سايت خبری مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.